Με τον χαρακτηρισμό «εισβολή» περιγράφουν πλέον οι εκπρόσωποι της ελληνικής αγοράς το φαινόμενο με τις ασιατικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, που μέσα σε λίγα χρόνια έχουν πενταπλασιάσει την επιρροή τους και πλέον απειλούν να αφανίσουν κάθε εγχώρια προσπάθεια. Η εξάπλωση του φαινομένου είναι ιλιγγιώδης: 50.000 δέματα παραδίδονται καθημερινά στην Ελλάδα, με μέσο «καλάθι» τα 30 ευρώ, γεγονός που μεταφράζεται σε τζίρο 1,5 εκατ. ευρώ την ημέρα ή 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο – όσο περίπου ο κύκλος εργασιών μιας μεγάλης ελληνικής εταιρείας, όπως η Πλαίσιο.

Μόνο που, όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες, αυτή η δραστηριότητα δεν αφήνει ούτε μία προστιθέμενη αξία στη χώρα. Οι ασιατικές εταιρείες δεν πληρώνουν φόρουςδεν δημιουργούν θέσεις εργασίαςδεν τηρούν πιστοποιήσεις, ενώ τα προϊόντα τους παρακάμπτουν τελωνειακούς ελέγχους και συχνά δεν πληρούν ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας.

Ασιατικές πλατφόρμες: Αθέμιτος ανταγωνισμός και υποβάθμιση του ecommerce

«Το παιχνίδι δεν παίζεται επί ίσοις όροις και αυτό διαλύει την ελληνική επιχείρηση. Και πρώτα τους μικρούς», προειδοποιεί ο Κώστας Γεράρδος, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ. Το πρόβλημα, όπως τονίζει, δεν είναι ότι ο καταναλωτής στρέφεται στις φθηνές επιλογές. Είναι ότι η αγορά λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά: οι ελληνικές επιχειρήσεις υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους, ενώ οι διεθνείς πλατφόρμες «παίζουν χωρίς κανόνες».

Η ανησυχία εντείνεται καθώς, όπως αποκαλύπτει ο Μάκης Σαββίδης (GRECA), μία στις τρεις παραγγελίες στη χώρα μας προέρχεται ήδη από πλατφόρμες εκτός Ε.Ε., κυρίως από Κίνα και Τουρκία. Η πίεση στις ελληνικές εταιρείες είναι διπλή, αφού ακόμη και οι εταιρείες courier δίνουν προτεραιότητα όγκου στις διεθνείς αποστολές, εις βάρος των εγχώριων πελατών.

Η Ευρώπη “πληρώνει” την εξάρτηση από την Κίνα

Η μελέτη της ΕΣΕΕ, που παραδόθηκε στην κυβέρνηση, είναι αποκαλυπτική: η ευρωπαϊκή οικονομία έχει εγκλωβιστεί στα αδιέξοδα της αποβιομηχάνισης και της εξάρτησης από την κινεζική παραγωγή. Όπως επισημαίνεται, η Ευρώπη για δεκαετίες προώθησε το made in China μέσα από ευρωπαϊκά brands, που τηρούσαν ευρωπαϊκά πρότυπα. Σήμερα, όμως, οι κινεζικές πλατφόρμες προσεγγίζουν απευθείας τον καταναλωτήπαρακάμπτοντας κανονισμούς, δασμούς και εγχώρια δίκτυα.

Η κατάσταση περιγράφεται από τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ Σταύρο Καφούνη ως ψηφιακή αποικιοκρατία, με την ορθάνοιχτη κερκόπορτα του κανονισμού de minimis, που επιτρέπει αδασμολόγητες εισαγωγές για προϊόντα κάτω των 150 ευρώ. Μάλιστα, το 91% αυτών των δεμάτων προέρχεται από την Κίνα, σύμφωνα με ευρωπαϊκά στοιχεία.

Ανεπαρκής η ευρωπαϊκή αντίδραση – Ζητούνται άμεσα μέτρα

Η Ε.Ε. ανακοίνωσε την επιβολή τέλους 2 ευρώ στα μικροδέματα, αλλά το μέτρο χαρακτηρίζεται ανεπαρκές. Όπως σχολιάζουν όλοι οι εκπρόσωποι της αγοράς, η μόνη ουσιαστική λύση είναι η κατάργηση του κανονισμού de minimis. Αλλιώς, οι ασιατικές πλατφόρμες θα συνεχίσουν να κερδίζουν έδαφος, ετοιμάζοντας πλέον και αποθήκες εντός Ελλάδας, όπως προειδοποιεί ο κ. Σαββίδης.

Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι προτάσεις για εθνική πολιτική αντιμετώπισης. Η ΕΣΕΕ εισηγείται:

  • Ειδική υπηρεσία ελέγχου ηλεκτρονικών πλατφορμών (τύπου one-stop),

  • Κίνητρα για πιστοποιημένα ελληνικά e-shop («Made/Traded in Greece»),

  • Στήριξη στις ΜμΕ μέσω επιδοτήσεων για e-logistics και marketing,

  • Εκστρατείες ενημέρωσης υπέρ του τοπικού εμπορίου και ειδική σήμανση ESG για βιώσιμες πλατφόρμες.

Η κατάσταση, όπως την περιγράφει ο εμπορικός κόσμος, είναι επείγουσα. Αν η Ευρώπη και οι εθνικές κυβερνήσεις δεν κινηθούν άμεσα, χιλιάδες τοπικές επιχειρήσεις κινδυνεύουν να γονατίσουν – και μαζί τους ολόκληρο το παραγωγικό οικοσύστημα που τις στηρίζει.

Διαβάστε ακόμη: