«Το 2025 θα κλείσουμε για πρώτη φορά τη χρονιά με 37 εκατ. επιβάτες. Κοιτώντας μπροστά, η επιβατική κίνηση θα συνεχίζει να αυξάνεται γιατί υπάρχει η ζήτηση, ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει ανοδικά γι’ αυτό και εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις».
Αυτό δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece κ. Alexander Zinell στο πλαίσιο του απολογισμού της εφετινής χρονιάς που ήταν η καλύτερη μέχρι σήμερα για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της εταιρείας. Μάλιστα, οι επιδόσεις της ελληνικής θυγατρικής ήταν και οι καλύτερες φέτος σε σύγκριση με τον υπόλοιπο όμιλο, με τη συνεισφορά της Ελλάδας «να είναι πολύ σημαντική στη συνολική εικόνα», όπως επεσήμανε από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής ανάπτυξης της εταιρείας.
Για το 2026 τα πρώτα μηνύματα για το σχεδιασμό των αεροπορικών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είναι θετικά με την εικόνα πάντως να ξεκαθαρίζει προς το τέλος Ιανουαρίου.
«Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, όλοι χαιρόμαστε με τα ρεκόρ στον τουρισμό όμως πρέπει να είμαστε ενεργοποιημένοι και σε εγρήγορση προκειμένου να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας με τρόπο βιώσιμο και σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες. Το ανθρώπινο δυναμικό είναι μία πρόκληση, πρόκειται για μία πραγματικότητα μετά τον κορονοϊό όχι μόνο εντός αλλά και εκτός Ελλάδος, άρα πρέπει να γίνουμε ελκυστικοί εργοδότες ώστε να προσελκύσουμε ικανό προσωπικό με δεξιότητες για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, κάτι που πρέπει να είναι βασικό ζητούμενο για όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον τουρισμό», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά χθες.
Για την ίδια τη Fraport Greece, όπως επεσήμανε ο κ. Zinnel «είχαμε φέτος σημαντική αύξηση μέσα στον Οκτώβριο, μία πολύ ικανοποιητική εξέλιξη γιατί αφορά το τέλος της σεζόν.
Η εφετινή χρονιά που θα κλείσει με 37 εκατ. επιβάτες δεν ήταν χωρίς προκλήσεις αν ληφθεί υπόψη ότι μόνο η Σαντορίνη, λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στο ξεκίνημα της χρονιάς το Φεβρουάριο, θα καταλήξει με μία πτώση κοντά στο 15% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ σημαντικό ρόλο για τον ευαίσθητο τομέα του τουρισμού παίζει και ο γεωπολιτικός παράγοντας».
Ενδεικτικά, στις παράπλευρες απώλειες από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία είναι αυτές των 800 χιλ. επιβατών από τις εν λόγω αγορές στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Zinnel έκανε λόγο για «συνεχή διαδικασία» όσον αφορά την ανάπτυξη και τις επενδύσεις της Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια χωρίς αυτό να αποτελεί αυτοσκοπό «γιατί επιδιώκουμε την ανάπτυξη με ένα βιώσιμο και ισορροπημένο τρόπο σε συνεργασία και με τις τοπικές κοινωνίες. Από τους βασικούς μας σκοπούς είναι να ευθυγραμμιζόμαστε με τις κοινωνίες όπου δραστηριοποιούμαστε ώστε να κατανοήσουμε πώς μπορούμε να αναπτυσσόμαστε προς όφελος όλων.
Είναι μία συνεχής διαδικασία και σε αυτή τη συγκυρία είμαστε πολύ κοντά με τους τοπικούς φορείς ώστε να διαπιστώνουμε προς τα πού θέλουν να πάνε και οι ίδιοι οι προορισμοί. Το επενδυτικό μας πρόγραμμα αφορά τόσο αυτά που βλέπει ο επιβάτης όσο και αυτά που δε φαίνονται και αφορούν τις εσωτερικές λειτουργίες του αεροδρομίου.
Διατίθενται κάθε χρόνο 50 εκατ. ευρώ για αναβαθμίσεις σε νέες τεχνολογίες, ενώ σκοπεύουμε να διαθέσουμε 200 εκατ. ευρώ επιπλέον των επενδύσεων που έχουν ήδη υλοποιηθεί σε αεροδρόμια πολύ δημοφιλών προορισμών για την αύξηση της χωρητικότητας γιατί όταν σχεδιάστηκαν οι πρώτες επενδύσεις την προηγούμενη δεκαετία δεν είχε προβλεφθεί τόσο μεγάλη άνοδος. Ενδεικτικά, η Κέρκυρα και η Κώς είναι μεταξύ των προορισμών που παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη. Το επιχειρηματικό πλάνο μας δεν εκπονείται από το αεροδρόμιο, αλλά από τον ίδιο τον προορισμό, τους ξενοδόχους, τους τοπικούς φορείς, τις επιχειρήσεις».
To 10μηνο και η διεθνής κίνηση
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κώς, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) διακινήθηκαν συνολικά 35,28 εκατ. επιβάτες κατά την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2025 με αύξηση κατά 2,7% έναντι του αντίστοιχου περυσινού δεκαμήνου με τη διεθνή κίνηση να αντιστοιχεί σε 28,49 εκατ. με άνοδο κατά 3,5% και να αποτελεί τη βασική αιτία της ανόδου, αφού η κίνηση εσωτερικού παρέμεινε στάσιμη λόγω της Σαντορίνης.
Στη Σαντορίνη οι απώλειες θα είναι της τάξεως των 450 -500 χιλιάδων ταξιδιωτών. Ως προς τις διεθνείς αγορές, βασική αγορά είναι αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, εξίσου σημαντική είναι και η Γερμανία και η Σκανδιναβία.
«Το 81% της κίνησης είναι από το εξωτερικό και γι’ αυτό λέμε ότι διαχειριζόμαστε τις βασικές πύλες εισόδου εισερχόμενου τουρισμού και αν ληφθούν υπόψη και οι επιβάτες που έρχονται από άλλα αεροδρόμια όπως το Ελευθέριος Βενιζέλος που έχει τις απευθείας πτήσεις με τις ΗΠΑ, το αντίστοιχο νούμερο ανεβαίνει στο 84- 85%. Η αγορά των ΗΠΑ βρίσκεται στην όγδοη θέση όσον αφορά την κατανομή των κατοίκων εξωτερικού στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια με μερίδιο 2,7%». Οι Αμερικάνοι παραμένουν πρώτοι στη Σαντορίνη αλλά «χτίζουν» και άλλους προορισμούς όπως π.χ. τα Χανιά που έχουν αύξηση κατά 75%.
Φέτος στο 10μηνο, οι 12 από τους 14 προορισμούς έχουν θετικό πρόσημο «με μοναδικές εξαιρέσεις, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο» ανέφερε ο κ. Βήλος. Η μείωση το Φεβρουάριο στη Σαντορίνη ήταν στο 40%, μέχρι σήμερα στο μείον 16% και στο τέλος του χρόνου-15%, ωστόσο έχει προηγηθεί μία περίοδος με συνεχή αύξηση τα προηγούμενα χρόνια και αντίστοιχα συμβαίνει και με τη Μύκονο που καταγράφει πτώση για τρίτη χρονιά στο μείον 6,5% αθροιστικά και -1,9% φέτος στο δεκάμηνο. «Αρα βλέπουμε και μειώσεις που μπορεί έχουν και διορθωτικό χαρακτήρα», όπως σχολίασε ο κ. Βήλος.
«Φέτος προβλέπουμε 37 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2016, στην αρχή της παραχώρησης, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είχαν 25,3 εκατ. επιβάτες. Αρα έχουμε μία αύξηση 45% από το 2016 έως και το 2025 που είναι αντίστοιχη και της αύξησης της χωρητικότητας που έχουμε πραγματοποιήσαμε μέσω του επενδυτικού μας προγράμματος: Πρίν οι υποδομές αντιστοιχούσαν στα 200.000 τετραγωνικά μέτρα περίπου και μετά την υλοποίηση των επενδύσεων από τη Fraport Greece έφτασαν τις 310.000 -320.000 τ.μ., με σχεδόν 50% αύξηση των χώρων».
Όπως σχολίασαν χθες οι επιτελείς της εταιρείας, μέχρι και φέτος όλα τα αεροδρόμια έχουν καταγράψει άνοδο, ακόμη και τα πιο μικρά όπως το Άκτιο, η Σκιάθος ή η Μυτιλήνη, μία εξέλιξη που είναι συμβατή με την τάση που υπάρχει στις νεότερες ηλικίες να ταξιδεύουν σε μικρότερους και λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς.
Επενδύσεις και κίνητρα
«Μέχρι σήμερα η Fraport Greece και από την έναρξη της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων έχει επενδύσει πάνω από 2 δισ. ευρώ, παρέχει σημαντικά κίνητρα για την επέκταση της σεζόν και τη δημιουργία νέων δρομολογίων τους χειμερινούς μήνες, προωθεί τους 14 προορισμούς στα παγκόσμια συνέδρια που γίνονται (π.χ. WTM στο Λονδίνο, Χόνγκ Κόνγκ), συνεργάζεται με τις αεροπορικές και αναζητεί ευκαιρίες για νέα δρομολόγια ή αύξηση συχνοτήτων, συμπράττει με εθνικούς και τοπικούς φορείς.
Βασικό ζητούμενο είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου και το 2025 καταγράφεται πράγματι σημαντική αύξηση τους περιφερειακούς μήνες, Μάρτιο Απρίλιο, Οκτώβριο, Νοέμβριο σε σύγκριση με το 2022, χρονιά όπου υπήρξε η ανάκαμψη μετά τον κορωνοϊό και εισαγάγαμε και γενναία κίνητρα για τις αεροπορικές.
Την περίοδο Μαρτίου- Απριλίου η κίνηση εξωτερικού ήταν στο +30% και την περίοδο του Οκτώβριου -Νοέμβριος στο +26%- 27%. Το 2018 υπήρξε το κίνητρο για πτήσεις τους χειμερινούς μήνες με έκπτωση, το οποίο ανανεώθηκε στη συνέχεια και πλέον έχει αυξηθεί η έκπτωση. Μάλιστα για πρώτη φορά φέτος η ανανέωση του προγράμματος είναι τριετής για να έχει νόημα να βάλουν περισσότερα δρομολόγια οι αεροπορικές και κατά τους περιφερειακούς μήνες».
Στο κομμάτι των επενδύσεων, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου προγράμματος των επιπρόσθετων επενδύσεων των 200 εκατ. ευρώ για αύξηση της χωρητικότητας με ορίζοντα επένδυσης έως το 2030, σίγουρα οι πρώτες επενδύσεις θα γίνουν στην Κέρκυρα (που είναι και το πρώτο αεροδρόμιο που ξεπερνά τα όρια χωρητικότητας) και η Κώς.
Η Καλαμάτα και τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια
Ο κ. Βήλος αναφέρθηκε και στη νέα παραχώρηση για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας όπου η διαχείριση στο πλαίσιο της συμφωνίας με το Υπερταμείο θα ξεκινήσει στις αρχές του 2026 από την κοινοπραξία των Fraport (51%), Delta Airport Investments (24,5%) του ομίλου Κοπελούζου και Πηλέας (24,5%) του ομίλου Κωνσταντακόπουλου.
Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας έχει φέτος αύξηση 8,6% μέχρι σήμερα με μία επιβατική κίνηση που θα κλείσει κοντά στις 380 χιλιάδες επιβάτες έως το τέλος της χρονιάς.
«Από την έναρξη της παραχώρησης έχουμε 36 μήνες να ολοκληρώσουμε τις επενδύσεις και πρόθεσή μας είναι να υπάρξει ένας τριπλάσιου μεγέθους τερματικός σταθμός από τα 3.000 τ.μ. στα 9.000 τ.μ. με στόχο να ολοκληρώσουμε την επένδυση νωρίτερα σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης παραχώρησης. Αρα εκτιμάμε ότι το νέο αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο το 2028.
Όμως εν τω μεταξύ από τον Ιανουάριο που θα ξεκινήσει καλώς εχόντων των πραγμάτων η διαχείριση θα κάνουμε τις πρώτες μικρές διορθωτικές κινήσεις προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα και η εμπειρία στον υφιστάμενο σταθμό».
Σε σχέση με το ενδιαφέρον της εταιρείας για συμμετοχή στη εξαγγελθείσα διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων, ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Βήλος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οτιδήποτε αφορά σε νέα αεροδρόμια η Fraport δηλώνει παρούσα. Ξέρουμε ότι γίνεται μία επεξεργασία και όταν βγεί το τεύχος και δούμε τα ζητούμενα, θα το εξετάσουμε και θα αποφασίσουμε ανάλογα».