Τα «υπολειπόμενα-residuals» είναι ένα κεντρικό θέμα των σημερινών ταυτόχρονων απεργιών ηθοποιών και σεναριογράφων του Χόλιγουντ, και ένα θέμα συνεχούς σχολιασμού στις γραμμές των διαδηλωτών.  Ενώ κάποτε οι αστέρες των οποίων οι επιτυχίες επαναπροβάλονταν ανταμείβονταν πλουσιοπάροχα, τα μέλη του συνδικάτου λένε ότι έκτοτε οι αμοιβές έχουν μειωθεί στο ελάχιστο καθώς η βιομηχανία έχει μετατοπιστεί σε υπηρεσίες ροής – streaming.

Τι είναι τα υπολειπόμενα;

Τα υπολειπόμενα είναι μακροπρόθεσμες πληρωμές σε όσους δούλεψαν σε ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές, με διαπραγμάτευση από συνδικάτα, για επαναλήψεις και άλλες εκπομπές μετά την αρχική κυκλοφορία. Η βασική μισθολογική δομή αναπτύχθηκε το 1960, την τελευταία φορά που συγγραφείς και ηθοποιοί απήργησαν μαζί.

Παραδοσιακά, οι ηθοποιοί και οι συγγραφείς πληρώνονται για κάθε φορά που μια εκπομπή προβάλλεται σε εκπομπή ή καλωδιακή τηλεόραση ή όταν κάποιος αγοράζει ένα DVD, έναν δίσκο Blu-ray ή (πριν από πολύ καιρό) μια κασέτα VHS.

Οι πληρωμές, οι οποίες μειώνονται με την πάροδο του χρόνου, συνδέονται με διάφορους παράγοντες, όπως η διάρκεια μιας ταινίας ή εκπομπής, το μέγεθος ενός ρόλου, ο προϋπολογισμός μιας παραγωγής και το πού προσφέρεται η ταινία ή η παράσταση.

Ενώ οι εταιρείες ροής πληρώνουν τα υπολειπόμενα, τόσο τα συνδικάτα όσο και τα μέλη τους λένε ότι τα ποσά και τα χρονοδιαγράμματα πληρωμής αφήνουν τους ηθοποιούς και τους συγγραφείς με ελάχιστα σε σχέση με αυτά που έπαιρναν κάποτε – και αυτοί που κάποτε πληρώνονταν για επαναλήψεις δικτυακών εκπομπών συχνά δεν παίρνουν τίποτα τώρα.

Οι ηθοποιοί παραπονούνται ότι με την μεταπήδηση σε υπηρεσίες streaming οι επιταγές με υπολειπόμενα σταμάτησαν να αποστέλλονται.

Πόσο αξίζουν τα υπολειπόμενα

Όπως όλα τα χρήματα στο Χόλιγουντ, τα ποσά διατρέχουν όλη τη γκάμα. Πάνω από μια δεκαετία μετά το τέλος της σειράς, το καστ του «Friends» (Τα φιλαράκια) εξακολουθούσε να κερδίζει εκατομμύρια ετησίως.

Αλλά οι υπολειπόμενες πληρωμές μπορούν εύκολα να φτάσουν μόνο τα λίγα σεντς. Μερικοί ηθοποιοί εμφανίζουν τα υπολειπόμενα τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Κιμίκο Γκλεν που έπαιξε στο «Orange Is The New Black», που προβλήθηκε στο Netflix η οποία έκανε ένα βίντεο TikTok με μια επιταγή που δείχνει μόνο $27  συνολικά για υπολειπόμενα από προβολές εκτός ΗΠΑ επί μια δεκαετία από την έναρξη της σειράς. Κάποιοι θεωρούν ότι δεν αξίζει καν τον κόπο να τις εξαργυρώσουν>

Το να πληρώνεται κάποιος με ελάχιστα σεντς είναι τόσο συνηθισμένο που υπάρχει ακόμη και ένα μπαρ στο Studio City που προσφέρει δωρεάν ποτά για ηθοποιούς και συγγραφείς που δείχνουν ότι έλαβαν μια επιταγή για λιγότερο από ένα δολάριο. Αλλά ακόμη και οι μέτριες πληρωμές μπορεί να είναι απαραίτητες για τα προς το ζην ενός καλλιτέχνη χαμηλότερου επιπέδου.

Η έλλειψη ενός τέτοιου σταθερού εισοδήματος μπορεί να σημαίνει την απώλεια της ασφάλισης υγείας του συνδικάτου για τα μέλη, τα οποία πρέπει να κερδίζουν $27.000 ετησίως για να πληρούν τις προϋποθέσεις για κάλυψη. Η συντριπτική πλειοψηφία δεν πληροί τις προϋποθέσεις.

Το πρόβλημα της δημοτικότητας

Τα υπολειπόμενα από προβολές ροής – streaming είναι σε μεγάλο βαθμό αποσυνδεδεμένα από τη δημοτικότητα της ταινίας ή της εκπομπής με την οποία συνδέονται. Οι περισσότερες υπηρεσίες συνεχούς ροής δεν θέλουν καθόλου να δημοσιεύσουν συγκεκριμένα στοιχεία τηλεθέασης. Οι ηθοποιοί πλέον λένε ότι το να είσαι μέρος μιας επιτυχίας δεν έχει νόημα.

Ο ηθοποιός Κρις Μπράουνινγκ εμφανίστηκε στην ταινία “Bright” με τον Γουίλ Σμιθ, την οποία το Netflix ανέδειξε ως μια μεγάλη επιτυχία. Παλαιότερα θα έπαιρνε $25.000 υπολείμματα από πωλήσεις DVD από μια τέτοια επιτυχία. Τώρα πήρε $271 από το Netflix.

Ειδικά αδικημένοι είναι οι ηθοποιοί που παίζουν μικρός ρόλους ,ή απλά είναι κομπάρσοι. Στην παρούσα διένεξη, τα συνδικάτα ζητούν αυτό κάπως να διευθετηθεί. Οι ηθοποιοί και παράγοντες που εμφανίζονται σε παραδοσιακά κανάλια έχουν σαφώς δικαιότερη μεταχείριση.

Τι διαπραγματεύτηκαν εργοδότες και καλλιτέχνες

Ενώ ελάχιστα έχουν αποκαλυφθεί δημοσίως για τις λεπτομέρειες των διαπραγματεύσεων για το συμβόλαιο των συγγραφέων, που έληξαν στις 2 Μαΐου, το Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists δημοσίευσε τη Δευτέρα ένα περίγραμμα των διαπραγματεύσεων όταν οι συνομιλίες διακόπηκαν στις 12 Ιουλίου.

Το συνδικάτο είπε ότι οι διαπραγματευτές ζήτησαν από τα στούντιο να εξετάσουν ένα «ολοκληρωμένο σχέδιο για τους ηθοποιούς να συμμετέχουν στα έσοδα ροής, καθώς το τρέχον επιχειρηματικό μοντέλο έχει διαβρώσει το υπόλοιπο εισόδημά μας». Η απάντηση, είπε το σωματείο, ήταν απλώς «όχι».

Η Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η οποία εκπροσωπεί τους εργοδότες, είπε σε απάντηση ότι οι δημόσιες περιγραφές της SAG-AFTRA «χαρακτηρίζουν εσφαλμένα» και «σκόπιμα διαστρεβλώνουν» τις διαπραγματεύσεις.

Η SAG-AFTRA είπε ότι η AMPTP απέρριψε κατηγορηματικά τις προτάσεις της για υπολειπόμενα από παραγωγές χαμηλότερου προϋπολογισμού. Περιλάμβαναν την απαίτηση υπολειπόμενων πληρωμών για τη συνεχή προβολή ταινιών σε υπηρεσίες ροής, ανεξαρτήτως συγκεκριμένου προϋπολογισμού ή διάρκειας, και την πληρωμή για εκπομπές που μεταδίδονται πρώτα και αργότερα μεταδίδονται στην τηλεόραση με τον ίδιο ρυθμό με τις εκπομπές που μεταδίδονται πρώτα στην τηλεόραση. Πρότειναν επίσης μια αύξηση στα υπολειπόμενα που ισχύουν όταν μια παραδοσιακή παραγωγή μέσων μεταδίδεται στη συνέχεια σε μια πλατφόρμα δωρεάν ροής όπως το Amazon Freevee.

Σε παραγωγές υψηλότερου προϋπολογισμού, η ένωση είπε ότι αναζήτησε βελτιωμένα υπολειπόμενα για τη συνεχή διαθεσιμότητα ταινιών και εκπομπών σε συνδρομητικές υπηρεσίες ροής. Η SAG-AFTRA είπε ότι υπήρξε πρόοδος στις διαπραγματεύσεις για αυτό το θέμα, αλλά ότι παραμένουν «σημαντικά κενά» μεταξύ των δύο πλευρών.

Το AMPTP δημοσίευσε πολύ λιγότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, ο όμιλος είπε ότι περιελάμβανε μια αύξηση κατά 76% στα υπολειπόμενα για βίντεο ροής στο εξωτερικό για παραγωγές υψηλού προϋπολογισμού.

Διαβάστε περισσότερα