Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετά την μικρή υποχώρηση τον Φεβρουάριο, επανήλθε στο επίπεδο του Ιανουαρίου. Έτσι, ο δείκτης διαμορφώνεται στις –41,4 μονάδες έναντι -47,4 μονάδες τον Φεβρουάριο, επίπεδο υψηλότερου εκείνου πριν ένα χρόνο (-51,4 μονάδες)

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, αν και ο προηγούμενος μήνας χαρακτηρίστηκε από ένα δυστύχημα το οποίο κυριάρχησε επί σχεδόν όλων των κοινωνικοοικονομικών ζητημάτων και επηρέασε την κοινή γνώμη, αυτό δεν φαίνεται να επηρέασε την καταναλωτική εμπιστοσύνη. Σε οικονομικό επίπεδο προέκυψε μια δυνητική κρίση στον τραπεζικό τομέα η οποία όμως φαίνεται να ελέγχεται και δεν πρόλαβε ίσως να δημιουργήσει ευρύτερη ανησυχία.

Τα βασικά δεδομένα της οικονομίας φαίνεται να εξακολουθούν να επηρεάζουν θετικά τις προσδοκίες, όπως συμβαίνει από την αρχή του έτους. Παρά τη βελτίωση όμως, οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με τους καταναλωτές στην Ουγγαρία με επίπεδο δείκτη –35,2 και την Σλοβενία (-32,9) να ακολουθούν.

Το χαρακτηριστικό των αποτελεσμάτων το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από την αρχή του 2022, ότι πλέον καμιά χώρα δεν βρίσκεται στο θετικό πεδίο τιμών, διατηρείται και τον μήνα αυτό. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -20,7 μονάδες στην ΕΕ και στις -19,2 μονάδες στην Ευρωζώνη. Αναλυτικά:

  • Σημαντική βελτίωση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες αποκλιμακώνονται αισθητά τον Μάρτιο στις -45,3 μονάδες (έναντι -52,7). Το 62% (από 67%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% από μόλις 2% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -20,6 και -19,8 μονάδες αντίστοιχα.
  • Περισσότερο αισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν τον Μάρτιο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -34,9 (από -43,3) μονάδες τον Φεβρουάριο. Το 51% (από 58%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 9% (από 5%) προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -11,2 και -9,6 μονάδες αντίστοιχα.
  • Περισσότερο αισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε υποχώρηση τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις -37,4 (από –44,8) μονάδες. Το 55% (από 61%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 25% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -32,0 και -27,3 μονάδες αντίστοιχα.
  • Οριακή βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές. Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -47,0 (από – 48,9) μονάδες. Το 56% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις – 18,9 μονάδες στην ΕΕ και στις -19,9 μονάδες στην Ευρωζώνη.
  • Μικρή βελτίωση της πρόθεσης για αποταμίευση. Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκε ελαφρά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις –67,3 μονάδες (από -72,4). Το 85% (από 88%) των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 14% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +0,9 μονάδες στην ΕΕ και στις +1,0 μονάδες στην Ευρωζώνη.
  • Αισθητή βελτίωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε τον Μάρτιο, στις +12,7 μονάδες, από +22,3 τον Φεβρουάριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας εξασθένισε στο 36% (από 44%), με το 25% (από 20%) των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +17,7 και +14,2 μονάδες.
  • Αισθητή υποχώρηση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών. Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε αισθητά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις +22,7 μονάδες, έναντι +32,4 μονάδων τον Φεβρουάριο. Το 50% (από 61%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 21% (από 13%) αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +18,9 και 18,9 μονάδες αντίστοιχα.
  • Μικρή υποχώρηση του ποσοστού που «μόλις τα βγάζει πέρα». Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» εξασθένισε ήπια στο 64% (από 67%), ενώ στο 10% υποχώρησε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 18% (από 16%) του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διατηρήθηκε στο 7-8%.
  • Εξασθένιση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους. Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 59% έκρινε τον Μάρτιο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, ποσοστό χαμηλότερο σε σχέση με το 61% του προηγούμενου μήνα.

Διαβάστε περισσότερα