Εξεύρεση µοντέλου χρηµατοδότησης, πιθανότατα και κρατικής, για την επέκταση και την αναβάθµιση των υποδοµών των 22 περιφερειακών αεροδροµίων που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί και λειτουργούν από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), έχει δροµολογήσει το Υπερταµείο σε συνεργασία µε την κυβέρνηση προκειµένου να προσελκύσει αυξηµένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την παραχώρησή τους. Ωστόσο παρουσιάσεις έχουν ζητηθεί, και έχουν γίνει, από µεγάλους ξένους επενδυτικούς οίκους, όπως από τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα και την Ινδία, ενώ δεδοµένο θεωρείται και το ενδιαφέρον όσων εµπλέκονται ήδη στις ελληνικές υποδοµές αεροµεταφορών, όπως τα σχήµατα που συµµετέχουν στη διεκδίκηση του διαγωνισµού παραχώρησης του αεροδροµίου της Καλαµάτας.

Ο λόγος για τα αεροδρόµια σε Πάρο, Νάξο, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Λήµνο, Αστυπάλαια, Χίο, Κοζάνη, Καστοριά, Κάρπαθο, Κύθηρα, Μήλο, Σκύρο, Νέα Αγχίαλο, Σύρο, Αραξο, Κάλυµνο, Ικαρία, Καστελλόριζο, Κάσο, Λέρο και Σητεία. Από αυτά, κάποια έχουν ήδη ξεχωρίσει για τις επιδόσεις και τις ισχυρές προοπτικές τους, όπως της Πάρου, της Νάξου και των Ιωαννίνων. Υπενθυµίζεται ότι ο διαγωνισµός για την Καλαµάτα βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ το υπό κατασκευήν νέο αεροδρόµιο στο Ηράκλειο έχει παραχωρηθεί σε σχήµα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ µε την ινδική GRM.

Οι παρωχηµένες σε πολλές περιπτώσεις υποδοµές, τόσο σε επίπεδο διαδρόµων απογείωσης και προσγείωσης, όσο και σε επίπεδο κτιριακών εγκαταστάσεων και εξοπλισµού, των 22 υπολοίπων αεροδροµίων αδυνατούν πλέον να εξυπηρετήσουν ικανοποιητικά τις αυξηµένες τουριστικές ροές. Ηδη κατά το πρώτο εξάµηνο του 2024 η επιβατική κίνηση σε αυτά αυξήθηκε κατά 6,34%, σε 4.032.909 επιβάτες, αγγίζοντας συχνά τα όρια των υποδοµών. Εκτιµάται πως η αύξηση αυτή θα ήταν πολύ µεγαλύτερη εάν υπήρχε η δυνατότητα να εξυπηρετήσουν περισσότερα αεροσκάφη µια και η ζήτηση είναι ισχυρή.

Η αναβάθµιση των αεροδροµίων θεωρείται επιτακτική ανάγκη αλλά και εργαλείο µε το οποίο µπορεί να διαχυθεί ο τουρισµός και σε νέους προορισµούς, επιτυγχάνοντας τον στόχο της διεύρυνσης των περιφερειών που ωφελούνται από τη συγκεκριµένη δραστηριότητα. Το επιτυχηµένο µοντέλο της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδροµίων, που πλέον έχουν περάσει στη διαχείριση της Fraport Greece, έχει τύχει διεθνούς αναγνώρισης και ενισχύει έτσι τα επιχειρήµατα περί ιδιωτικοποίησης και των υπολοίπων 22 αεροδροµίων της ΥΠΑ. Καθώς όµως πολλά από αυτά έχουν πολύ περιορισµένο οικονοµικό αντικείµενο, λόγω του µεγέθους τους και του ύψους της επιβατικής κίνησης, αποφασίστηκε να δοθούν συνολικά σε ένα πακέτο και όχι σε επιµέρους οµάδες όπως έγινε µε τα πρώτα 14. Θα επιδιωχθεί να ενισχυθεί η δυναµικότητά τους προκειµένου να µπορούν να εξυπηρετήσουν περισσότερα αεροπλάνα, έτσι ώστε να γίνουν κερδοφόρα. Στο µεσοδιάστηµα όµως θα πρέπει να δοθούν σοβαρά κίνητρα, όπως ενδεχοµένως φοροαπαλλαγές και σίγουρα κρατικές επιδοτήσεις και χρηµατοδοτήσεις, προκειµένου να ολοκληρωθούν τα απαραίτητα έργα, αναφέρουν αρµόδιες πηγές. «Εκτιµάται ότι το κράτος θα πρέπει να συµµετάσχει στην επενδυτική δαπάνη για την ανάπτυξη και αναβάθµιση των υποδοµών και να κρατήσει µειοψηφική συµµετοχή στα σχήµατα διαχείρισης», προσθέτουν. Αυτά τα σενάρια και χρηµατοδοτικά µοντέλα οριστικοποιεί αυτή την περίοδο το Υπερταµείο σε συνεργασία µε τους συµβούλους του, µε βάση και τα επιτρεπόµενα στο ευρωπαϊκό θεσµικό πλαίσιο.

Ηδη έχει επικαιροποιηθεί η µελέτη µε την προβλεπόµενη ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης και οριστικοποιούνται οι µελέτες για την καταγραφή των απαραίτητων επεκτάσεων για τη βελτίωση των υποδοµών και του ηλεκτροµηχανολογικού εξοπλισµού. Αναζητούνται τώρα τα κίνητρα προκειµένου ο διαγωνισµός, ο οποίος αναµένεται είτε αργότερα φέτος είτε στις αρχές του 2025, να προσελκύσει το µέγιστο δυνατόν ενδιαφέρον.

Διαβάστε ακόμη: