Η ένωση των καταναλωτών σημειώνει ότι το τελευταίο διάστημα λαμβάνει πληθώρα παραπόνων από καταναλωτές, αναφορικά με τα ποσά που έλαβαν από την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της πλατφόρμας Power Pass και προχώρησε σε έρευνα με κύριο στόχο την καταγραφή και αποτύπωση του βαθμού ικανοποίησης των καταναλωτών από τα ποσά που έλαβαν αλλά και γενικότερα, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές αναφορικά με την αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε, μέσω της ιστοσελίδας της ΕΚΠΟΙΖΩ και των μέσων κοινωνικής της δικτύωσης, για τη χρονική διάρκεια από 20/07 έως και 27/07. Το δείγμα ήταν τυχαίο και αποτελείται από μέλη και μη μέλη της ένωσης και συλλέχθηκαν 1.142 απαντήσεις.
Από τις απαντήσεις, προκύπτει ότι το 92.3% των ερωτηθέντων, που ήταν δικαιούχοι της επιδότησης, δήλωσαν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από το ποσό που έλαβαν, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΚΠΟΙΖΩ.
Από τους δικαιούχους του Power Pass, το 26.1% ανήκαν στην κατηγορία από 0€ – 17€, το 24.7% έλαβαν από 18€ – 50€, το 15.2% από 51€ – 100€, το 17.4% από 101€ – 200€, το 8.5% από 201€ – 300€ και το 8.1% από 301€ – 600€.
Σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στην αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, το 17.6% δήλωσε ότι έχουν απειληθεί με διακοπή ρεύματος από τον προμηθευτή ενέργειας το τελευταίο τρίμηνο, ενώ στο 3.1% έχει πραγματοποιηθεί διακοπή.
«Σημαντικό είναι το γεγονός πως το 24.5% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ο μηνιαίος λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος αντιστοιχεί στο 10% του μηνιαίου τους εισοδήματος, ενώ για το 27.2% αντιστοιχεί στο 20%. Παράλληλα, ένα σχετικά σημαντικό ποσοστό (το 16.8%) δήλωσε ότι αντιστοιχεί στο 30% και το 14.4% στο 50% και άνω, του μηνιαίου εισοδήματος, εκτίμησε η ΕΚΠΟΙΖΩ.
Τέλος, οι καταναλωτές αναφορικά με την ερώτηση «Ποιο μέτρο θεωρείτε ότι είναι καλύτερο σχετικά με τη μείωση του ενεργειακού κόστους;» απάντησαν σε ποσοστό 89.9% ότι επιθυμούν την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, ενώ το 42.7% την αξιοποίηση στοχευμένων μέτρων σε μία «πράσινη» μετάβαση (Προγράμματα «Εξοικονομώ», ενεργειακές κοινότητες, συστήματα εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας κ.ά). Χαμηλότερο ποσοστό (14.5%) απάντησε θετικά για το μέτρο της επιδότησης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας.
Tα συμπεράσματα της ΕΚΠΟΙΖΩ:
- Η πλειοψηφία των καταναλωτών νιώθει ότι διαψεύστηκαν οι προσδοκίες τους, από τα ποσά που έλαβαν μέσω της επιδότησης.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό ανήκε στην κατηγορία που δεν έλαβε καμία επιδότηση, ενώ η πλειοψηφία έλαβε από 18€ – 50€, ένα πολύ μικρό ποσοστό (8.1%), έλαβε από 301€ – 600€.
- Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι ποσοστό 17.6% των ερωτηθέντων δέχεται απειλές για διακοπή ρεύματος, λόγω της αδυναμίας πληρωμής των αυξημένων λογαριασμών.
- Ο κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού κρίνεται ιδιαίτερα υψηλός λόγω της συρρίκνωσης του μηνιαίου εισοδήματος, αλλά και της διακοπής ρεύματος που βιώνουν τα νοικοκυριά.
- Η συντριπτική πλειοψηφία ζητά την οριστική κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών επιθυμεί την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
- Τέλος, η επιδότηση των λογαριασμών ενέργειας δε θεωρείται από τους καταναλωτές ως αποτελεσματικό μέτρο προστασίας. Οι λόγοι είναι ότι αφενός δε λύνει το πρόβλημα των υπέρογκων αυξήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος και αφετέρου, το ποσοστό εντέλει των αποδεκτών της επιδότησης είναι μικρό.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπογράμμισε ότι «η ενέργεια ως κοινωνικό αγαθό και καθολική υπηρεσία πρέπει να είναι προσιτή, προσβάσιμη, αδιάλειπτη σε όλους τους καταναλωτές, γι’ αυτό και καλούμε την Πολιτεία να ενεργήσει και να αναλάβει την πρωτοβουλία», σχετικά με τα παρακάτω θέματα:
- Να αποσυνδεθεί από το Χρηματιστήριο ενέργειας η τιμή της κιλοβατώρας για τον καταναλωτή και να προβλεφθούν ρυθμίσεις που διασφαλίζουν τη διαφάνεια, οριοθετούν τους κινδύνους και αποτρέπουν την κερδοσκοπική εκμετάλλευση των καταναλωτών, ώστε να προστατευθούν από την εκτόξευση των τιμών και την έντονη μεταβλητότητα που χαρακτηρίζει την αγορά ενέργειας.
- Να καταργηθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής και η τυχόν αναπροσαρμογή να προσδιορίζεται με κριτήρια εύλογα, προβλέψιμα, αντικειμενικά και διαφανή, όπως ορίζει ο νόμος για την προστασία του καταναλωτή.
- Όλοι οι καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε απλούς, κατανοητούς, φιλικούς, περιεκτικούς, διαφανείς λογαριασμούς και προσιτές τιμές. Οι λογαριασμοί πρέπει να περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και να αποσχισθούν οι χρεώσεις υπέρ τρίτων.
- Μη διακοπή ρεύματος στους ευάλωτους καταναλωτές (άνεργοι, μακροχρόνια άνεργοι, μονογονεϊκές οικογένειες, οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές), όπως και τον επαναπροσδιορισμό από την Πολιτεία των προϋποθέσεων ένταξης στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ).
- Την υιοθέτηση ευνοϊκών διακανονισμών για ληξιπρόθεσμες οφειλές για όλους τους καταναλωτές, βάσει του εισοδήματός τους και ιδιαίτερα τη διευκόλυνση των ευάλωτων καταναλωτών, μέσω της δυνατότητας ρύθμισης οφειλών περισσότερων δόσεων.
- Διάθεση σταθερών τιμολογίων από όλους τους προμηθευτές ενέργειας, σε προσιτές τιμές.
- Την τήρηση από τους προμηθευτές των βασικών αρχών που διέπουν τη διαμόρφωση των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας και συγκεκριμένα της κοστοστρέφειας, διαφάνειας, απλότητας και ίσης μεταχείρισης.
- Τη μείωση του παγίου των λογαριασμών ενέργειας και των έμμεσων φόρων το συντομότερο δυνατόν, κυρίως ΦΠΑ και ΕΦΚ, προκειμένου να επιτευχθεί ισορροπία τιμών και εισοδημάτων.
- Οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών να είναι πιο ευέλικτες και να τηρούν τη νομοθεσία.
- Την υιοθέτηση σχεδίου αντιμετώπισης της ενεργειακής ένδειας, ως προς τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων ενεργειακών πόρων («πράσινη» ενέργεια).
«Για όλους τους παραπάνω λόγους, η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τα αρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τη ΡΑΕ να ενεργοποιηθούν για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών όταν αυτά διακυβεύονται, με ουσιαστικές παρεμβάσεις, αλλά και με την επιβολή κυρώσεων, όπου αυτή είναι απαραίτητη», κατέληξε η επίσημη τοποθέτηση.