Συνεχίζουν να επιλέγουν «Online» αγορές οι καταναλωτές για μια ακόμη χρονιά με την πανδημία του Covid-19 να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και ψηφιακές συναλλαγές – Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου
Η Ελλάδα το 2019 ήταν η 7η χώρα σε ταχύτητα ανάπτυξης του e-commerce με ρυθμό 25%. Από τις αρχές του 2020 πολλοί καταναλωτές ξεκίνησαν να αξιοποιούν το Ίντερνετ για τις αγορές τους και φαίνεται πως στην πλειονότητά θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν αυτόν τον τρόπο και για την μετά την πανδημία.
Μάλιστα, την εν λόγω χρονιά οι συναλλαγές με κάρτα σημείωσαν άνοδο της τάξης του 18% στη χώρα μας ενώ το συνολικό ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε σε €757 δισ. καταγράφοντας αύξηση κατά 10%, από €690 δις. το 2019.
Στο κλίμα αυτό εκτός από τους καταναλωτές και οι έμποροι παρέχουν πλέον όλο και καλύτερη εμπειρία αγοράς, ενώ συνολικά το οικοσύστημα του ηλεκτρονικού εμπορίου, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό, αναπτύσσεται και ωριμάζει. Σύμφωνα με την εξαμηνιαία έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) η συνολική αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C (προϊόντα και υπηρεσίες) για τη χρονιά που πέρασε ανήλθε στα €14 δισ.
Η έρευνα καταγραφής των online καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο (ηλεκτρονικό εμπόριο B-C) πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο 2021 σε πανελλήνιο δείγμα 859 χρηστών του Διαδικτύου με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδη.
Χρονιά ρεκόρ
Αναλυτικότερα, με βάση τις εκτιμήσεις των ειδικών, το 2021 θα αποτελέσει μια χρονιά ρεκόρ για το ηλεκτρονικό εμπόριο B-C με συνολικές πωλήσεις (σε προϊόντα και υπηρεσίες) περίπου 14 δισ. ευρώ. Τουλάχιστον 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πλέον οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων και αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις πάνω από τα 10 εκατ. ευρώ.
Η ωριμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφεται από το γεγονός της διατήρησης της αύξησης των online αγορών και σε περιόδους που λειτούργησαν κανονικά τα φυσικά καταστήματα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 50% των χρηστών Διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό ίδιο με τον Ιούνιο 2021, και ναι μεν χαμηλότερο από την μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020 (61%), αλλά διπλάσιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019 (26%).
Με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον online αγοραστές. Τα σημαντικά αυτά ποσοστά είναι ακόμη μακριά από τα αντίστοιχα των ώριμων αγορών της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης όπου 8 στους 10 πολίτες πλέον κάνουν αγορές διαδικτυακά. Τουλάχιστον 1 στους 3 online καταναλωτές θεωρούνται πλέον ιδιαίτερα προχωρημένοι, αφού οι ηλεκτρονικές τους αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών τους αγορών.
Μάλιστα, όπως δείχνουν τα στοιχεία από την έρευνα, για όλους τους online καταναλωτές κατά μέσο όρο οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των συνολικών τους αγορών, ποσοστό που παραμένει στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο του Ιουνίου 2021.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα ποσοστά αγορών μέσω Διαδικτύου ανά κατηγορία προϊόντων/υπηρεσιών τον Δεκέμβριο 2021 είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τον Ιούλιο του 2021 και κάπως μειωμένα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια – ξενοδοχεία με 45% και ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη με 34%. Ακολουθούν τα είδη ρουχισμού με 20%, τα παιχνίδια – είδη δώρων – κοσμήματα με 17%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 13%, τα έπιπλα με 13%.
Στροφή και στις ψηφιακές συναλλαγές
Η πανδημία έκανε περισσότερο «ψηφιακή» την ζωή των πολιτών. Από τις συναλλαγές στις τράπεζες και τα καθημερινά ψώνια για το νοικοκυριό μέχρι και υπηρεσίες του δημοσίου τομέα. Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, το 2021 καταγράφεται αύξηση του όγκου των ψηφιακών συναλλαγών με το δημόσιο με τα συστήματα να παρέχουν προς τους πολίτες την χρονιά που πέρασε πάνω από 560 εκατομμύρια φορές υπηρεσίες.
Ο εφετινός αριθμός είναι έξι φορές μεγαλύτερος σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό του 2020, οπότε οι ψηφιακές συναλλαγές ανήλθαν σε 94 εκατ., καταγράφοντας μεγάλη άνοδο σε σχέση με το 2019 και το 2018, όταν ο αριθμός έφτασε τα 34 και τα 8,8 εκατ. αντίστοιχα. Οι περισσότερες από 566 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές μεταφράζονται σε αποφυγή αντίστοιχου αριθμού επισκέψεων των πολιτών σε δημόσιες υπηρεσίες.
Καταπολεμάται, έτσι, η περιττή γραφειοκρατία, εξοικονομώντας χρόνο, κόστος και ενέργεια για τους πολίτες, αλλά και πόρους για τη Διοίκηση. Αναλυτικότερα σε ό,τι αφορά στη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών, παρατηρήθηκε εξαιρετικά μεγάλη αύξηση μέσω του gov.gr Ο αριθμός των αυθεντικοποιήσεων με τη χρήση των κωδικών Taxisnet ανήλθε για το 2021 σε 265.111.222.
Παράλληλα, οι πολίτες εξυπηρετήθηκαν ακόμα 4.520.649 φορές με τη χρήση κωδικών web banking. Αθροίζοντας τους δύο αριθμούς, οι συνολικές ψηφιακές υπηρεσίες ανήλθαν συνολικά σε 269.631.871. Ο αντίστοιχος αριθμός το 2020 ανήλθε σε 57 εκατ. Ο αριθμός των κλήσεων διαλειτουργικότητας για αυτοματοποιημένη ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου ανήλθε σε 297.331.109. Ο αντίστοιχος αριθμός το 2020 ανήλθε σε 37 εκατ.