H εφαρμογή γνωριμιών Tinder, από την στιγμή της δημιουργίας της προκάλεσε αμφιθυμικά συναισθήματα στο κοινό. Πολλοί έσπευσαν με την πρώτη αφορμή να κατακρίνουν τους ανθρώπους που ξεκίνησαν να κάνουν χρήση του. Την ίδια στιγμή, αυτοί που δημιούργησαν άμεσα έναν λογαριασμό στο Tinder, για να δοκιμάσουν την «τύχη» τους, κίνησαν την διαδικασία κατάρριψης της επικρατούσας προκατάληψης γύρω από τα λεγόμενα dating apps. Τελικά οι περισσότεροι από εμάς σήμερα γνωρίζουμε κάποιον που βρήκε τον σύντροφό του μέσα από την πολυσυζητημένη εφαρμογή. Επομένως, σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκε να αποτιμηθεί η αξία του Tinder και να μεταβληθεί η άποψη που είχε αρχικά επικρατήσει.
Tinder: Η διαφορά του από τα υπόλοιπα social media
Το Tinder αυτό το Σεπτέμβριο γίνεται 10 ετών και είτε είναι κανείς χρήστης του είτε όχι, γνωρίζει την ύπαρξή του. Το Tinder ανήκει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς διαθέτει όλα τα βασικά του γνωρίσματα. Ωστόσο, η ειδοποιός διαφορά της εφαρμογής από τις υπόλοιπες βρίσκεται στο γεγονός ότι οι χρήστες συμμετέχουν στο Tinder, όχι για να συνδεθούν με τους φίλους τους, αλλά με στόχο να γνωρίσουν νέους ερωτικούς συντρόφους. Βέβαια, αυτό αποδίδει μόνο την βασική ιδέα κατά την δημιουργία της πλατφόρμας.
Το Tinder αρχικά ονομαζόταν «Matchbox» και αποτέλεσε έμπνευση δύο είκοσι επτάχρονων επιχειρηματιών, του Sean Rad και του Joe Munoz στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας το 2004. Η εφαρμογή ξεκίνησε πιλοτικά με το να συνδέει φοιτητές μεταξύ τους στο πλαίσιο της πανεπιστημιούπολης. «Γνωρίζαμε ότι αν είχε απήχηση σε παιδιά κολλεγίου που βρίσκονται σε ένα ήδη πολύ φορτισμένο κοινωνικά περιβάλλον, τότε και άλλοι άνθρωποι θα έβρισκαν αξία στην εφαρμογή», είχε δηλώσει ο Sean Rad στην εφημερίδα Times. Η αρχική αυτή διαπίστωση επιβεβαιώθηκε, καθώς το Tinder τον προηγούμενο χρόνο ξεπέρασε το ορόσημο του 1 δισεκατομμυρίου ενεργών χρηστών.
10 χρόνια Tinder: H αρχική ιδέα των ιδρυτών και η λειτουργία της εφαρμογής
«Σύρε προς τα δεξιά και σου υπόσχομαι ότι δεν θα μπορέσεις να με βγάλεις από το μυαλό σου». Αυτή είναι μια φράση που εμφανίζεται συχνά στα «βιογραφικά» χρηστών του Tinder. Παρόλου που το Tinder διαθέτει βιογραφικό (bio) και άλλα χαρακτηριστικά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η εφαρμογή προσομοιάζει περισσότερο στην λειτουργία ενός παιχνιδιού. Οι ιδρυτές του Tinder επιδίωξαν μάλιστα η εφαρμογή να είναι ένα τόσο ενδιαφέρον«παιχνίδι», ώστε να θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτό ακόμη και εκείνοι που δεν αναζητούν απαραίτητα ένα ραντεβού.
Το Tinder υπάρχει μόνο ως εφαρμογή για κινητά. Οι χρήστες με την είσοδό τους στην εφαρμογή, αντικρίζουν μια -φαινομενικά τουλάχιστον- τυχαία φωτογραφία κάποιου χρήστη. Οι χρήστες καλούνται να σύρουν με τον αντίχειρά τους στην οθόνη είτε προς τα δεξιά, για να αποδεχτούν μια πιθανή αντιστοίχιση με τον χρήστη της φωτογραφίας, είτε προς τα αριστερά για να τον απορρίψουν. Αν και η απόφαση αυτή καθορίζεται από την πρώτη εντύπωση, που αποκτά κανείς από τη φωτογραφία προφίλ, ο χρήστης έχει την πρόσθετη δυνατότητα να συμπληρώσει ορισμένες πληροφορίες για τον εαυτό του, την δουλειά, την ηλικία και το φύλο του.
Το πιο σημαντικό είναι η καταχώρηση των προτιμήσεων του χρήστη όσον αφορά τον σεξουαλικό προσανατολισμό, το επιθυμητό εύρος ηλικίας των συντρόφων του, καθώς και τη γεωγραφική απόσταση που απέχει από τα πιθανά ραντεβού. Το σύρσιμο του αντίχειρα στο Tinder αποκαλείται «swipe». Αν το «swipe» των χρηστών είναι αμοιβαίο, τότε οι τελευταίοι περνούν στο επίπεδο του «match», όπου το Tinder τους επιτρέπει να συνομιλούν μεταξύ τους εντός της εφαρμογής.
ngl, I'm gonna try to catch it regardless (via @butlikemaybe) pic.twitter.com/YEmEY9u9Nv
— Tinder (@Tinder) February 24, 2020
Οι χρήστες του Tinder, ενώ δεν μπαίνουν στην εφαρμογή με κίνητρο το σεξ, αποκτούν χαλαρότερες σεξουαλικές αναστολές
«Μετά τον χωρισμό μου, συνδέθηκα για το πέμπτο στη σειρά διαδικτυακό ραντεβού. Παρά το καλό σεξ, το άτομο που γνώρισα δεν μου επέτρεψε ποτέ να έχω κάποια συναισθηματική σύνδεση. Ταξιδεύαμε μέχρι το εξωτερικό για να δούμε ο ένας τον άλλον, αλλά καταλήγαμε να απογοητευόμαστε και οι δυο λόγω της ύπαρξης άλλων προτεραιοτήτων στις ζωές μας. Τις περισσότερες φορές ήμουν εγώ που ταξίδευα. Κατάλαβα ότι αυτό δεν με βοήθησε και μετά από πολύ δυσκολία αποφάσισα να προχωρήσω. Φυσικά είχα ένα ακόμη συναισθηματικό ξέσπασμα.» Το απόσπασμα αυτό ανήκει σε μια ανώνυμη ιστορία ενός forum και αντικατοπτρίζει κάποια από τα συναισθήματα που βιώνουν οι χρήστες του Tinder. Σύμφωνα με την έρευνα της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, παρατηρείται ότι οι χρήστες μέσα από την χρόνια χρήση του Tinder διαμορφώνουν λιγότερο αυστηρά σεξουαλικά πρότυπα, χαμηλότερη επιθυμία για την εύρεση σταθερού συντρόφου και χαλαρότερες σεξουαλικές αναστολές. Τέλος, οι χρήστες του Tinder σημειώνουν γενικά μεγαλύτερο αριθμό σχέσεων και περιστασιακών δεσμών.
Παράλληλες έρευνες μαρτυρούν ότι το βασικό κίνητρο των χρηστών είναι η ψυχαγωγία. Δευτερευόντως, οι χρήστες επιδιώκουν την σύνδεση και εύρεση σχέσης. «Το μόνο που ήθελα ήταν κάποιος να μου μιλήσει.» αναφέρει στο ίδιο forum ένας άλλος ανώνυμος χρήστης της εφαρμογής. Η αυτοεπιβεβαίωση, ο ενθουσιασμός και η συγκίνηση είναι εμπειρίες που κινητοποιούν τους ανθρώπους να συμμετάσχουν στην κοινότητα του Tinder. Μόνο το 37,6% των χρηστών που συμμετείχαν στη μελέτη ανέφεραν ότι είχαν σεξουαλική επαφή με κάποιον που είχαν ταιριάξει στο Tinder. Μια έρευνα τον περασμένο Απρίλιο σε 500 ενηλίκους μεταξύ 18 έως 54 ετών από την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Singles Reports κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σχεδόν το 80% των συμμετεχόντων βίωσε συναισθηματική εξάντληση ή κόπωση από τα διαδικτυακά ραντεβού. Ο αφηγητής της πρώτης ιστορίας, καταλήγοντας, διαπιστώνει στην ανάρτησή του: «Η τελευταία μου εμπειρία στο Tinder άνοιξε το κουτί της Πανδώρας, αναγκάζοντάς με να επαναξιολογήσω, τι στο διάολο θέλω από το Tinder και κυρίως από τη ζωή μου.»
To Tinder σημειώνει πρωτοφανές ρεκόρ κέρδους
Οι ιστορίες των χρηστών συχνά μαρτυρούν μια τάση επαναξιολόγησης της αξίας του Tinder. Ωστόσο όλοι οι κοινωνικοί προβληματισμοί που έχουν προκύψει γύρω από το Tinder, δεν είναι κάτι που φαίνεται να πτοεί τους CEOs της εφαρμογής, οι οποίοι έχουν προσχωρήσει επανειλημμένα μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια στην ενσωμάτωση νέων πιο ελκυστικών λειτουργιών, που εξαπλώνουν περαιτέρω την επιρροή τους. Το Tinder Gold, η λειτουργία Swipe Night και το Tinder Lite ήταν μερικές από τις καινοτομίες που εισήχθησαν και εκτόξευσαν την δημοτικότητα και κυρίως τις μετοχές του Tinder, οι οποίες σημείωσαν πρωτοφανές ρεκόρ κέρδους. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο αριθμός των συνδρομητών επί πληρωμή στο Tinder ήδη από το 2020 ήταν 6,6 εκατομμύρια.
Άλλωστε, η τιμή της μετοχής του Tinder είχε ήδη φτάσει στα ύψη ακόμη από την ημέρα που η εφαρμογή γνωριμιών κυκλοφόρησε στην αγορά. Η σύμβουλος Whitney Wolfe έγινε η νεότερη αυτοδημιούργητη δισεκατομμυριούχος, όταν εντάχθηκε στην startup, με επικεφαλή, τότε, τον Sean Rad. Μετέπειτα, το έργο εγκαταλείφθηκε από τους εμπνευστές, αλλά η Whitney Wolfe συνέχισε στην ομάδα ανάπτυξης της εφαρμογής γνωριμιών. Σήμερα, η διεύθυνση του Tinder έχει αλλάξει ξανά, αλλά η απήχησή του δεν έχει μεταβληθεί. Οι χρήστες εξακολουθούν να ξοδεύουν κατά μέσο όρο 90 λεπτά από την μέρα τους κάνοντας «swipe». Η Match Group, η ιδιοκτήτρια εταιρεία της εφαρμογής Tinder δεν είναι πλέον μονοπώλιο, καθώς ο αριθμός των πλατφόρμων γνωριμιών πολλαπλασιάζονται με εξαιρετική ταχύτητα. Ωστόσο, η InterActive Corp, η θυγατρική της Match Group, κυριαρχεί στον τομέα και η ίδια κατέχει περίπου πενήντα αντίστοιχες επωνυμίες εφαρμογών γνωριμιών, όπως την Plenty of Fish, την Match, το OkCupid, το Hinge και το Meetic. Οι διαφορετικές αυτές μεταξύ τους πλατφόρμες επινοήθηκαν με στόχο να εκπροσωπήσουν τις διάφορες ερωτικές τάσεις. Στην πραγματικότητα, βέβαια, αυτή η ποικιλία επιλογών για τους χρήστες στοχεύει περισσότερο στην διεύρυνση της βάσης των πελατών της εταιρείας.
Το Tinder πολλαπλασιάζει τα κέρδη του όσο οι χρήστες καταχωρούν τα προσωπικά τους δεδομένα στην εφαρμογή
Η επέκταση της απήχησης του Tinder επιτυγχάνεται μέσω διαφόρων τρόπων και ένα από αυτά είναι η αξιοποίηση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο του Tinder αυτό γίνεται, ώστε να εξατομικευτεί η εμπειρία κάθε χρήστη παγκοσμίως. Ωστόσο, μαρτυρίες ανθρώπων που έχουν ζητήσει αναλυτική αναφορά των καταγεγραμμένων δεδομένων τους από το Tinder, διαπίστωσαν πως η εφαρμογή καταγράφει και αποθηκεύει στοιχεία πέρα από το όνομα και την διεύθυνση τους. Τέτοια στοιχεία μπορεί να είναι πληροφορίες χρήσης της εφαρμογής, του ιστορικού αναζήτησης, των αλληλεπιδράσεων κ.α.
Η πολιτική απορρήτου του Tinder αναφέρει ότι τα παραπάνω δεδομένα συλλέγονται διότι ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς. Εντούτοις, μια σχετική ανακοίνωση της εφαρμογής σημειώνει: «Δεν πρέπει να αναμένεται ότι τα προσωπικά σας στοιχεία και οι συνομιλίες σας θα παραμένουν πάντα ασφαλείς». Στην πράξη, αυτό μπορεί να μεταφραστεί ως συλλογή εκατοντάδων σελίδων δεδομένων, που μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλαπλούς συχνά -άγνωστους στο κοινό- τρόπους.
Δεν επιστρέφουν όλοι ασφαλείς μετά από ένα Tinder ραντεβού
Η Warriena Wright από την Νέα Ζηλανδία βρήκε τον Gable Tostee στο Tinder. Μια εβδομάδα αργότερα, στις 7 Αυγούστου του 2014, οι δυο τους συναντήθηκαν και βγήκαν ραντεβού. Το ζευγάρι τελικά κατέληξς στο διαμέρισμα του Tostee. Μόλις έφτασαν εκεί, διαπληκτίστηκαν και ο Tostee αποπειράθηκε να πνίξει τη Wright. Στην συνέχεια, ο άντρας την έκλεισε στο μπαλκόνι του. Η Wright τελικά σκοτώθηκε, προσπαθώντας να πηδήξει από το μπαλκόνι για να ξεφύγει.
Η είκοσι εξάχρονη Francia Ruth Ibarra γνώρισε τον συνομήλικό της Emmanuel Delani Valdez Bocangegra μέσω του Tinder. Οι δυο τους είχαν βγει πολλά ραντεβού, αλλά κατά την τελευταία τους συνάντηση στις 3 Δεκεμβρίου 2016, η Ibarra εξαφανίστηκε. Η αστυνομία πήγε στο σπίτι του αγοριού στο Μεξικό για να τον ανακρίνει σχετικά με την εξαφάνιση της Ibarra, όπου ανακάλυψε ανθρώπινα οστά σε μια σακούλα σκουπιδιών. Η αστυνομία διαπίστωσε πως η Ibarra πιθανότατα απέρριψε τις σεξουαλικές βλέψεις του Bocangegra, γεγονός που αποτέλεσε αιτία να δολοφονήσει και να διαλύσει το σώμα της κοπέλας σε υδροχλωρικό οξύ. Στη συνέχεια άφησε τα οστά της στο μπαλκόνι του διαμερίσματός του.
Το Tinder υπόσχεται ότι θα δημιουργήσει μια πιο ασφαλή και εξελιγμένη εμπειρία για τους χρήστες του
To Tinder έχει πολλούς λόγους να γιορτάζει τα δέκατα γενέθλιά του, καθώς έχει αλλάξει την κουλτούρα των γνωριμιών, τόσο σε κοινωνικό επίπεδο, όσο και ως προς την οικονομία. Εντούτοις, ο πολλαπλασιασμός των εφαρμογών γνωριμιών υποδηλώνει ότι η αγορά κατακερματίζεται, δεδομένου ότι πάνω από 1.500 εταιρείες λειτουργούν και προσφέρουν προσαρμοσμένες εμπειρίες γνωριμιών στους χρήστες. Βέβαια, το Tinder διατηρεί το πλεονέκτημα της ευρείας απήχησης, χωρίς να στιγματίζει τους χρήστες μέσω της σεξουαλικής κατηγοριοποίησης. Συγχρόνως, υπόσχεται ότι θα εφαρμόσει μέτρα για την παροχή μιας πιο ασφαλούς εμπειρίας μέσα στην εφαρμογή. Στο μέλλον επιδιώκει να παρέχει στους χρήστες του ένα υβριδικό μοντέλο εφαρμογής διαδικτυακών γνωριμιών, που θα συμπεριλαμβάνει από εκδηλώσεις μέχρι λειτουργίες Metaverse. Τέλος, το Tinder εξετάζει να δημιουργήσει μέχρι και το δικό του εικονικό νόμισμα.