Τα τελευταία χρόνια, το όνομα Jumbo ήταν σχεδόν συνώνυμο με το «φτηνό», το «βολικό», το «παιδικό». Από τα παιχνίδια μέχρι τα οικιακά είδη, όλοι είχαμε περάσει μια βόλτα ή πολλές από τα καταστήματα της αλυσίδας. Τώρα όμως, μια νέα απειλή χτυπά την πόρτα. Το Temu. Και δεν είναι αστείο.
Αυτοί που βγήκαν και δήλωσαν ότι «η διαφορά στις τιμές δεν είναι και τόσο μεγάλη» μάλλον κοίταξαν επιλεκτικά. Συγκεκριμένα, μια σύγκριση 50 προϊόντων έβγαλε μέση διαφορά τιμής… 21 λεπτά. Αλήθεια τώρα; Ποια προϊόντα συγκρίνατε; Αυτά που σας βόλεψαν για να φανεί ότι όλα είναι ίδια;
Γιατί αν μπεις και ψάξεις ο ίδιος όχι σαν επενδυτής με excel, αλλά σαν καταναλωτής που μετράει τα ευρώ θα βρεις χάσμα. Και όχι μόνο στα τιμολογιακά. Το Temu έχει καταφέρει να πατήσει δυνατά, παίζοντας με το χαρτί του ηλεκτρονικού εμπορίου, χωρίς ράφια, χωρίς ενοίκια, χωρίς προσωπικό. Ναι, το Jumbo είναι φυσικό κατάστημα, με αποθήκες, υπαλλήλους, λογαριασμούς. Και αυτό φυσικά δικαιολογεί ένα premium. Αλλά μέχρι πού;
Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Βακάκης είχε πάντα το ένστικτο του εμπόρου. Είδε έγκαιρα ότι τα παιχνίδια από μόνα τους δεν φέρνουν τζίρους και μετέτρεψε το Jumbo σε “everything store” για το σπίτι. Τώρα ήρθε η ώρα για άλλη μια στροφή. Όχι απλώς «βελτιώσεις», αλλά ριζική αλλαγή.
Γιατί αν το Temu κερδίσει έδαφος, οι πελάτες δεν θα επιστρέψουν εύκολα.
Μπορεί οι αναλυτές να θεωρούν πως η μετοχή αδικείται, ότι η αποτίμηση είναι «υπερβολικά αυστηρή», ότι το franchise είναι «καλά θωρακισμένο». Αυτά είναι ωραία για τις εκθέσεις. Η πραγματικότητα είναι ότι η ψυχολογία του καταναλωτή αλλάζει. Όταν δει ότι το ίδιο προϊόν το βρίσκει με -30% online, δύσκολα επιστρέφει στο ράφι, έστω κι αν περιμένει λίγες μέρες για την παραλαβή.
Και όσο για τη στρατηγική ανάπτυξης μέσω franchise σε αγορές του εξωτερικού; Η χρηματιστηριακή αγορά έδωσε ήδη την απάντηση, short. Όχι επειδή δεν υπάρχει μέλλον. Αλλά γιατί δεν υπάρχει ακόμα ξεκάθαρη στρατηγική. Ποια Jumbo θα εξαχθεί; Το σημερινό; Το χθεσινό; Ή το αυριανό που ακόμα δεν έχει διαμορφωθεί;
Ήρθε η ώρα για αποφάσεις. Σκληρές, τολμηρές, αλλά απαραίτητες. Πρέπει το Jumbo να σταματήσει να συμπεριφέρεται σαν να είναι άτρωτο. Να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του στο εμπόριο. Να ενισχύσει το online κατάστημα, να δημιουργήσει εμπειρία αγοράς που δεν μπορεί να προσφέρει το Temu. Γιατί αν συνεχίσει να προσφέρει απλά ράφια γεμάτα εισαγόμενα κουζινικά, το παιχνίδι είναι ήδη χαμένο.
Ο κόσμος άλλαξε. Η κατανάλωση άλλαξε. Οι προτεραιότητες άλλαξαν. Και το Jumbo δεν μπορεί να βασίζεται πια στην παιδική νοσταλγία ή στις σακούλες-γίγαντες. Αν δεν ξαναγίνει «εμπνευστής» της αγοράς και όχι απλά «ακόλουθος», τότε αργά ή γρήγορα, δεν θα του την πάρει μόνο το Temu. Θα του την πάρει και το Shein, και το Amazon, και όποιος άλλος ξέρει να πατάει πάνω στην ευκολία, την τιμή και το ταχύτατο online customer journey.
Είναι η στιγμή για νέα φιλοσοφία. Όχι απλώς “μείωση κόστους” ή “επικοινωνιακά τρικ”. Ή όλα ή τίποτα. Και η μπάλα είναι στα χέρια του Βακάκη.
Γιατί όπως και με τα παιχνίδια, έτσι και τώρα, ή αλλάζεις γήπεδο, ή βγαίνεις εκτός.
Διαβάστε ακόμη:
- Πλαστικοί χειρουργοί αποκαλύπτουν ποιες celebrities πιστεύουν ότι έχουν κάνει BBL
- Καβγάς Απόστολου Γκλέτσου – Σίσσυ Χρηστίδου: «Μου στήσατε παγίδα»
- Καλλιτέχνες και βιώσιμη ανάπτυξη: Μπορεί η τέχνη να σώσει τη Γη;
- Νέα ψηφιακά εργαλεία για την προστασία ανηλίκων: Έρχεται το Μητρώο Ελέγχου καπνού και αλκοόλ