Χρηματοοικονομικές επιβαρύνσεις που πιθανότατα να φανουν στο δ’ τρίμηνο και ίσως επηρεάσουν και τα αποτελέσματα χρήσης φαίνεται ότι θα υπάρξουν σε ΔΑΑ και Aegean από τις πολύωρες καθυστερήσεις που παρατηρούνται από τον Ιούλιο μέχρι και σήμερα και απ’ ότι φαίνεται θα συνεχιστούν και τον Οκτώβριο.
Υπολογίζεται ότι για κάθε ώρα καθυστέρησης αναχώρησης, οι αεροπορικές εταιρείες επιβαρύνονται και από τα έξοδα παραμονής στο έδαφος ενώ εάν οι καθυστερήσεις αυξάνονται πάνω από τις 2 ώρες οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να αποζημιώσουν ή να προσφέρουν διατροφή ή ακομη και ξενοδοχείο.
Σε αμιγώς χρηματικό επίπεδο, εκτιμάται ότι οι καθυστερήσεις των πτήσεων θα επιβαρύνουν –ειδικά την Aegean– με κάποια εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ το Δ.Α.Α θα επηρεαστεί έμμεσα από τα προβλήματα των καθυστερήσεων.
Tι λένε τα στοιχεία – Οι αιτίες και οι αποσυμφορήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, η Ελλάδα την περασμένη Κυριακή βρέθηκε στην κορυφή της λίστας με τις χώρες στις οποίες καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις, με πάνω από 31.000 λεπτά καθυστερήσεων (Air Traffic Flow Management delay-ATFM delay).
Υπολογίζεται ότι για κάθε 1 λεπτό καθυστερήσεων, το κόστος αυξάνεται μερικές χιλιάδες ευρώ.
Από αυτά, τα περίπου 23.000 λεπτά (75%) αποδόθηκαν σε περιορισμούς χωρητικότητας στη διαχείριση του εναέριου χώρου (capacity/staffing). Ακολούθως, περίπου 7.300 λεπτά καθυστερήσεων καταγράφηκαν λόγω καιρικών συνθηκών (weather) και 340 λεπτά καθυστερήσεων σημειώθηκαν λόγω της χωρητικότητας των αεροδρομίων (aerodrome capacity).
Σημειωτέον ότι και στις 27 Σεπτεμβρίου σημειώθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις, στα 27.000 λεπτά περίπου, εκ των οποίων το 95% οφειλόταν σε περιορισμούς χωρητικότητας στη διαχείριση του εναέριου χώρου (capacity/staffing).
Πως δημιουργούνται οι καθυστερήσεις
Οι καθυστερήσεις προέρχονται από την αύξηση της μεταφορικής κίνησης πανευρωπαϊκά και τις αυξήσεις των αριθμών πτήσεων που δεν καλύπτονται από τις υπάρχουσες υποδομές των αεροδρομίων.
Όπως μας έλεγε στέλεχος τουριστικής επιχείρησης, όταν- όλες συνολικά- οι πτήσεις πχ από Αθήνα για Θεσσαλονίκη είναι περίπου ανά 45-60 λεπτά, είναι φυσικό να υπάρχουν καθυστερήσεις καθώς αφ’ ενός δημιουργείται κομφούζιο στους αεροδιαδρόμους να καθυστερούν οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις και μετά να καθυστερούν οι καθαρισμοί των αεροσκαφών και οι νέες απογειώσεις. Το ίδιο συμβαίνει και για τις πτήσεις που γίνονται από και προς Ευρώπη.
Οι καθυστερήσεις στο εξωτερικό, μεταφέρονται στην Ελλάδα
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση στις καθυστερήσεις και μάλλον η εικόνα είναι καλύτερη απ’ ότι συμβαίνει στα μεγάλα αεροδρόμια του εξωτερικού.
Μέρος απ’ αυτές τις καθυστερήσεις μεταφέρεται και στα ελληνικά αεροδρόμια. Οι tour operators επισημαίνουν ότι για πρώτη φορά καταγράφηκαν τόσο μεγάλες καθυστερήσεις μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων και των ξένων προορισμών, στα τελευταία 20 χρονια.
Οι λυσεις που προτάθηκαν πρόσφατα
Μία λύση για να μειωθούν οι καθυστερήσεις είναι να συμφωνήσουν όλες οι αεροπορικές σε μειώσεις πτήσεων. Κάτι που θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί.
Μία άλλη λύση είναι να χρησιμοποιηθουν περιφερειακά αεροδρόμια τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη και διαχωρισμός πτήσεων εσωτερικού και εξωτερικού.
Οι λυσεις αυτές έχουν αναφερθεί σε συσκέψεις διοικήσεων αεροπορικών εταιρειών με την ΥΠΑ και το Δ.Α.Α.