search

MAIN STREET

Mastercard: Ο πληθωρισμός θα παραμείνει πάνω από τα προ-Covid επίπεδα το 2023

Θα χρειαστούν μερικά χρόνια για να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2019.

Πακέτο στήριξης 800 εκατ. ευρώ έως το καλοκαίρι

Ο πληθωρισμός έχει ήδη φθάσει στην κορυφή, αλλά θα παραμείνει πάνω από τα προ του Covid επίπεδα το 2023, δήλωσε ο David Mann, επικεφαλής οικονομολόγος για την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική στο Mastercard Economics Institute.

«Ο πληθωρισμός έφθασε στην κορύφωσή του εφέτος, αλλά θα εξακολουθεί να είναι πάνω από αυτό που είχαμε συνηθίσει πριν από την πανδημία το 2023», δήλωσε στο «Squawk Box Asia» του CNBC. Θα χρειαστούν μερικά χρόνια για να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2019, είπε. «Περιμένουμε ότι θα επιστρέψουμε προς την κατεύθυνση που βρισκόμασταν το 2019, όπου συζητούσαμε ακόμη πόσες χώρες χρειάζονταν αρνητικά επιτόκια». Οι κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο έχουν αυξήσει τα επιτόκια μόλις τον Νοέμβριο ως απάντηση στον υψηλό πληθωρισμό.

Οι κεντρικές τράπεζες

Στον “χορό” της αύξησης των επιτοκίων έχουν μπει οι κεντρικές τράπεζες από την Ομάδα των 10 χωρών – όπως η FED, η Τράπεζα της Αγγλίας και η Τράπεζα της Αυστραλίας – καθώς και εκείνες των αναδυόμενων αγορών, όπως η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη, η Μαλαισία και οι Φιλιππίνες, ανέφερε το Reuters. Η Fed θα πραγματοποιήσει τη συνεδρίαση πολιτικής της τον Δεκέμβριο αυτή την εβδομάδα, όπου αναμένεται να αυξήσει τα επιτόκια κατά 50 μονάδες βάσης. Η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ έχει αυξήσει τα επιτόκια κατά 375 μονάδες βάσης μέχρι στιγμής μέσα στη χρονιά.

«Ο πληθωρισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση. Αυξάνεται και παραμένει πολύ ψηλά», είπε ο Mann, ωστόσο, προειδοποίησε ότι θα ήταν επικίνδυνο εάν οι κεντρικές τράπεζες καταλήξουν να αυξήσουν τα επιτόκια περισσότερα από όσα χρειάζονται. Θα ήταν ένα «σοβαρό σενάριο» εάν οι κεντρικές τράπεζες «καταλήξουν να προχωρήσουν ελαφρώς υπερβολικά και μετά να χρειαστεί να αντιστρέψουν σχετικά γρήγορα το κλίμα», πρόσθεσε.

Καταναλωτική εμπιστοσύνη

Παρά τον υψηλό πληθωρισμό, είπε ο Mann, οι αμερικανοί καταναλωτές εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να “ξοδέψουν διακριτικά” σε όχι βασικούς τομείς όπως τα ταξίδια. Ο κλάδος ανάκαμψης στις ΗΠΑ διατηρεί τον έντονο ρυθμό ανόδου του καθώς οι άνθρωποι εξακολουθούν να επιλέγουν να ξοδεύουν σε εμπειρίες και όχι σε υλικά αγαθά. Και είναι φειδωλοί σχετικά με τις δαπάνες τους για τα απαραίτητα προκειμένου να μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα μη απαραίτητα, πρόσθεσε χαρακτηριστικά. «Υπάρχει κάτι στο πίσω μέρος του μυαλού των ανθρώπων που τους ανησυχεί ότι, παρόλο που δεν είναι πολύ πιθανό, είναι ακόμα πιθανό να επανέλθουν αυτοί οι περιορισμοί [Covid]», είπε.

Διαβάστε ακόμη: