Αποτελούσε κοινό μυστικό, ότι κάποια στιγμή το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα έβρισκε ένα τρόπο για να αξιοποιήσει τα δύο περιουσιακά στοιχεία, την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, τις μεγαλύτερες εταιρείες ύδρευσης της χώρας, μετά την επιστροφή τους τον περασμένο Ιούλιο από το Υπερταμείο στο Δημόσιο, σε εφαρμογή της απόφασης του Φεβρουαρίου του 2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Μετά από αναζητήσεις και διαβουλεύσεις, στις οποίες πήραν μέρος και ξένες εταιρείες συμβούλων, όπως και ελληνικές, βρέθηκε η “ήπια λύση” μέσω της αποτίμησης της συνολικής τους αξίας και εν συνεχεία της παραχώρησης, εν είδη προίκας, του 50% αυτής στην υπό δημιουργία θυγατρική του Υπερταμείου, που θα έχει πλέον τη μορφή ενός Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου.

Πρόκειται φυσικά για αντιγραφή ξένων μοντέλων και ειδικά του Νορβηγικού, το οποίο όμως δημιουργήθηκε για κοιτάσματα πετρελαίου και αφορά στην επένδυση των κερδών που αυτό αποφέρει.

Εδώ, λοιπόν, μετά την μεταφορά του 50% της αξίας των δύο εταιρειών ύδρευσης στη θυγατρική του Υπερταμείου, από που θα παράγει κέρδη η εταιρεία αυτή;

Από πώληση μήπως ποσοστών μιας χόλντιγκ εταιρείας, η οποία, όπως φαίνεται ότι σχεδιάζεται θα περιλαμβάνει και όλες τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) της χώρας, που τώρα ανήκουν σε Δήμους;

Παράγοντες του χώρου, από τους οποίους ζητήσαμε την άποψή τους, θεωρούν σχεδόν βέβαιο ότι βρισκόμαστε ένα βήμα πριν την είσοδο ιδιωτών και στο πολύτιμο κοινωνικό αγαθό, μέσω συμπράξεων με το Δημόσιο (ΣΔΙΤ).

Και ουσιαστικά φωτογραφίζουν τη δημιουργία ΔΕΥΑ ανά Περιφέρεια πλέον, αφαιρώντας τη διαχείριση από τους κατά τόπους Δήμους, με στόχο την είσοδο ιδιωτών μέσω ΣΔΙΤ στη διαχείριση της ύδρευσης και της αποχέτευσης.

Οι ίδιοι παράγοντες θυμίζουν μάλιστα το παλαιότερο σχέδιο επί κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου (στο οποίο έχει αναφερθεί αναλυτικά η στήλη σε παλαιότερα δημοσιεύματα), που προέβλεπε τη δημιουργία μιας χόλντιγκ εταιρείας, μιας ομπρέλας, κάτω από την οποία θα υπάγονταν όλες οι ΔΕΥΑ της χώρας.

Από την χόλντιγκ αυτή εταιρεία προεβλέπετο ότι θα μπορούσε ένα ποσοστό μέχρι 49% να πωληθεί, αλλά οι πηγές θα έμεναν υποχρεωτικά στο Δημόσιο.

Το σχέδιο αυτό ναυάγησε πριν καν δει επίσημα το φως της δημοσιότητας, καθώς οι τότε αντιδράσεις εντός της συγκυβέρνησης ήταν κάτι περισσότερο από καταιγιστικές.

Κατά την πρώτη τετραετία της η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε καταλήξει στη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής για τη διαχείριση του νερού (ΡΑΑΕΥ) μέσω της επέκτασης των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Υποχρεώθηκε όμως να ανακρούσει πρύμναν και λόγω της αντίδρασης του ΣτΕ και λόγω των κοινωνικών αντιδράσεων.

Οι οποίες φυσικά και τώρα μόλις έχουν αρχίσει, τόσο από τους εργαζόμενους σε ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, όσο και από δήμους, ενώ μένει να διαφανεί και η επίσημη θέση της ΚΕΔΕ.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση θα διέλθει μια μεγάλη δοκιμασία σε επίπεδο κοινωνίας, η οποία φοβάται και δικαίως ότι η εξέλιξη αυτή θα σημάνει σταδιακά και μεγάλη αύξηση των σημερινών τιμολογίων, όταν ήδη τα οικογενειακά εισοδήματα πιέζονται συνεχώς από την ακρίβεια στα τρόφιμα, την ενέργεια και κάθε υπηρεσία.

Διαβάστε ακόμη: