Η σύγχρονη ιστορία των υδροπλάνων ξεκινά απο το 2005. Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια η δραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα κολλούσε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, καθώς ακόµα και η Αρχαιολογική Υπηρεσία, µεταξύ άλλων υπηρεσιών, απαιτούσε βεβαιώσεις ότι δεν υπάρχουν αρχαία στα σηµεία… προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσής τους!
Ο πρώτος αερολιμένας για υδροπλάνα δημιουργήθηκε στο Παλαιό Φάληρο κατά το έτος 1926. Στη δεκαετία του 1930 υδροπλάνα πραγματοποιούσαν πτήσεις και σε άλλα νησιά της χώρας, όπως στο Καστελόριζο, Κέρκυρα (1935) και Ζάκυνθο.
Το υδροπλάνο BLACKBURN DART ήταν το πρώτο επιχειρησιακό αεροπλάνο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, σε σχέδια της βρετανικής εταιρείας BLACKBURN. Από τη Μ. Βρετανία αγοράστηκαν 4 αεροσκάφη, ενώ άλλα 12 κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων (ΚΕΑ) στο Φάληρο.
Υδροπλάνα η ιστορία τους
Τα υδροπλάνα είναι μοναδικά αεροσκάφη που συνδυάζουν την ικανότητα της πτήσης με την κίνηση στο νερό. Μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν σε λίμνες, ποτάμια ή θάλασσες, χάρη σε ειδικές κατασκευές που τους επιτρέπουν να επιπλέουν. Αντί για απογείωση και προσγείωση, χρησιμοποιούν τους όρους αποθαλάσσωση και προσθαλάσσωση.
Η πλευστότητά τους εξασφαλίζεται με πλωτήρες ή ειδική διαμόρφωση του αμαξώματος. Ιστορικά, ονομάζονταν αεράκατοι, ενώ σήμερα συχνά αναφέρονται ως αμφίβια αεροσκάφη. Όταν βρίσκονται στο νερό, υπόκεινται στους ίδιους κανονισμούς με τα πλοία.
Σήμερα, τα υδροπλάνα χρησιμοποιούνται κυρίως για πυροσβεστικές επιχειρήσεις και ως μεταφορικά μέσα σε νησιωτικές περιοχές. Η πρώτη πτήση υδροπλάνου πραγματοποιήθηκε το 1910 στη λίμνη Μπερ από τον Γάλλο Ανρύ Φαμπρ.
16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή
Η Ελλάδα διαθέτει 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, με πολλά νησιωτικά συμπλέγματα ( πολυνησιωτικότητα) παράκτιες και παραλίμνιες περιοχές, γεγονός που από μόνο του καθιστά αναγκαία την ένταξη των υδροπλάνων στο συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας μας.
Η αναγκαιότητα αυτή, επιβεβαιώνεται και ιστορικά, αφού από πολύ νωρίς, ο εθνάρχης και μέγας οραματιστής, Ελευθέριος Βενιζέλος, αντιλαμβανόμενος τη σημασία του μεταφορικού αυτού μέσου, στην 2η περίοδο πρωθυπουργίας του, αφού ίδρυσε το Υπουργείο Αεροπορίας(1929), οργάνωσε την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, αγόρασε τα πρώτα αεροπλάνα και υδροπλάνα και κατασκεύασε τα δέκα πρώτα αεροδρόμια. Τέλος, οργάνωσε όρμους προσθαλάσσωσης για τα υδροπλάνα. Τα υδροπλάνα αυτά εκτελούσαν τακτικά δρομολόγια, στο Αργοστόλι στο Καστελόριζο, στη Ρόδο, στην Ελούντα και αλλού.
Το υδροπλάνο στη χώρα μας εγκαταλείφθηκε λόγω του Β΄ παγκοσμίου πολέμου. Το 2006 εταιρεία του κλάδου από το Καναδά, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται ξανά στην Ελλάδα, μέσα σε ένα ανεπαρκές και ασαφές νομικό πλαίσιο. Το 2009, μετά από πολλές χιλιάδες ώρες πτήσης, αναγκάστηκε να διακόψει την δραστηριότητα της.
Μετά από σχετικές «πιέσεις», το 2013, ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος, 4146/2013, για την αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων, με σημαντικές, πρέπει να σημειώσουμε ελλείψεις αλλά και δυσλειτουργίες, χρονοβόρες και πολυσύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ο οποίος όχι μόνο δεν βοήθησε, άλλα, με βεβαιότητα, ανέκοψε την ανάπτυξη του δικτύου υδατοδρομίων. Με τον νόμο αυτό αδειοδοτήθηκαν, τελικά, μόνο τρία υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα.
Εν συνεχεία, ξεκίνησε σειρά βελτιωτικών, τροποποιητικών νομοθετικών ρυθμίσεων, με πρόσφατο το νόμο 4663/2020 και τίτλο: «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις». Ο νόμος αυτός προβλέπει την αδειοδότηση των υδατοδρομίων να πραγματοποιείται σε δύο στάδια: α) Άδεια ίδρυσης και β) Άδεια λειτουργίας. Επιπρόσθετα δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα, ενώ διευρύνει το πλαίσιο χορήγησης της άδειας, τόσο σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες αγκυροβόλια) όσο και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (ΠΟΤΑ).
Δοκιμαστικές πτήσεις στην Ερμιόνη και την Κοιλάδα
Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις υδροπλάνων στην Ερμιόνη και την Κοιλάδα, ανοίγοντας νέους δρόμους στη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση στην Πελοπόννησο. Όπως επισημαίνει ο Εντεταλμένος Σύμβουλος σε θέματα Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αναστάσιος Γανώσης, η Πελοπόννησος σε συνεργασία με τους τοπικούς δήμους και ιδιωτικούς φορείς, στηρίζει κάθε προσπάθεια για την ενίσχυση των υποδομών και της τουριστικής ανάπτυξης.
Στην Ερμιόνη, το υδάτινο πεδίο, το οποίο εγκρίθηκε για την κατασκευή του στο πλαίσιο της λειτουργίας της νέας Μαρίνας, αναμένεται να εξυπηρετεί εκατοντάδες τουρίστες και επενδυτές που επιζητούν γρήγορες και άνετες μετακινήσεις σε κοντινούς προορισμούς.
Παράλληλα, στην Κοιλάδα, έχουν παραδοθεί τα πρώτα τεύχη των μελετών για την αδειοδότηση υδατοδρομίου, με στόχο τη δημιουργία ενός ακόμη σημαντικού κόμβου για την αερομεταφορά στην περιοχή.
Το νέο αυτό μέσο θα συνδέει νησιά και ηπειρωτικούς προορισμούς μέσα σε λιγότερο από 30 λεπτά, επιτρέποντας τη γρήγορη πρόσβαση σε πολυτελείς τουριστικούς προορισμούς και ενισχύοντας τον τουρισμό υψηλής οικονομικής στάθμης. Τα υδροπλάνα αποτελούν μια στρατηγική επένδυση, που συνδυάζει την ανάπτυξη των τοπικών υποδομών με την οικονομική και κοινωνική ευημερία των περιοχών.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, με τον συντονισμό των τοπικών Αρχών και τη στήριξη ιδιωτικών επενδύσεων, προωθεί σταθερά την ανάπτυξη υποδομών που συμβάλλουν στη συνολική ανάπτυξη της περιοχής. Ο στόχος είναι η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης δικτύωσης που θα φέρει πιο κοντά τα νησιά του Αργοσαρωνικού, την Πελοπόννησο και τους κύριους τουριστικούς προορισμούς της χώρας.
Hellenic Seaplanes: Πρώτες πτήσεις υδροπλάνων σε νησιά του Αιγαίου
Εχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες πτήσεις για τα υδροπλάνα της Hellenic Seaplanes προσεγγίζοντας τα λιμάνια σε Σκόπελο, Αλόννησο καθώς και το νησί της Σκύρου. Το πρόγραμμα περιελάμβανε δρομολόγια γνωριμίας, ταξιδεύοντας από νησί σε νησί.
Η Hellenic Seaplanes συνεχίζει την πτητική της προετοιμασία, βάζοντας πλώρη για τα νησιά και τις υποδομές τους που θα φιλοξενήσουν τα υδροπλάνα στο Αιγαίο.
Οι πτήσεις αυτές δίνουν την ευκαιρία στον ευρύτερο κόσμο, στους μελλοντικούς επιβάτες και τις τοπικές αρχές να γνωρίσουν τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα των υδροπλάνων.
Με αφετηρία τη βάση της Hellenic Seaplanes στο αεροδρόμιο Μεγάρων πραγματοποιήθηκε το πρώτο σκέλος ταξιδιών με προορισμό τα νησιά των Σποράδων και συγκεκριμένα σε Σκόπελο, Αλόννησο και Σκύρο.
Τα δρομολόγια που θα εξυπηρετούν και το κόστος των εισιτηρίων
Το ύψος θα εξαρτάται από την υπηρεσία που θα προσφέρεται στον επιβάτη, αλλά και από τον προορισµό στον οποίο θα επιλέγει να κατευθύνεται.
Ενδεικτικές τιµές εισιτηρίων είναι: Αθήνα – Κύθηρα από 85 ευρώ, Αθήνα – Νάξος από 77 ευρώ, Αθήνα – Πάρος από 69 ευρώ, Αθήνα – Μύκονος από 67 ευρώ, Αθήνα – Τήνος από 65 ευρώ, Αθήνα – Σίφνος από 60 ευρώ, Αθήνα – Σαντορίνη από 90 ευρώ, Αθήνα – Σύρος από 60 ευρώ, Αθήνα – Σητεία από 155 ευρώ, Αθήνα – Κάρπαθος από 158 ευρώ, Αθήνα – Σκιάθος από 86 ευρώ, Κέρκυρα – Παξοί από 45 ευρώ και Κέρκυρα – Ζάκυνθος από 92 ευρώ.
Από εκεί και πέρα, τα υπερσύγχρονα υδροπλάνα πετάνε µόνο µε το φως της ηµέρας, ενώ τα υδάτινα πεδία δεν απαιτούν ιδιαίτερες υποδοµές, καθώς το µόνο που είναι απαραίτητο είναι η λεγόµενη γλίστρα, ώστε να δένουν κάθε βράδυ και να συντηρούνται.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι τα συγκεκριµένα υδροπλάνα διαθέτουν ρόδες, ώστε, αν οι θαλάσσιες συνθήκες δεν το επιτρέπουν, να µπορούν να προσγειωθούν σε κανονικό διάδροµο αεροδροµίου.
Οι τύποι αεροσκαφών που θα χρησιµοποιούνται είναι οι εξής: Cessna Caravan C-208: Το αεροσκάφος αυτό της Hellenic Seaplanes είναι αµφίβιο και έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα ασφαλέστερα στον κόσµο. Είναι ένα µονοκινητήριο κατηγορίας Light Turbo Prop και διακρίνεται για την ευκολία χειρισµού του. Ο τύπος του ταξιδεύει µε ταχύτητα 270- 320 χλµ./ώρα και η χωρητικότητά του περιλαµβάνει θέσεις για έως 12 επιβάτες. Το Cessna Caravan C-208 είναι ιδανικό για επιβατικές πτήσεις, τόσο οργανωµένες όσο και charter, κάνοντάς το ιδανικό και για επαγγελµατικά ταξίδια, ενώ µπορεί να διαµορφωθεί ειδικά για αποθήκευση και µεταφορά φορτίου.
Twin Otter DHC-6: Το υδροπλάνο αυτό της Hellenic Seaplanes είναι αµφίβιο, µε χωρητικότητα για 19 θέσεις επιβατών, και αναπτύσσει ταχύτητα ταξιδιού έως και 300 χλµ./ώρα. Είναι υψηλοπτέρυγο, µε δύο µηχανές τουρµπίνας και θεωρείται το καταλληλότερο αεροσκάφος για να επιχειρεί στη θάλασσα και σε όλες τις κλιµατικές συνθήκες.
Διαβάστε ακόμη:
- Γιάννης Ζουγανέλης: Η ζημιά από τη φωτιά στο σπίτι μου είναι πάνω από 1 εκατ. ευρώ
- Υπερσυνταγογράφηση: Πόσοι γιατροί έχουν πιαστεί – Ποια φάρμακα γράφουν
- Τέλη κυκλοφορίας 2025: Οι δύο βασικές αλλαγές για τους ιδιοκτήτες οχημάτων
- Hilton: Σκληρή μάχη με την Marriott για την πρώτη θέση – Τα μεγάλα brands και η Ελλάδα σε αριθμούς