Για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, κανένας θάνατος από τροχαίο δεν σημειώθηκε σε διάστημα 12 μηνών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσαν οι αρχές του Ελσίνκι αυτή την εβδομάδα. Ένα επίτευγμα που, όπως σημειώνεται, δεν έχει προηγούμενο στον αστικό χάρτη της Ευρώπης.

Σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Βερολίνο (55 θάνατοι από τροχαία το 2023) ή οι Βρυξέλλες (9 θάνατοι την τελευταία χρονιά), το Ελσίνκι –παρά την καθημερινή κυκλοφορία 1,5 εκατ. ανθρώπων στη μητροπολιτική του περιοχή– κατάφερε να διατηρήσει το οδικό του δίκτυο απόλυτα ασφαλές.

Το μυστικό πίσω από την επιτυχία

Ο Ρόνι Ουτριάινεν, επικεφαλής μηχανικός στο Τμήμα Αστικού Περιβάλλοντος, αποδίδει το αποτέλεσμα σε ολοκληρωμένες πολιτικές κινητικότητας και αστικής ανάπλασης: από τη μείωση των ορίων ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές, μέχρι την εγκατάσταση 70 νέων καμερών ελέγχου, αλλά και τη στρατηγική αστυνόμευσης που βασίζεται στο φινλανδικό μοντέλο «Vision Zero».

Η μείωση της ταχύτητας πρόσκρουσης από τα 40 στα 30 χλμ./ώρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μειώνει στο μισό την πιθανότητα θανάτου πεζού. Το 2021, το χαμηλό αυτό όριο ταχύτητας επεκτάθηκε σε ολόκληρο το κέντρο και τις συνοικίες του Ελσίνκι.

Αστική ανάπλαση και μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο

Η στρατηγική των αρχών δεν περιορίστηκε στην καταστολή, αλλά επένδυσε στη μεταμόρφωση του ίδιου του αστικού τοπίου. Οι δρόμοι στένεψαν, φυτεύτηκαν δέντρα, δημιουργήθηκαν περισσότεροι πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, ενώ το Ελσίνκι διαθέτει πλέον 1.500 χλμ. δικτύου ποδηλασίας.

Ταυτόχρονα, ενισχύθηκε το δημόσιο δίκτυο μεταφορών με «πράσινα» λεωφορεία και αυτοματοποιημένα τραμ, με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Αποτέλεσμα; Ο αριθμός των σοβαρών τροχαίων μειώθηκε δραματικά: από 727 το 2003 σε μόλις 14 το 2023.

Ευρωπαϊκό υπόδειγμα

Το Ελσίνκι εξελίσσεται σε ευρωπαϊκό πρότυπο για την οδική ασφάλεια, σε μία περίοδο όπου η Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφει συνολικά 7.807 θανάτους από τροχαία μόνο το 2023, κυρίως σε πόλεις. Ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας έχει ήδη επισημάνει πως πολλές χώρες δεν κινούνται στον σωστό ρυθμό για την επίτευξη του στόχου μείωσης των τροχαίων θανάτων κατά 50% έως το 2030.

Σε αυτό το πλαίσιο, η φινλανδική πρωτεύουσα δείχνει ότι με συνδυασμό υποδομών, οράματος και στρατηγικής, μπορεί να γίνει πράξη το φαινομενικά ακατόρθωτο: μηδενικοί θάνατοι από τροχαία, ακόμη και σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μητρόπολη.

Διαβάστε ακόμη: