Την πρώτη της σοβαρή στρατηγική κίνηση στο εξωτερικό ανακοίνωσε χθες η Aegean Airlines καθώς σε συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, γνωστοποίησε την επένδυση έως και 50 εκατ. ευρώ στην ισπανική αεροπορική εταιρεία Volotea S.L., έναν από τους κορυφαίους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, ενώ θα αποκτήσει έως και το 21% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Παράλληλα, δεν αποκλείεται η ελληνική εταιρεία στο απώτερο μέλλον να αυξήσει και πάνω από αυτό το ποσοστό τη συμμετοχή της στην ισπανική εταιρεία, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την ενίσχυση των μεγεθών αλλά και του ευρύτερου εκτοπίσματός της σε μια τόσο κρίσιμη αγορά, όπως είναι οι αερομεταφορές. Πάντως, θα παραμείνει μέτοχος μειοψηφίας.

Πρόκειται για μια κίνηση που όταν ωριμάσει τα επόμενα χρόνια θα αλλάξει – εκ νέου – πίστα την ελληνική εταιρεία που πλέον βάζει ισχυρό «πόδι» και στην αγορά χαμηλού κόστους, που σε διεθνές επίπεδο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια στις αερομεταφορές, ελέγχοντας πλέον πολύ μεγάλο κομμάτι της διεθνούς αεροπορικής βιομηχανίας.

Η Volotea ξεκίνησε τη δραστηριότητά της με πέντε εργαζόμενους το 2012 και μέσα σε αυτή τη 12ετία έχει επιτύχει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, καθώς πλέον αποτελεί μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης. Έχει φτάσει να απασχολεί 2.100 εργαζόμενους, διαθέτει 44 Airbus 319 και A320, καλύπτοντας δρομολόγια σε 110 αεροδρόμια μέσα από 22 βάσεις.

Κύριο χαρακτηριστικό της επιτυχίας της ισπανικής εταιρείας είναι ότι εξ αρχής εστίασε σε προορισμούς που δεν καλύπτονταν επαρκώς από τις μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, εστιάζοντας κυρίως σε εποχιακές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, οι οποίες δεν είχαν προηγούμενη απευθείας κάλυψη.

Έτσι, έχει καταφέρει να κερδίσει σημαντικότατα μερίδια σε χώρες όπως Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία που είναι οι τρεις κατά σειρά κύριες αγορές της, ενώ πλέον η Ελλάδα έχει γίνει η 4η αγορά της.

Για την Aegean Airlines, η κίνηση αυτή είναι πολύ σημαντική και έρχεται μέσα από την ωρίμανση και τη συμπλήρωση 25 χρόνων λειτουργίας, ενώ ακολουθεί τις προηγούμενες έτερες μεγάλες κινήσεις όπως είναι η δημιουργία της τεχνικής Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών και το κέντρο εκπαίδευσης πιλοτών και στελεχών αερομεταφορών στο Ελ. Βενιζέλος, καθιστώντας τη χώρα μας περιφερειακό κέντρο στην αεροπορική βιομηχανία στην ευρύτερη περιοχή.

Παράλληλα, ετοιμάζεται σταδιακά και με προσεκτικά βήματα να βγει από τα στενά όρια της Ευρώπης και να ανοίξει τα φτερά της για πιο μακρινούς προορισμούς όπως χώρες του Κόλπου, της Κεντρικής Αφρικής αλλά και την Ινδία, αλλάζοντας σταδιακά προφίλ.

Η συμφωνία

Οι Aegean και Volotea συνεργάζονταν στενά την τελευταία τριετία και πλέον αποφάσισαν να συμπλεύσουν και μετοχικά. Η απόκτηση του 21% της Volotea θα γίνει σε δύο φάσεις μέσω της έκδοσης δύο μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων ύψους 50 εκατ. έκαστο, εκ των οποίων το πρώτο έχει ήδη εκδοθεί και το δεύτερο πρόκειται να εκδοθεί εντός του 2025. Αν το πρώτο ομολογιακό μετατραπεί σε μετοχές, η Aegean θα αποκτήσει αρχικά το 13% της Volotea ενώ θα φτάσει το 21% αν μετατραπεί και το δεύτερο ομολογιακό.

Όπως δήλωσε στη χθεσινή συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, παρουσία της διοίκησης της Volotea αλλά και Ισπανών δημοσιογράφων ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης, η κίνηση απαντά στις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργούνται στις αερομεταφορές στην Ευρώπη.

Οι δύο εταιρείες προβλέπεται να σχεδιάσουν κοινό δίκτυο προς δευτερεύοντες προορισμούς στην Ευρώπη, με στόχο να διευρυνθούν οι προορισμοί που προσφέρονται και να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας.

Πρόκειται για επένδυση που βάζει την Aegean στην αγορά χαμηλού κόστους, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων, της αντικυκλικότητας και δημιουργώντας τη βάση για επέκτασή της μέσω της συνεργασίας σε νέους προορισμούς και την αύξηση της πληρότητας προς τους υφιστάμενους.

Οι δύο εταιρείες, συμφώνησαν να διευρύνουν την εμπορική τους συνεργασία, δίνοντας έμφαση στη συμπληρωματικότητα των επιχειρηματικών μοντέλων τους, δίνοντας έμφαση στην προσφορά συμπληρωματικών δρομολογίων και δημιουργήσουν cross-selling δίκτυο.

Η συνεργασία θα επεκταθεί όμως και σε άλλα επίπεδα, με την Aegean να ανάγεται σε εταίρο της Volotea στην εκπαίδευση προσωπικού και στην τεχνική βάση.

Σε διοικητικό επίπεδο, η Aegean απέκτησε δικαίωμα παρακολούθησης του ΔΣ της Volotea, χωρίς ψήφο, μέσω της επένδυσης των 25 εκατ., ενώ μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης έκδοσης ομολογιακού, η ελληνική εταιρεία θα αποκτήσει μη εκτελεστικό μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Volotea.

Οι προοπτικές

Σύμφωνα με τον Ευτύχη Βασιλάκη, το deal θα χρειαστεί καιρό για να ωριμάσει και θα αρχίσει να αποδίδει καρπούς το 2025, ενώ η ανάπτυξη θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στα μεγέθη το 2026 και ακόμη μεγαλύτερο το 2027. Αμφότερες οι εταιρείες θα διατηρήσουν τα business models που διαθέτουν, ενώ θα επενδύσουν στη συμπληρωματικότητα και τον από κοινού σχεδιασμό νέων δικτύων.

Τόσο η Aegean όσο και η Volotea δεν προβλέπουν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης την προσεχή διετία. Για την ελληνική εταιρεία το βασικό πρόβλημα αποτελεί η καθήλωση των αεροσκαφών εξαιτίας του ζητήματος με τους κινητήρες Pratt & Witney. Πρόβλημα που έχει αποδειχτεί μεγαλύτερο απ’ ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό χθες, η Volotea θα κινηθεί για εισαγωγή σε Χρηματιστήριο την προσεχή διετία, προοπτική που ενισχύει τη δυναμική της επένδυσης.

Η Aegean κατ’ αυτό τον τρόπο συμμετέχει στη γενικότερα τάση των στρατηγικών συμμετοχών, συνεργασιών, εξαγορών και ενοποιήσεων που καταγράφεται στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης, ιδιαιτέρως μετά τον Covid. Όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες, είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρείες χαμηλού κόστους, που σε συγκεκριμένα μέρη του δικτύου, συγκεκριμένες ανάγκες καταναλωτών, είναι πιο κατάλληλες.

Μετά τον Covid υπάρχει αυξημένη τάση για εξαγορές από ανταγωνιστές και είναι πιο σημαντική από ποτέ η δυνατότητα, δημιουργίας οικονομιών κλίμακας αλλά και «ελάχιστου μεγέθους» ιδιαίτερα για τη διανομή (distribution) καθώς επενδύουν ή εντάσσουν εξολοκλήρου στη δραστηριότητα τους μία χαμηλού κόστους θυγατρική εταιρεία προκειμένου να διαφοροποιήσουν το προϊόν και τη στρατηγική τους.

Διαβάστε ακόμη: