Κατά τους πρώτους 3 μήνες του 2024, η δραστηριότητα  στις αγοραπωλησίες πλοίων  ξηρού χύδην ήταν ταχεία, με περισσότερα από 220 πλοία να αλλάζουν χέρια. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση σχεδόν 35% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023, πλησιάζοντας τον όγκο που καταγράφηκε το 1ο τρίμηνο του 2021.

Σύμφωνα με  τους αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers  τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν αρκετά ενεργοί στην αγορά S&P ξηρού χύδην:

«- Οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν πουλήσει 48 πλοία και έχουν αποκτήσει 42, τοποθετώντας τα μπροστά από το παιχνίδι σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Κατά την ίδια περίοδο του 2023, οι Έλληνες απέκτησαν επίσης 48 πλοία αλλά πούλησαν μόνο 26. Το 2024, οι Έλληνες έδειξαν προτίμηση για αγορά και πώληση χύδην φορτίων μεταξύ 11 και 15 ετών. Αυτή η ηλικιακή ομάδα περιελάμβανε 29 από τις 42 εξαγορές και 26 από τις 48 πωλήσεις.

-Τα πλοία Panamax και Capesize κυριάρχησαν στις ελληνικές πωλήσεις με 11 και 13 πλοία αντίστοιχα. Για εξαγορές, η ελληνική όρεξη απλώθηκε στα πλοία Handysize, Supramax, Capesize και Newcastlemax.».

Για τα δεξαμενόπλοια αναφέρουν οι αναλυτές:

«- Το 2024 δεν ήταν τόσο ενεργό όσο το 2023 στην αγορά των δεξαμενόπλοιων S&P για τους Έλληνες. Πώλησαν 16 πλοία και απέκτησαν 14, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στους πωλητές και τη δεύτερη στους αγοραστές. Την ίδια περίοδο του περασμένου έτους, οι Έλληνες είχαν πουλήσει 44 δεξαμενόπλοια και είχαν αγοράσει 23.

– Το 2024, οι Έλληνες πουλούν παλαιότερα πλοία, με 10 από τα 16 δεξαμενόπλοια που πωλήθηκαν να είναι ηλικίας άνω των 16 ετών. Ωστόσο, αγοράζουν σχετικά νέα πλοία, με 6 από τις 14 εξαγορές να κατασκευάζονται το 2018 ή αργότερα.

-Οι Έλληνες στοχεύουν ξεκάθαρα πλοία στο τμήμα Aframax/LR2 (6 από τις 16 εξαγορές), ενώ έχουν πουλήσει 4 Suezmaxe και 3 Panamaxes (σε σύνολο 16 πωλήσεων)».

Σύμφωνα με τους αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers  oι τομείς Handysize, Supramax και Capesize έχουν πρωταγωνιστήσει μέχρι στιγμής φέτος, με 43, 55 και 31 πωλήσεις αντίστοιχα που αποτελούν περίπου 19%, 25% και αντίστοιχα 14% επί του συνόλου των πωλήσεων χύδην φορτίου.

«Παραδόξως, ο τομέας Capesize γνώρισε το ισχυρότερο τρίμηνο σε επίπεδο πωλήσεων, τουλάχιστον της τελευταίας 10ετίας, παρά την αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων. Τον περασμένο χρόνο, οι τιμές μεταχειρισμένων Capesize σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με άλλα τμήματα, με τις τιμές 5ετίας, 10ετίας και 15ετίας να αυξάνονται κατά 21%, 35% και 39% αντίστοιχα.

Οι τομείς Panamax/Kamsarmax και Post Panamax έχουν επίσης κάνει μια εξαιρετική αρχή, με συνολικά 58 πλοία να βρίσκουν νέους ιδιοκτήτες, υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.

Αν και όλα τα μεγέθη στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου έχουν σημειώσει αύξηση το 1ο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, στο τμήμα Ultramax έχουν πουληθεί σχεδόν 14 πλοία ετησίως, ποσοστό μειωμένο κατά 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους».

Εξετάζοντας το προφίλ της ηλικιακής ομάδας οι αναλυτές επισημαίνουν:

«-Παρατηρείται τεράστια αύξηση στη ζήτηση πλοίων 16+ ετών από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, καθώς συνολικά πουλήθηκαν 57 πλοία, σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση έως το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Από την άλλη πλευρά, η δραστηριότητα S&P της αγοράς δεξαμενόπλοιων έχει επιβραδυνθεί, με 118 πωλήσεις να έχουν καταγραφεί ετησίως, σχεδόν 40% μειωμένες σε σύγκριση με τη δραστηριότητα του πρώτου τριμήνου του 2023.

-Τα MR2, Aframax/LR2 και VLCC οδηγούν τη δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων S&P μέχρι στιγμής φέτος, με 36, 19 και 15 πωλήσεις αντίστοιχα (που αποτελούν σχεδόν το 31%, 16% και 13% αντίστοιχα επί των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιων). Ο Μάρτιος του 2024 ήταν ο πιο υποτονικός μήνας, με μόλις 24 πωλήσεις, ενώ τον ίδιο μήνα του 2023 άλλαξαν χέρια συνολικά 78 δεξαμενόπλοια.

– Η πιο σημαντική μείωση στις πωλήσεις σημειώθηκε στον τομέα Panamax/LR1, καθώς από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2024 καταγράφηκαν μόλις 7 πωλήσεις, ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, 29 πλοία άλλαξαν χέρια. Είναι ενδιαφέρον ότι παρά τη συνολική επιβράδυνση, οι πωλήσεις δεξαμενόπλοιων ηλικίας 6-10 ετών έχουν αυξηθεί. Μάλιστα, παρατηρούμε άλμα 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, με 20 πωλήσεις να πραγματοποιούνται μέχρι στιγμής φέτος».

Διαβάστε ακόμη: