Οι ψευδείς ειδήσεις (fake news) αποτελούν, δυστυχώς, σημείο των καιρών μας, με τον «αχανή ωκεανό» του διαδικτύου να κάνει –συχνά– δύσκολη την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.
Το YouTube, πάντως, πρόκειται να εισάγει εκπαιδευτικές διαφημίσεις, προκειμένου να βοηθήσουν τους χρήστες στην αναγνώριση του περιεχομένου πιθανής παραπληροφόρησης.
Κατά αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, ύστερα από επιτυχημένο πείραμα του Πανεπιστημίου του Cambridge, το YouTube θα προβάλλει διαφημιστικά μηνύματα σε Τσεχία, Σλοβακία και Πολωνία, ώστε να καταπολεμηθεί το φαινόμενο διάδοσης ανυπόστατων στοιχείων, αναφορικά με το «κύμα» Ουκρανών προσφύγων, οι οποίοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, εξαιτίας της ρωσικής εισβολής, την 24η Φεβρουαρίου.
Όσον αφορά το πείραμα, οι διαφημίσεις προβλήθηκαν σε 5.4 εκατομμύρια ανθρώπους, εκ των οποίων οι 22.000 συμμετείχαν, μετά, σε δημοσκόπηση.
Μέσα από τη διαδικασία, οι ερευνητές παρατήρησαν βελτίωση των συμμετεχόντων στον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων και αυξημένη ικανότητα στον διαχωρισμό έγκυρων και μη πηγών, αλλά και στην απόφαση να μοιρασθούν ή όχι το περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Προφανώς, δεν μπορείς να προβλέψεις κάθε ξεχωριστή περίπτωση παραπληροφόρησης που θα γίνει γρήγορα γνωστή, ωστόσο, αυτό που μπορείς να κάνεις, είναι να βρεις κοινά μοτίβα και σχήματα λόγου», σημείωσε ο Τζον Ρούζενμπικ, βασικός συντάκτης της επιστημονικής δημοσίευσης.
«Η ιδέα πίσω από αυτήν την έρευνα ήταν: αν βρούμε μερικά από αυτά τα μοτίβα, είναι πιθανό να κάνουμε τους ανθρώπους πιο ανθεκτικούς, ακόμη και σε περιεχόμενο που δεν έχουν δει ποτέ πριν», συμπλήρωσε.
Στο πείραμα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα εργαλείο του YouTube, το Brand Lift, που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές προκειμένου να εντοπίσουν αν ένα μήνυμα έχει κάνει πιο αναγνωρίσιμο το προϊόν τους.
Στην συγκεκριμένη έρευνα, δόθηκε στους συμμετέχοντες μία είδηση και ζητήθηκε από αυτούς να εντοπίσουν με ποια τεχνική εκείνη, χειραγωγούσε τον αναγνώστη.
Σε δεύτερη ομάδα του πειράματος, δεν προβλήθηκε βίντεο στους συμμετέχοντες, παρά μόνο δόθηκε o τίτλος και οι αντίστοιχες απαντήσεις. Τα αποτελέσματα απέδειξαν πως, όσοι είδαν βίντεο ήταν ορθότεροι σε ποσοστό 5%, σε αντίθεση με την άλλη ομάδα.
«Αποτελεί ξεκάθαρα σημαντική συνθήκη για τα παιδιά, να μάθουν το πλευρικό διάβασμα και να τσεκάρουν την εγκυρότητα των πηγών. Όμως, χρειαζόμαστε επιπλέον και λύσεις που θα μπορούν να αναχθούν στα κοινωνικά δίκτυα και να βρουν σημείο επαφής με τους αλγόριθμους», επεσήμανε ο καθηγητής, Σάντερ Φαν Ντερ Λίντεν, ο οποίος επίσης βρισκόταν στην ερευνητική ομάδα.
«Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα, στην οποία οι εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ελέγχουν μεγάλο μέρος της ροής της διαδικτυακής πληροφορίας.
Για να προστατεύσουμε τους ανθρώπους, επομένως, πρέπει να βρούμε ανεξάρτητες λύσεις, στηριγμένες σε στοιχεία, που οι εταιρείες των σόσιαλ μίντια θα μπορούν να εφαρμόσουν στις πλατφόρμες τους».
Διαβάστε ακόμη:
Ο «Mr. Sirina» δίνει 10 εκατομμύρια ευρώ στην Άμπερ Χερντ για να παίξει σε ελληνική ταινία πορνό!
Ελένη Βρεττού: Ποια είναι η πρώτη γυναίκα CEO ελληνικής τράπεζας