Συμφέροντα εταιριών της ακτοπλοΐας, που επηρεάζουν τόσο τοπικές αρχές αλλά και την κεντρική διοίκηση, «φωτογραφίζουν» πολλοί από τους εμπλεκόμενους επιχειρηματίες ως υπεύθυνα για τις δραματικές καθυστερήσεις λειτουργίας των υδατοδρομίων.
Στο ερώτημα αν αυτό μπορεί να τεκμηριωθεί η απάντηση που δίνουν βασίζεται στο εξής στοιχείο: Σήμερα το εισιτήριο για το ιπτάμενο «δελφίνι» που εκτελεί το δρομολόγιο μεταξύ Κέρκυρας – Παξών κοστίζει 35 ευρώ και η διάρκεια της διαδρομής είναι 75 λεπτά, ενώ το εισιτήριο του αντίστοιχου υδροπλάνου που εκτελούσε τη γραμμή ήταν το ίδιο με τη διαφορά ότι η διάρκεια της πτήσης ήταν 15 λεπτά!
Είναι πράγματι αξιοπερίεργο, αλλά αν και έχουν περάσει πάνω από δέκα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου που έβαλε τις «βάσεις» για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα και η χώρα διαθέτει έως σήμερα πέντε άδειες υδατοδρομίων!
Πρόκειται για τον νόμο 4146/2013, σύμφωνα με τον οποία πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας, των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με τον νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν «Βεβαίωση Συμμόρφωσης», σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020.
«Βεβαίωση Συμμόρφωσης» εξασφάλισε τον Ιούνιο και το υδατοδρόμιο της Πάτρας, ενώ ένα μήνα νωρίτερα άδεια έλαβαν και δύο υδατοδρόμια στην Εύβοια ( Αλιβέρι – Αιδηψός ).
Όπως εξηγούν παράγοντες τους κλάδου των υδροπλάνων στο Radar τα τρία υδατοδρόμια στο Ιόνιο είναι πλήρως λειτουργικά , αλλά εμπορικά ασύμφορα.
Πρέπει προσθέτουν, να χορηγηθούν άδειες υδατοδρομίων σε τουλάχιστον δύο ακόμη νησιά ακόμη νησιά που εκκρεμούν αιτήσεις ( Κεφαλονιά, Λευκάδα, Ζάκυνθος) για να καταστούν οι γραμμές του Ιονίου εμπορικά εκμεταλλεύσιμες.
Σε ότι αφορά τα νησιά του Αιγαίου, η κατάσταση είναι περισσότερο περίπλοκη: Ενώ εκ μέρους πολλών τοπικών κοινωνιών έχει εκφραστεί ενδιαφέρον και σε πολλές περιπτώσεις έχουν συναχθεί οι απαιτούμενοι φάκελοι, οι διαδικασίες έγκρισης από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών χρονοτριβούν πολύ.
Έτσι και φέτος παρόλο ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για λειτουργία ενός βασικού δικτύου υδατοδρομίων που θα κάλυπτε κάποια από τα νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου τελικά τα υδροπλάνα δεν πέταξαν, αφού δεν υπήρξαν οι προϋποθέσεις για την λειτουργία εμπορικά εκμεταλλεύσιμων γραμμών.
Αντίθετα του κενού επωφελήθηκε νεοσύστατη αεροπορική εταιρία που νέσω πτήσεων τσάρτερ, πέτυχε να συνδέσει ορισμένα από τα νησιά των Κυκλάδων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και στις Σποράδες που αρχικά προγραμματίζονταν δρομολόγια μέσω Ευβοίας, οι αρχικοί «φάκελοι» αντί να επικαιροποιηθούν, έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με την κωλυσιεργία της ελληνικής γραφειοκρατίας.
Εφόσον δοθεί λύση δύο είναι οι εταιρείες που εμφανίζονται διατεθειμένες να ξεκινήσουν πτήσεις, αυτές είναι η Grecian Air Seaplanes και η Hellenic Seaplanes.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Sea Planes θα ξεκινήσει δρομολόγια από το Ιόνιο και η Hellenic Seaplanes από το Αιγαίο, με στόχο τη διεξαγωγή δρομολογίων άμεσα ( υπάρχουν αντίστοιχες option και έχουν εκπαιδευτεί πληρώματα ), εάν όλα κυλήσουν “ομαλά”, δηλαδή αδειοδοτηθεί αρκετός αριθμός υδατοδρομίων.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Ιθάκη, κ.α.
Η πτήση από Κέρκυρα προς Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη θα διαρκεί 30 – 40 λεπτά, ενώ η πτήση Κέρκυρα – Παξοί 15 λεπτά και Κέρκυρα – Πάτρα 1 ώρα.
Αντίστοιχα, η Hellenic Seaplanes εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα σε Τήνο, Πάτμο και Σίφνο και στις Σποράδες. Η πτήση Αθήνα – Τήνος θα διαρκεί 28 λεπτά, Αθήνα – Πάτμος 56 λεπτά και Αθήνα – Σίφνος 32 λεπτά.
Σημειώνεται ότι την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχουν αναλάβει οι εταιρείες Water Airports (σχετίζεται με την Grecian Air Seaplanes) και η Hellenic Seaplanes.