Ένας από τους βασικούς «πονοκεφάλους» του νέου ΥΠΕΝ Θόδωρου Σκυλακάκη είναι το από που θα βρεθούν κονδύλια για τις μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας (standalone) από τις οποίες και θα εξαρτηθεί η επίτευξη των «πράσινων» στόχων του 2030.

Όλες οι μελέτες στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ εκτιμούν ότι για να υποστηριχθεί ένα νούμερο 26-27 GW από ΑΠΕ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, απαιτούνται επενδύσεις από 4 έως και 8 GW σε μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες.

Το ΥΠΕΝ μελετάει αναθεώρηση του εθνικού σχεδίου

Στο πλαίσιο αναθεώρησης του ΕΣΕΚ πρέπει «να γίνει μια μελέτη, προκειμένου η τελική εξίσωση για τις ΑΠΕ να στηριχθεί σε ρεαλιστικές παραδοχές.

Αυτή θα δείξει ποιο είναι το ταβάνι των κεφαλαίων που μπορούν να εξευρεθούν για την στήριξη των μπαταριών κατά τους επόμενους διαγωνισμούς, καθώς και τους εναλλακτικούς τρόπους ενίσχυσης» λένε έμπειρα στελέχη του ΥΠΕΝ ενώ γνωστός καθηγητής Πολυτεχνείου προσθέτει πως «από τα συμπεράσματα της μελέτης θα εξαρτηθούν και τα αποτελέσματα ανά τεχνολογία ΑΠΕ που θα τεθούν ως ρεαλιστικοί στόχοι στο νέο ΕΣΕΚ».

Ο ΑΔΜΗΕ και ο Πρόεδρός του όμως έχουν τη δική τους άποψη: «για την επίτευξη των «πράσινων» στόχων θα απαιτηθούν μπαταρίες, πολλαπλάσιες του 1 GW, όπως επισημαίνουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος πριν τις εκλογές είχε ξεκινήσει να κάνει διάφορα σενάρια ως προς τα οφέλη των καταναλωτών από την συγκεκριμένη τεχνολογία».

Είναι άγνωστο ακόμη όμως εάν αυτή την άποψη την ενστερνίζεται ο νέος ΥΠΕΝ, ή θα διαμορφώσει διαφορετική προσέγγιση στο φλέγον θέμα.

«Επίθεση» των παρόχων ρεύματος σε Σκρέκα: Σταματήστε τώρα τον «ενεργειακό τουρισμό»!

Τι έλεγαν Σκρέκας – Κάπρος

Οι δύο προηγούμενοι υπουργοί (Σκρέκας στην κυβέρνηση και Κάπρος υπηρεσιακός) μελέτησαν αναλυτικά την επιδότηση και παροχή αδειοδοτικών διευκολύνσεων από το ΥΠΕΝ προς επενδυτές ΑΠΕ ως κίνητρο, ώστε να προσθέσουν μπαταρίες μικρής διάρκειας, σε έργα με προσφορά σύνδεσης.

Η λύση στηρίζονταν στην λογική ότι με την προθήκη μπαταριών σε αυτές τις μονάδες, θα βελτιώνονταν κατακόρυφα η αξιοποίηση του ηλεκτρικού «χώρου» στην περιοχή όπου πρόκειται αυτά να υλοποιηθούν, αποτρέποντας φαινόμενα τοπικής συμφόρησης.

Επίσης την ώρα που με τις περικοπές, μέρος της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής πηγαίνει χαμένη, αφού απλώς απορρίπτεται από το δίκτυο, η αποθήκευση παραγωγής στην μπαταρία θα επέτρεπε την έγχυσή της στο δίκτυο κάποιες άλλες ώρες της ημέρας, βελτιώνοντας έτσι τα έσοδα του παραγωγού.

Νέα κυβέρνηση: Κανένα άλλοθι, αν ο πακτωλός κεφαλαίων Ταμείου Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ, δεν διαχυθεί σε όλο το φάσμα οικονομίας και επιχειρήσεων

Δει δη χρημάτων όμως

Το μεγάλο ερώτημα είναι από που θα βρίσκονταν τα κονδύλια, οι φορείς που είχαν κάνει την πρόταση είχαν δείξει προς την κατεύθυνση του Ταμείου Ανάκαμψης και του REPowerEU ή του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών.

«Θα βρεθούν κονδύλια μέσω του RRF για την επενδυτική και λειτουργική τους ενίσχυση, όπως με το 1 GW των τριών πρώτων διαγωνισμών; Τί θα γίνει με το σύνολο των απαιτούμενων μπαταριών; για πόσες μπορούν να βρεθούν τα λεφτά που χρειάζονται;» είναι τα ερωτήματα από τους μάνατζερ της αγοράς.

«Για την επενδυτική ενίσχυση των έργων των τριών πρώτων διαγωνισμών απαιτούνται 200 εκατ ευρώ, οπότε για τους επόμενους που θα αφορούν μπαταρίες ισχύος 4, 5 ή 6 GW θα πρέπει να διατεθούν ποσά άνω του 1 δις» συνεχίζουν οι ίδιοι μάνατζερ.

Εναλλακτικά είχε προταθεί είτε η προσαύξηση με ένα premium της «ταρίφας» των υπό ανάπτυξη έργων με λειτουργική ενίσχυση, ώστε να αντισταθμιστεί το κόστος της μπαταρίας, είτε να παρασχεθούν αδειοδοτικές διευκολύνσεις στα έργα που θα προσθέσουν μπαταρίες, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους.

Αν δεν βρεθούν πόροι και τρόποι για να αυξηθούν οι επενδύσεις σε μπαταρίες, δεν πρόκειται να περιοριστούν οι περικοπές πράσινης παραγόμενης ενέργειας, μαζί και η γκρίνια στην αγορά.

Άλλο ζήτημα είναι η πρόταση από μάνατζερ της αγοράς να επιδοτούνται οι περικοπές.

«Θα βρεθεί λογαριασμός από την αγορά, ώστε να επιδοτούνται οι παραγωγοί των οποίων περικόπτεται η πράσινη ενέργεια, όταν το απαιτεί η ευστάθεια του συστήματος. Η πρόταση στηρίζεται στο σκεπτικό ότι οι ΑΠΕ μειώνουν το συνολικό ενεργειακό κόστος» λένε.

Αυτή η εξοικονόμηση θα πρέπει να δίνεται πίσω στους παραγωγούς των οποίων περικόπτεται η παραγωγή, ως αποζημίωση, σε αυτό το μεταβατικό στάδιο, μέχρις ότου να περάσει η αγορά στην εποχή των μπαταριών.

Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, αν αναλογιστεί κανείς πόσες περικοπές πράσινης ενέργειας θα χρειαστεί να γίνουν μέχρι να φτάσουμε σε διείσδυση των ΑΠΕ σε ποσοστό 60%-70%, το κόστος των αποζημιώσεων είναι φθηνότερο από εκείνο των επενδύσεων σε μπαταρίες και συστήματα αποθήκευσης.

ΕΛΠΕ

Έρχονται «πολύ- πάρκα» αιολικών και πάνελ μαζί με μπαταρίες

Νέες δυνατότητες για επενδύσεις στις ΑΠΕ ανοίγονται αφού για πρώτη φορά μπαίνει στο παιχνίδι ο όρος ‘ενιαία πάρκα αιολικών & φωτοβολταϊκών με συνδυασμό μπαταριών’.

Σε αυτά τα ‘πολύ-πάρκα’ θα περιλαμβάνουν αιολική και φωτοβολταϊκή εγκατάσταση, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνδυάζονται με μπαταρία behind the meter που απορροφά ενέργεια από το δίκτυο, δίνει το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο.

Στην πράξη, η διαδικασία αυτή αποτελεί τη μοναδική περίπτωση όπου μπορούν σε ένα έργο να συνδυαστούν οι δύο τεχνολογίες ΑΠΕ. Το γεγονός αυτό προσφέρει ευελιξία σε επενδυτές να αναπτύξουν έργα στα οποία θα λειτουργεί συμπληρωματικά η αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού δυναμικού, εξασφαλίζοντας για παράδειγμα τη μέγιστη δυνατή παραγωγή κάθε 24ωρο.

Μονόδρομος επιτυχίας για τη διαδικασία είναι η ύπαρξη της μπαταρίας, η οποία έχει τη δυνατότητα να απορροφά ενέργεια και από το ΕΣΜΗΕ ή το ΕΔΔΗΕ (ανάλογα με την ισχύ του έργου).

Επομένως, ένας τέτοιος σταθμός υπάγεται στην Παρ. 11Β του Αρθ. 10 του Ν. 4685/2020, κάτι που στην πράξη σημαίνει πως η παραγόμενη «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή δεν αποτελεί τη μοναδική πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταλήγει στην μπαταρία.

Αυτός είναι ο λόγος που, όπως αναφέρει σε σχετική χθεσινή διευκρινιστική της ανάρτηση η ΡΑΑΕΥ, οι σταθμοί της Παρ. 11Β ανήκουν στην κατηγορία των ειδικών έργων και διακρίνονται από όλες τις υπόλοιπες επενδύσεις στις ΑΠΕ.

Έτσι, για παράδειγμα, διαφέρουν από τα έργα της Παρ.11Α (όπου υπάρχει μεν μπαταρία, αλλά χωρίς δυνατότητα απορρόφησης), αφού στη μονάδα αποθήκευσης δεν καταλήγει μόνο «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο ή το σύστημα, μέρος της οποίας προέρχεται από ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Εκτός από τη δυνατότητα συνδυασμού των δύο τεχνολογιών ΑΠΕ σε μία μονάδα, η διαφοροποίηση αυτή σημαίνει επίσης πως τα συγκεκριμένα έργα δεν είναι επιλέξιμα για λειτουργική ενίσχυση. Επίσης, σε σχέση με τα πάρκα της Παρ. 11Α, για τη συμμετοχή τους στις χονδρεμπορικές αγορές θα πρέπει να υποβάλουν και δηλώσεις φορτίου (για την απορρόφηση κιλοβατώρων από το δίκτυο), εκτός από προσφορές έγχυσης ενέργειας.

Πλέον καταγράφεται σημαντική στροφή επενδυτών στην προσθήκη αποθήκευσης. Στο μητρώο των ειδικών έργων (περ. 11Β), δίνουν ήδη το παρών 17 σταθμοί με μπαταρίες, συνολικής ισχύος 821 Μεγαβάτ.

Προς το παρόν, πάντως, πρόκειται για έργα που αξιοποιούν μία αποκλειστικά τεχνολογία ΑΠΕ, και πιο συγκεκριμένα φωτοβολταϊκά συστήματα.

Διαβάστε περισσότερα