Κατακόρυφη αύξηση εμφανίζουν τους τελευταίους μήνες οι καταγγελίες που γίνονται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και κυρίως στην Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) για τον τομέα της ενέργειας κυρίως για το ΔΕΔΔΗΕ και συγκεκριμένους ιδιώτες παρόχους. Αυτό δεν σημαίνει φυσικά πως όλες οι καταγγελίες είναι ακριβείς ή πως έχουν όλες υπόσταση αλλά στο Υπουργείο που φθάνουν τελικά, σήμαναν συναγερμό και ανέθεσαν στη Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΕ), που είναι αρμόδια, να διερευνήσει το θέμα. Συνήθως καταγγέλονται φουσκωμένοι λογαριασμοί ρεύματος, δυσνόητοι στο ευρύ κοινό, με χρεώσεις που δεν τις καταλαβαίνει ο καταναλωτής αλλά υποχρεούται να τις πληρώσει.
Οι «φουσκωμένοι» λογαριασμοί ρεύματος και τα «ψιλά γράμματα»
«Κυρίως με τη ρήτρα διοξειδίου του άνθρακα και τις υπέρογκες χρεώσεις Ο.Τ.Σ. (Οριακή Τιμή Συστήματος) έχει γίνει χαμός» μας λέει τεχνοκράτης της ΡΑΕ που είναι ενήμερος των εξελίξεων και προσθέτει: «επίσης κάποιοι (όχι όλοι) ιδιώτες πάροχοι κατηγορούνται για πλήρη απουσία εξυπηρέτησης πελατών, ψεύτικη πληροφόρηση από τηλεφώνου πριν την υπογραφή σύμβασης και κυρίως για συμβάσεις πολλών σελίδων που κανείς δεν διαβάζει και περιλαμβάνουν τα λεγόμενα «ψιλά γράμματα» που έχουν οι λογαριασμοί ρεύματος με τα οποία κρατούν αιχμαλώτους τους καταναλωτές».
Το ίδιο στέλεχος της ΡΑΕ σχετικά με τον ΔΕΔΔΗΕ, αναφέρει πως οι καταγγελίες βάσιμες ή όχι, επικεντρώνονται σε «συχνές διακοπές ρεύματος μισής ή μίας ώρας χωρίς ειδοποίηση και χωρίς εξήγηση, λανθασμένη καταμέτρηση, αυξομειώσεις της τάσης που καταστρέφει αρχεία υπολογιστών, άρνηση αποζημίωσης».
Από την ΕΚΠΟΙΖΩ επίσης λένε πως «οι καταναλωτές αδυνατούν να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς, ενώ οι εισπρακτικές εταιρείες απειλούν με τρόπο μη σύννομο και πιέζουν ακόμα και για μικρά ποσά» και αναφέρουν ως «επιτακτική ανάγκη την υιοθέτηση κοινών δράσεων μεταξύ των δημόσιων φορέων και των ενώσεων καταναλωτών, με κύριο σκοπό την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών».
Για την αντιμετώπιση του θέματος από τη ΡΑΕ μας λένε πως «η Ρυθμιστική Αρχή για τη διασφάλιση λειτουργίας της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου θα μπεί σε λειτουργία ειδική ιστοσελίδα της Αρχής, ένα διαδικτυακό εργαλείο υποδοχής και παρακολούθησης των παραπόνων και καταγγελιών των καταναλωτών».
Η ΡΑΕ θα παρουσιάσει αρχικά την ιστοσελίδα στα τέλη Ιουνίου σε εταιρείες παροχής, Διαχειριστές δικτύων, το Συνήγορο του Καταναλωτή, καθώς και εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων. «Σκοπός είναι να καταγραφούν παρατηρήσεις και προτάσεις που ενδεχομένως θα βελτίωναν τη λειτουργία της πλατφόρμας, ώστε στο αμέσως επόμενο διάστημα να γίνουν οι σχετικές αλλαγές, για να λειτουργήσει η ιστοσελίδα που για μας είναι πολύ σημαντική, αφού το πράγμα έχει φτάσει στο μη περαιτέρω» μας λέει το στέλεχος της ΡΑΕ.
Η έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ – Όχι σε κρυφές χρεώσεις και ψιλά γράμματα
Από την πλευρά της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. μας είπαν ότι «έχουμε διεξάγει έως σήμερα τέσσερις έρευνες στον τομέα της ενέργειας με σημαντικά αποτελέσματα και ευρήματα και βρισκόμαστε σε συνεργασία με τη ΡΑΕ για το θέμα».
Ιδιαίτερα στέκονται στα αποτελέσματα από το πρόσφατο ερωτηματολόγιο της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. (Μάρτιος-Μαΐος 2021), αναφορικά με τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι καταναλωτές δήλωσαν ότι επιθυμούν:
- Το 96,3% «καθαρούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος» και πρέπει, οι λογαριασμοί ρεύματος, να περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
- Το 94,4% να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς οι χρεώσεις υπέρ τρίτων (Δημοτικά τέλη και φόροι, ΕΡΤ) και να εισπράττονται με άλλον τρόπο.
- Το 84,6% να σταματήσουν να τους επιβαρύνουν οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων για την ενίσχυση της παραγωγής ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/ΑΠΕ) και ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, τους πολύτεκνους και το κοινωνικό τιμολόγιο), οι οποίες αυξάνουν σημαντικά το λογαριασμό.
- Το 85,3% απάντησε θετικά ότι, οι λογαριασμοί είναι δυσνόητοι και πολύπλοκοι με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να τους διαβάσουν και να τους κατανοήσουν, λόγω του πλήθους των χρεώσεων που συμπεριλαμβάνονται, ενώ μόνο το 13,05% απάντησε αρνητικά.
Τέλος, το επόμενο διάστημα η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. θα ζητήσει με τη σύμπραξη και άλλων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, να αποσχιστούν χρεώσεις υπέρ τρίτων από τους λογαριασμούς ρεύματος και να εισπράττονται με άλλον τρόπο.
Τι θα κάνει η πλατφόρμα παραπόνων της ΡΑΕ
Στην ιστοσελίδα-πλατφόρμα παραπόνων της ΡΑΕ, το σύστημα θα διαβιβάζει αυτοματοποιημένα κάθε καταγγελία στον αποδέκτη της (πάροχο ή Διαχειριστή). Παράλληλα, θα ενημερώνει και τον Συνήγορο του Καταναλωτή, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος για την επίλυση ανάλογων διαφορών.
Την ίδια στιγμή, όμως, το γεγονός ότι η υποδοχή των καταγγελιών θα γίνεται από τη ΡΑΕ, θα δώσει τη δυνατότητα στην Αρχή να παρακολουθεί σε συνεχή βάση τη λιανική αγορά, αξιοποιώντας τις καταγγελίες ως ένδειξη για πρακτικές των εταιρειών ή των Διαχειριστών οι οποίες χρήζουν διερεύνηση. Έτσι, για παράδειγμα, αν κάποιον μήνα τα παράπονα οδηγούν σε έναν προμηθευτή για φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος, τότε η ΡΑΕ θα μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία εξηγήσεις.
Το εργαλείο «υποδοχής» παραπόνων θα συμπληρώσει το εργαλείο σύγκρισης τιμών (www.energycost.gr) που έχει θέσει σε λειτουργία η ΡΑΕ από τον περασμένο Δεκέμβριο και το οποίο έχει αρκετά μεγάλη επισκεψιμότητα. Στο εργαλείο περιλαμβάνονται περισσότερα από 380 προϊόντα ρεύματος και φυσικού αερίου, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε καταναλωτή να επιλέξει εκείνο το πρόγραμμα που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του.
Γι΄ αυτό τον σκοπό, το μόνο που χρειάζεται είναι να εισαγάγει τα χαρακτηριστικά της παροχής του (π.χ. τριφασική σύνδεση στο ηλεκτρικό ρεύμα), καθώς και στοιχεία για την κατανάλωσή του, ώστε να συγκρίνει το κόστος των προϊόντων που προσφέρουν όλοι οι προμηθευτές στη χώρα μας. Μάλιστα, μπορεί να επιλέξει αν προτιμά ή όχι μια σύμβαση με ρήτρα (π.χ. αναπροσαρμογής χρέωσης προμήθειας) ή με έκπτωση (για παράδειγμα, στην περίπτωση πάγιας εντολής πληρωμής).