Η συμφόρηση που προκλήθηκε στο ηλεκτρονικό κατάστημα του Jumbo και ανάγκασε την εταιρία να σταματήσει τις υποδοχές παραγγελιών μέχρι τις 26/11 δείχνει το πώς μπορεί να εξελιχθεί η κατάσταση εάν αυξηθεί κατακόρυφα η κίνηση στα ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων εν τη απουσία των φυσικών καταστημάτων.
Εν όψει της «Μαύρης Παρασκευής», (που πέφτει την 27η Νοεμβρίου, μια μέρα μετά το άνοιγμα και πάλι του e shop του Jumbo), για την οποία ήδη έχουν ξεκινήσει από όλους τους μεγάλους παίκτες της αγοράς σχετικές ανακοινώσεις όλοι προσπαθούν να δουν πώς θα διασφαλίσουν τις διανομές τους στηρίξουν τα κανάλια διανομής τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρία «Πλαίσιο» έχει κεντρικό θέμα της καμπάνιας της το δίκτυο διανομών της. Ανάλογα, βέβαια, κινούνται και οι μεγάλες εταιρίες διανομών που αναμένουν μεγάλους τζίρους εκείνες της μέρας. Να σημειωθεί ότι ένα βασικό χαρακτηριστικό προηγούμενων Black Friday είχε να κάνει με την άμεση παράδοση εμπορευμάτων κάτι που «θα παίξει» ως στοιχείο επικοινωνίας και διαφήμισης τις επόμενες μέρες. Πάντως ο χρόνος παραδόσεων αναμένεται να είναι κεντρικό σημείο. Είτε ως σημείο υπεροχής κάποιας αλυσίδας, είτε ως κίνητρο για εκπτώσεις εφόσον πελάτες επιλέξουν αργότερους χρόνους παράδοσης , έναντι της ταχείας διανομής, έτσι ώστε να αποσυμφορείται το σύστημα logistics και μεταφορών.
Στο μεταξύ το Jumbo έχοντας σύμφωνα με πληροφορίες περίπου 70.000 παραγγελίες προς διανομή σε πελάτες, πολλές εκ των οποίων είναι για λίγα πράγματα, προσπαθεί να καθαρίσει» το εν λόγω «απόθεμα» ώστε να είναι έτοιμο για κείνες τις μέρες.
Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά της εταιρίας του Απ. Βακάκη.
«Αγαπητοί φίλοι του Jumbo, η αγάπη σας μας έβγαλε νοκ άουτ! Το ηλεκτρονικό μας κατάστημα θα παραμείνει έως 26 Νοεμβρίου, ώστε να εξυπηρετήσουμε απρόσκοπτα τον μέχρι τώρα τεράστιο όγκο παραγγελιών. Σας ευχαριστούμε που προτιμάτε τον κόσμο των Jumbo και λυπούμαστε ειλικρινά για την αναστάτωση. Θα είμαστε σύντομα κοντά σας», αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας, που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της.
Είναι προφανές ότι όλοι θέλουν να είναι έτοιμοι έως την Black Friday, όπου αναμένεται νέος κύκλος μεγάλων παραγγελιών και τζίρου.
Βέβαια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, για τη φετινή χρονιά αναμένεται να καταγραφούν νέες τάσεις με κομβικά τα εξής στοιχεία:
· H ανάδειξη της Cyber Monday ως εξίσου σημαντικής με τη Black Friday.
· Η ενίσχυση του e-commerce και της εξ’ αποστάσεως εξυπηρέτησης και η προσφορά περισσότερων online-only deals.
· Η επέκταση των προσφορών σε διάρκεια (π.χ. για μια εβδομάδα ή ένα μήνα, αντί για μία ημέρα)
· Η παροχή στους loyalty πελάτες προνομίων αλλά και εκπτώσεων σε ένα μεγαλύτερο χρονικό εύρος.
· Η προτεραιοποίηση προϊοντικών κλάδων που κινούνται περισσότερο (π.χ. laptops, tech, κινητά) και η προσπάθεια ενίσχυσης των πωλήσεων σε αυτούς με δημιουργικό τρόπο (ιδανικά digitally – π.χ. μέσω influencers και SoMe marketing).
· Η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής που ετοιμάζει το κοινό και χτίζει την προσμονή ως την Black Friday.
· Η «δημιουργία αξίας» για τους καταναλωτές (π.χ. αποκλειστική διάθεση ενός νέου προϊόντος)
· Η ενίσχυση της δυνατότητας επιστροφών, που θα μειώσει τον “δισταγμό” κάποιων καταναλωτών – ιδιαίτερα online
Πάντως και στο εξωτερικό και δη στις ΗΠΑ που δείχνει και την τάση όλοι ετοιμάζουν τα κανάλια διανομών. π.χ. η Walmart, προσλαμβάνει 20.000 εποχικούς εργαζόμενους για την υποστήριξη του e-commerce fulfillment center της). Άλλοι δημιουργούν προστιθέμενη αξία για τους πελάτες, επεκτείνοντας τη γκάμα προϊόντων που μπορεί κανείς να αγοράσει εξ’ αποστάσεως (π.χ. η Target ενισχύει τα προϊόντα που είναι διαθέσιμα μέσω Drive Up, Order Pickup και Same-day Delivery με 20.000 περισσότερα είδη, μεταξύ τους νωπά και κατεψυγμένα είδη)
Παράλληλα όλοι επεκτείνουν το διαστημάτων προσφορών π.χ. στην Ελλάδα η Leroy Merlin το ‘χει πάει σε έκταση τριών σχεδόν εβδομάδων ή στην Home Depot οι τιμές Black Friday θα ισχύουν από τις αρχές Νοεμβρίου έως τον Δεκέμβρη, στα καταστήματα και διαδικτυακά.
Πολλοί επίσης προσφέρουν δωρεάν μεταφορικά για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων και επεκτείνουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν για την ασφαλή κατανάλωση (π.χ. η Best Buy που βελτιώνει τους χρόνους παράδοσης, η Bed, Bad & Beyond που προσφέρει υπηρεσίες 2-hour Buy-Online-Pickup-In-Store αλλά και ανέπαφη παραλαβή από το πεζοδρόμιο κλπ.)
Προσφέρουν ειδικά προνόμια σε ειδικές κατηγορίες πελατών π.χ. η Home Depot δίνει πρώιμη πρόσβαση στις προνομιακές τιμές Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου σε όσους χρησιμοποιούν το app της.
Παράλληλα, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, δημιουργούν νέα activations που προσελκύουν το ενδιαφέρον του κοινού (για παράδειγμα, το πρόγραμμα εγγεγραμμένων καταναλωτών Walmart+ προσφέρει σε μια οικογένεια φέτος τη δυνατότητα να γιορτάσει μια virtual Ημέρα των Ευχαριστιών, πιθανώς μαζί με κάποιον celebrity και άλλες εκπλήξεις).
Όλα αυτά καταδεικνύουν βέβαια οι μεγάλες επιχειρήσεις με παρουσία στο διαδικτυακό κόσμο έχουν το πάνω χέρι. Έτσι από την πλευρά του, ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, απηύθυνε έκκληση στους καταναλωτές να κάνουν αγορές μέσω των e–shops.
Χαρακτηριστικά, ο ίδιος, με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε το εξής:
«Στο λιανικό εμπόριο υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, αλλά συμμετέχουν όλοι, γιατί πολύ σωστά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές πλατφόρμες να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό. Τουλάχιστον για τις αγορές φέτος, με τα εμπορικά της λιανικής σε “black out“, ας προτιμήσουμε τα ηλεκτρονικά καταστήματα ελληνικών επιχειρήσεων».