Τα μεγάλα έργα που δημοπρατούνται στη χώρα έχουν τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας και στον κατασκευαστικό κλάδο υπάρχει μεγάλη κινητικότητα. Ήδη σε αρκετά από τα έργα που έχουν περάσει την πύλη του διαγωνισμού έχουν σχηματιστεί συμμαχίες μεταξύ των μεγάλων ομίλων. Αυτό που φαίνεται ως τάση είναι πως οι σύμμαχοι αλλάζουν ανάλογα με το είδος, το ύψος και τη σπουδαιότητα του διαγωνισμού.
Έχουμε δει σε μεγάλους διαγωνισμούς ομίλους να κατεβαίνουν αυτόνομα και να διεκδικούν την ανάληψη ενός έργου και σε αμέσως επόμενο διαγωνισμό ο ίδιος όμιλος να κατεβαίνει σε συμμαχία για να αυξήσει τις πιθανότητες του. Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον κομμάτι στο πεδίο των μεγάλων διαγωνισμών είναι πως τραβούν το ενδιαφέρον σύσσωμης της κατασκευαστικής αγοράς με πτυχίο 7ης τάξης.
Στα μεγάλα υπό δημοπράτηση έργα διακρίνουμε αρκετά οδικά έργα, πλήθος κτιριακών έργων, νέες κατηγορίες ΣΔΙΤ με φράγματα, δίκτυα ύδρευσης κ.α. Η μεγάλη διεύρυνση των έργων έχει δημιουργήσει μια εικόνα ανάπτυξης στον κατασκευαστικό κλάδο καθώς τα ανεκτέλεστα των μεγάλων Ομίλων αυξάνονται συνεχώς και πρόσφατα ξεπέρασαν τα 17 δισ. ευρώ (και οι 4 Όμιλοι μαζί).
Αυτό που έχει το δικό του ενδιαφέρον είναι πως οι αμιγώς ιδιωτικές επενδύσεις και αυξάνονται (σε αυτή τη λίστα βλέπουμε τρεις) τόσο αριθμητικά όσο και σε αξία επενδύσεων. Ξεχωρίζει η μεγάλη επένδυση της Microsoft στα Σπάτα και τα κτιριακά έργα της Lamda Development στο Ελληνικό.
Κυρίαρχοι είναι οι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για Αττική και Εγνατία Οδό αλλά και ο ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο
Οδικός Άξονας Δράμα-Αμφίπολη με ΣΔΙΤ 248 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός-ΣΔΙΤ ξεκίνησε στις 6 Δεκεμβρίου 2022 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Συμμετείχαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ. Από τον περασμένο Απρίλιο βρίσκεται στην β` φάση. Η διάρκεια του έργου-ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών των οδικών αξόνων και τα υπόλοιπα αφορούν στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.
Μονάδα Απορριμμάτων Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονία 250 εκατ. ευρώ
Είναι ένα από τα μεγαλύτερα υπό δημοπράτηση έργα του είδους του. Πραγματοποιείται από τον ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας και είναι σε εξέλιξη από το Φθινόπωρο του 2021. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η υποβολή προσφορών και τελικά υπήρξε μια από το σχήμα ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ. Αναμένουμε πλέον την έναρξη της προσυμβατικής περιόδου.
Φοιτητικές Εστίες Πανεπιστημίου Κρήτης 255 εκατ. ευρώ
Επίσης είναι το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση έργο-ΣΔΙΤ πανεπιστημίου στη χώρα. Αναθέτουσα Αρχή το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος το 202ο έδωσαν το παρών 7 σχήματα. Μετά από αρκετές καθυστερήσεις φέτος ο διαγωνισμός αναμένεται να προχωρήσει να αποκτήσει ανάδοχο και να ολοκληρωθεί. Στόχος είναι η υλοποίηση των έργων να λάβει χώρα από το 2025.
Ιόνια Οδός: τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά 310 εκατ. ευρώ
Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωάννινων. Συνολικά το κόστος ανέρχεται σε 386 εκατ. ευρώ. Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι ο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί η ΑΒΑΞ και η υπογραφή της σύμβασης τοποθετείται τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Πιο αναλυτικά, αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Επέκταση Λεωφόρου Κύμης 352 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός αφορά στην πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού εδώ και 18 χρόνια. Η Λεωφόρος Κύμης με αυτό το έργο θα φτάσει μέχρι τη Λυκόβρυση στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη. Μεγάλο μέρος του έργου είναι υπόγειο και θα εξυπηρετήσει ιδιαίτερα τις περιοχές του Μαροουσίου, της Πεύκης και θα αποσυμφορήσει το τμήμα της Αττικής Οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Δουκίσσης Πλακεντίας. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022 και είναι σε τελικό στάδιο, ωστόσο υπάρχει προσφυγή στο ΣτΕ και αναμένεται η απόφαση που θα κρίνει το έργο. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Μονάδα Απορριμμάτων Σχιστού 372 εκατ. ευρώ
Διαγωνισμός για ακόμα μια ΜΕΑ στην Αττική. Συγκεκριμένα η δυναμικότητα επεξεργασίας της Μονάδας στο Σχιστό έχει εκτιμηθεί σε 250.000 τόνους ανα έτος υπολειμματικών συμμείκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Θα καλύψει τις ανάγκες των Δήμων του Πειραιά και κάποιων από τους Δήμους των Δυτικών Προαστίων. Στον διαγωνισμό του Σεπτεμβρίου 2021 κατέβηκαν 5 σχήματα. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΕΣΔΝΑ.
Ellinikon Mall 400 εκατ. ευρώ
Το Vouliagmenis Mall Complex σχεδιασμένο από το κορυφαίο αρχιτεκτονικό γραφείο AEDAS, θα γίνει το μεγαλύτερο Mall της χώρας. Θα διαθέτει 280 καταστήματα, ενώ υπολογίζεται ότι θα μπορεί να υποδεχτεί 17 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. Το Εμπορικό Κέντρο θα έχει συνολική επιφάνεια δόμησης 129.424,64 m2, ενώ θα εκτείνεται σε τρία ισόγεια επίπεδα και έναν όροφο.
Βρισκόμαστε πλέον στο στάδιο επιλογή αναδόχου. Το σχήμα Avax-Rizzani εκτέλεσε τις πρόδρομες εργασίες. Οι πρόδρομες εργασίες για την προετοιμασία των χώρων είναι σε εξέλιξη από το φθινόπωρο του 2023. Εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2027. Με την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας θα γίνει το μεγαλύτερο mall στην Ελλάδα καθώς υπολογίζεται πως θα είναι σχεδόν 1,5 φορές μεγαλύτερο από το The Mall στο Μαρούσι και θα αποτελεί επίσης ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης.
Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα 444 εκατ. ευρώ
Είναι ακόμα ένα οδικό έργο-ΣΔΙΤ. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2022 και κίνησε το ενδιαφέρον των πέντε μεγάλων ομίλων. Με την ολοκλήρωση του θα δημιουργηθεί ένας σημαντικός κάθετος άξονας στην Εγνατία Οδό και θα διευκολυνθούν οι οδικές μεταφορές από/προς την Θεσσαλονίκη. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.
Κυβερνητικό Πάρκο Ανδρέας Λεντάκης 522 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για διαγωνισμό-ΣΔΙΤ για τη δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου στον ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ. Στο Πάρκο προβλέπεται να μετεγκατασταθούν εννέα υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Υγείας, Τουρισμού, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών) και ορισμένοι φορείς (ΑΑΔΕ, ΕΕΣΥΠ ΑΕ, ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, ΕΤΑΔ ΑΕ). Φορέας Υλοποίησης του έργου είναι το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ενώ το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί αντ` αυτού ως διενεργούσα αρχή του διαγωνισμού. Στις 6 Σεπτεμβρίου έχει οριστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Μονάδα Απορριμμάτων Φυλής 570 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός για την ΜΕΑ Φυλής είναι ο μεγαλύτερος της χώρας. Η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Φυλής έχει προϋπολογισμό 571 εκατ. ευρώ. Ενώ η δυναμικότητα της Μονάδας στη Φυλή έχει εκτιμηθεί σε 450.000 τόνους /έτος υπολειμματικών συμμείκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Στο διαγωνισμό που ξεκίνησε από τον Σεπτέμβριο του 2021 συμμετέχουντου τα σχήματα: ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ, MORE – ΑΒΑΞ – THALIS, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΙNTRAKAT, ΗΛΕΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΕΣΔΝΑ.
Επέκταση Γραμμής 2 Μετρό προς Ίλιον 682 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για την κατά 4χλμ βόρεια επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας που θα προσφέρει πρόσβαση στα Δυτικά Προάστια σε Ίλιον, Αγίους Αναργύρους και Καματερό στο σύστημα μεταφορών της πρωτεύουσας. Σήμερα αυτός ο διαγωνισμός αφορά στο μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση αμιγώς δημόσιο έργο της χώρας.
Ο διαγωνισμός της Ελληνικό Μετρό για την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον, προβλέπει περίπου 4 χιλιόμετρα υπόγειας διπλής γραμμής και την κατασκευή 3 σταθμών. Οι δύο από αυτούς θα είναι επί της Λεωφόρου Θηβών. Ο πρώτος είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ και ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ. Το έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 682 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 550 εκατ. ευρώ). Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό.
Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε στις 3 Μαϊου 2023 με την εκδήλωση ενδιαφέροντος προσέλκυσε συνολικά 4 σχήματα: ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνονται οι διαδικασίες περιβαλλοντικών εγκρίσεων, ελέγχου των φακέλων των συμμετεχόντων προκειμένου να αποφασιστεί ποιοι είναι αυτοί που θα περάσουν στον Β` γύρο.
Νέες φυλακές Ασπροπύργου με ΣΔΙΤ 765 εκατ. ευρώ
Είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στη λίστα των κουρυφαίων υπό δημοπράτηση έργων. Το αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης είναι η χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, προμήθεια εξοπλισμού, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των υποδομών που θα στεγάσουν το Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) και τη Διεύθυνση Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής (ΔΜΔΑ) στον Ασπρόπυργο σε ακίνητο 100 στρεμάτων. Είναι το μεγαλύτερο κτριακό έργο-ΣΔΙΤ όλων των εποχών για τη χώρα.
Η διάρκεια της σύμβασης για το μεγάλο έργο-ΣΔΙΤ μετεγκατάστασης των φυλακών Κορυδαλλού έχει υπολογιστεί σε 360 μήνες εκ των οποίων τα πρώτα 3-4 χρόνια θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο του έργου. Ωστόσο η διάρκεια της σύμπραξης θα οριστικοποιηθεί κατά το Στάδιο Β.Ι (διάλογος) της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετείχαν οι: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Εγνατία Οδός 1,5 δισ. ευρώ
Ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού είναι ένας από τους πιο μακροχρόνιους στην ιστορία των κατασκευών της χώρας. Μετά από πολλές παρατάσεις, ενστάσεις και προσφυγές, ανάδοχο αναδείχθηκε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS. Πλέον βρισκόμαστε στην προσυμβατική περίοδο και αναμένονται να κλείσουν οι εκκρεμότητες του Δημοσίου για να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Αναθέτουσα Αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ.
ΒΟΑΚ -τμήμα Χανιά-Ηράκλειο 1,75 δισ. ευρώ
Το δεύτερο μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση έργο της χώρας αφορά στο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο ως έργο παραχώρησης. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018. Το 2023 ο διαγωνισμός περνά στη Β` φάση και τον Μάιο υποβάλλονται οι φάκελοι με τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές από τα τρία σχήματα. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών από τις οποίες θα προκύψει ο ανάδοχος του μεγάλου έργου.
Στον διαγωνισμό επικράτησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι πως προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση). Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.
Νέα περίοδος παραχώρησης Αττικής Οδού 3,27 δισ. ευρώ
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού, θεωρείται σήμερα το κορυφαίο υπό δημοπράτηση έργο. Δεν είναι ακριβώς “έργο” καθώς δεν περιλαμβάνει κατασκευαστικό αντικείμενο, είναι όμως εκείνο το project που επιθυμούν διακαώς όλοι. Γιατί είναι η πλέον επιτυχημένη εμπορικά παραχώρηση στην ιστορία της χώρας, γιατί οι προοπτικές της φαίνονται ακόμα καλύτερες και γιατί αυτός που θα την αναλάβει για τα επόμενα (από το τέλος του 2024) 25 χρόνια θα ανέβει επίπεδο στο κατασκευαστικό γίγνεσθαι εντός και εκτός των συνόρων.
Ο διαγωνισμός είναι σε τελική φάση καθώς έχει αναδειχθεί το ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά που φτάνει τα 3,27 δισ. ευρώ και πρόσφατα εγκρίθηκε η σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ ως αναθέτουσα αρχή, είναι να γίνει φέτος το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού για να περάσουμε από την υφιστάμενη στην νέα παραχώρηση.
Διαβάστε ακόμη:
- Travis Scott: Η υπέρογκη αμοιβή που έλαβε για να τραγουδήσει 20 λεπτά στη Μύκονο
- Τόρι Σπέλινγκ: Σκέφτεται να φτιάξει OnlyFans για να σπουδάσει τα 5 παιδιά της
- Δοκιμή Ford Mustang Mach-E Premium RWD ER: Η νέα εποχή
- Αποκλειστικό: Ο Ιωαννίδης ζήτησε ακρόαση από τον Αλαφούζο για να του θέσει το θέμα της μεταγραφής του