Οι εξελίξεις στην αγορά τρέχουν με μεγάλες ταχύτητες, καθώς επηρεάζονται άμεσα από τις νέες τεχνολογικές εφαρμογές, αφήνοντας πίσω παλιές συνήθειες, αλλά και πρακτικές προμηθειών, παραγγελιών, αλλά και πληρωμών.

Κάπως έτσι έχουμε φτάσει στη νέα εισαγόμενη “μόδα” εμπορικών συναλλαγών, με την οποία για τις γρήγορες και άμεσες ανάγκες σου “αγοράζεις τώρα, πληρώνεις αργότερα”, την Buy Now, Pay Later (BNPL).

Την αρχή έκανε, ποιος άλλος, η εταιρεία Skroutz.gr, που καινοτομεί ούτως ή άλλως εδώ και χρόνια στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κινούμενη έξυπνα και “παρασύροντας” τις αργόστροφες και δυσκίνητες σε τέτοια θέματα τράπεζες, οι οποίες είδαν κυριολεκτικά φως και μπήκαν, αποκομίζοντας με μηδαμινό κόστος πολύ μεγάλα και απρόβλεπτα έσοδα.

Η εν λόγω αλυσίδα ηλεκτρονικού εμπορίου, άρχισε μάλιστα συνεργασία με τη βουλγαρική τράπεζα ΤΒΙ, παρέχοντας μικρά δάνεια μέχρι 300 ευρώ σε πρώτη φάση, δίνοντας τη δυνατότητα στους υποψήφιους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους σε χρόνο ρεκόρ και να αποπληρώσουν σε 4 μηνιαίες δόσεις την αξία τους.

Ακολούθησε μόλις προ ολίγων ημερών η εταιρεία Public του ομίλου Γερμανού, ανακοινώνοντας παρόμοιο πρόγραμμα, σε συνεργασία όμως με την μεγαλύτερη εταιρεία στο είδος της, την Ολλανδική Klarna.

Μάλιστα, όπως ανακοινώθηκε επισήμως, ο όμιλος Γερμανού θα μετάσχει και στη χρηματοδότηση των 800 εκατ. δολαρίων του ξένου ομίλου, αλλά χωρίς να γίνει γνωστό το ύψος των κεφαλαίων που θα εισφέρει

Η νέα αυτή δραστηριότητα, αντιμετωπίζει όμως δύο κινδύνους, που προς το παρόν δεν αποθαρρύνουν όσους εμπλέκονται ή σκέπτονται να εμπλακούν.

Κατ΄αρχήν, διατυπώνονται ήδη φόβοι δημιουργίας νέων προβληματικών καταστάσεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, εξ αιτίας της πολυεπίπεδης οικονομικής κρίσης και της πιθανής αδυναμίας ανταπόκρισης των αγοραστών στις υποχρεώσεις τους.

Ήδη στην Αγγλία αυστηροποιείται το νομικό καθεστώς που διέπει τέτοιου είδους συναλλαγές, ενώ ακριβώς φαίνεται ότι θα κινηθεί σύντομα και η Κομισιόν, καθώς το όλο θέμα έχει λάβει ταχείες διαστάσεις.

Ο δεύτερος κίνδυνος έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην Ελλάδα παρατηρείται ήδη μία “κόπωση” των ηλεκτρονικών εμπορικών συναλλαγών και των αγορών μέσω διαδικτύου, μετά την τριετή έξαρσή τους, κυρίως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Εξάλλου, η κρίση χτυπάει ακριβώς ή κυρίως τα κοινωνικά στρώματα στα οποία “απευθύνονται” οι ταχύτατα αναπτυσσόμενες υπηρεσίες BNPL, δηλαδή του νεότερου σε ηλικία πληθυσμού (π.χ. φοιτητών και σπουδαστών), αλλά και των οικονομικά πιο αδύναμων καταναλωτών.

Πρόκειται για ένα στοίχημα, στο οποίο ποντάρουν όσοι διαθέτουν κεφάλαια και διαβλέπουν ότι η τωρινή κρίση θα βαθύνει και άλλο και ότι μεγάλα πληθυσμιακά στρώματα, τα οποία προς το παρόν αντέχουν, θα στραφούν προς τις αγορές BNPL αναγκαστικά, για να καλύψουν τρέχουσες ανάγκες τους, για τις οποίες δεν θα διαθέτουν την αναγκαία ρευστότητα, λόγω των υψηλού κόστους διαβίωσης που επιφέρει η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια στο οικογενειακό καλάθι.

Διαβάστε ακόμη: