Με ένα από τα υψηλότερα των τελευταίων ετών ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων οι τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας παίρνουν θέσεις μάχης για μία νέα πίτα παραχωρήσεων ύψους 8 έως 10 δισ. ευρώ.
Οι μεγάλες κατασκευαστικές ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ αθροίζουν ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στα 16,4 δισ. ευρώ, το οποίο υλοποιείται με ικανοποιητικούς ρυθμούς από τον κάθε όμιλο και χάρη και στο Ταμείο Ανάκαμψης προσδοκούν νέα έργα ιδίως στον τομέα των παραχωρήσεων.
Η νέα πίτα των έργων
Για τους επόμενους 18 με 24 μήνες οι big 4 προετοιμάζονται να πάρουν μέρος σε διαγωνισμούς ή ήδη έχουν υποβάλει προτάσεις για έργα παραχωρήσεων συνολικού ύψους 8 έως 10 δισ. ευρώ επιδιώκοντας νέες κερδοφόρες business.
Ειδικότερα, πρόκειται για αυτοκινητοδρόμους, όπως οι πρότυπες προτάσεις για την επέκταση της Αττικής Οδού ύψους 1,5 δισ. ευρώ που έχει υποβάλει σχήμα εταιρειών με επικεφαλής τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και για τον οδικό άξονα της Δυτικής Αττικής ύψους 500 εκατ. ευρώ που έχει προτείνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αναμένονται επίσης δύο αυτοκινητόδρομοι στη Β. Ελλάδα ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Στη διαχείριση υδάτων αναμένονται διαγωνισμοί ΣΔΙΤ 1,2 δισ. ευρώ που αφορά σε φράγματα, αρδευτικά έργα κλπ. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα αυτά τα έργα θα ανέλθουν στα 5 δισ. ευρώ.
Στη διαχείριση απορριμμάτων αναμένονται διαγωνισμοί ΣΔΙΤ ύψους 1,5 δισ. ευρώ στις μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ έρχονται και πρόσθετα έργα παραγωγής ενέργειας από απορρίμματα με διαγωνισμούς 1 δισ. ευρώ
Στον τομέα των δημόσιων κτιρίων προκηρύσσονται μέσω διαγωνισμών ΣΔΙΤ έργα ύψους 1,4 δισ. ευρώ, όπως γραφειακά συγκροτήματα, δικαστήρια, φυλακές κλπ.
Στη διαχείριση απορριμμάτων αναμένονται διαγωνισμοί ΣΔΙΤ ύψους 1,5 δισ. ευρώ στις μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ έρχονται και πρόσθετα έργα παραγωγής ενέργειας από απορρίμματα με διαγωνισμούς 1 δισ. ευρώ.
Στα 7 δισ. το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέτυχε, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε, ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων κοντά στα 7 δισ. ευρώ.
Για την ακρίβεια ανήλθε στα 6,9 δισ. ευρώ με ποσοστό άνω του 70% να αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων. Στα νέα έργα που εξασφαλίστηκαν, πέραν των έργων ιδίων επενδύσεων και των δημοσίων έργων, περιλαμβάνεται σημαντικός αριθμός εμβληματικών ιδιωτικών έργων, όπως το πρώτο στάδιο της επέκτασης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας, σημαντικός αριθμός εμπορικών ακινήτων υψηλών προδιαγραφών (γραφεία, ξενοδοχεία κ.λπ.), ενεργειακά έργα (φωτοβολταϊκά, δίκτυα φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού) κ.ά.
Επίσης, τον Απρίλιο του 2025, ο Όμιλος αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για νέο σιδηροδρομικό έργο ύψους 400 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία (δεν έχει ακόμη ενταχθεί στο ανεκτέλεστο), ενώ πριν από λίγες εβδομάδες υπέγραψε και τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Ηρακλείου – Χανιά στο πλαίσιο του ΒΟΑΚ.
Έτος μετασχηματισμού για τον AKTOR
Το ανεκτέλεστο του Ομίλου AKTOR ανέρχεται σε 4,8 δισ. στο οποίο περιλαμβάνονται 400 περίπου έργα, ανάμεσα στα οποία ορισμένα εμβληματικά που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως τα σιδηροδρομικά έργα της γραμμής Brasov – Simeria στη Ρουμανία, ο τερματικός σταθμός πετρελαίου στη Φουτζέιρα, η διαχείριση του Μετρό και του Τραμ στη Ντόχα, το έργο ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Μεθώνη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το Riviera Tower, αλλά και νέα προς κατασκευή ή ανάληψη έργα, όπως οι Φοιτητικές Εστίες Κρήτης, τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και πολλά ακόμη.
Για τον Όμιλο AKTOR το 2025 θα είναι έτος μετασχηματισμού, όπως έχει αναγγείλει η διοίκηση, ενώ ταυτόχρονα τρέχει την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την Ελλάκτωρ.
Ο ΑΒΑΞ διαφοροποιεί το χαρτοφυλάκιο του
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του Ομίλου ΑΒΑΞ ανήλθε σε 2,89 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024 (έναντι 3,05 δις ευρώ το 2023). Εντός του 2025, με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις 39 εκατ. ευρώ και υπό υπογραφή συμβάσεις 268 εκατ. ευρώ, αναμένεται να διαμορφωθεί στα 3,2 δις ευρώ περίπου, με το 51% να αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ, το 49% δημόσια έργα, και το 21% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό.
Ο Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος και ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ
Το διοικητικό δίδυμο, Χρήστος Ιωάννου, πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ και ο Αντώνης Μιτζάλης, εντεταλμένος σύμβουλος έχουν ανακοινώσει πώς προχωρούν σε διεύρυνση και διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου των δραστηριοτήτων με σκοπό τη διεύρυνση της πηγής των εσόδων και της διασφάλισης τους μετά το τέλος των πολλών κατασκευαστικών έργων.
Η ΜΕΤΚΑ με ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στα 1,5 δισ. ευρώ
Η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ έχει κερδίσει γρήγορα την αναγνώριση της αγοράς, διασφαλίζοντας ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων.
Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων αλλά και έργα με συμβάσεις υπό υπογραφή ανέρχεται στα 1,5 δισ. ευρώ.
Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τη στρατηγική της θέση, η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ ενισχύει τη θέση της στο πεδίο των υποδομών και συμβάλλει ουσιαστικά στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας.
Η εταιρεία μέλος της Metlen Energy & Metals στον τομέα των υποδομών και παραχωρήσεων αναλαμβάνει την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών (Δομοκός – Κραννώνας) ύψους 134,4 εκατ. ευρώ, όπως και το
Επίσης ανακηρύχθηκε οριστικός ανάδοχος για την στατική και λειτουργική αποκατάσταση των στεγάστρων Καλατράβα στο κεντρικό στάδιο του ΟΑΚΑ και το Ποδηλατοδρόμιο.