Την Διακήρυξη της Αμβέρσας υπέγραψε ο αντιπρόεδρος της Eurelectric και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΔΕΗ, κ. Γιώργος Στάσσης.
Ο ευρωπαϊκός σύνδεσμος ηλεκτρισμού (Eurelectric) υιοθέτησε και προσυπέγραψε τη Διακήρυξη της Αμβέρσας σε ένδειξη υποστήριξης για τη διατήρηση μιας ισχυρής, ανταγωνιστικής, απελευθερωμένης βιομηχανικής βάσης στην Ευρώπη.
Η υπογραφή πραγματοποιήθηκε προ εβδομάδων μεταξύ του Γενικού Γραμματέα της Eurelectric, Κρίστιαν Ρούμπι, και του Γενικού Διευθυντή της CEFIC, Marco Mensink, ώστε να εντείνει τη συνεργασία για τον εντοπισμό βασικών μέτρων πολιτικής ώστε η Ευρώπη να παρέχει ανταγωνιστική ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της.
Οι 988 οργανισμοί και 692 εταιρείες από 28 κλάδους, που έχουν υπογράψει μέχρι σήμερα την Διακήρυξη της Αμβέρσας, εκφράζουν την υποστήριξή τους για μια ευρωπαϊκή συμφωνία για τη βιομηχανία που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με την Πράσινη Συμφωνία, το Green Deal, και θα διατηρήσει θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας στην Ευρώπη.
Η Eurelectric αποφαίνεται ότι «Η Ευρώπη μεταβαίνει στη νέα εποχή της ενέργειας με δίκτυα και τεχνητή νοημοσύνη».
Ο Κρίστιαν Ρούμπι, γενικός γραμματέας της Eurelectric, της εμπορικής ένωσης που εκπροσωπεί τα συμφέροντα της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, δηλώνει γοητευμένος από την τεχνητή νοημοσύνη – και όχι μόνο επειδή αντικαθιστά την ανάγκη αποστολής επιθεωρητών με εξοπλισμό αναρρίχησης για να ανεβοκατεβαίνει τα πτερύγια των ανεμογεννητριών.
Η τεχνητή νοημοσύνη θα «κάνει κουμάντο» και στην ενέργεια!
Όπως γράφει το Forbes, το οποίο «φιλοξενεί» τον Ρούμπι, οι επιθεωρητές στέλνουν τώρα drones με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, εξαλείφοντας έτσι ορισμένες από τις δαπανηρές, χρονοβόρες και επικίνδυνες χειροκίνητες επιθεωρήσεις που απαιτούνται για τη διατήρηση της ασφαλούς και αποτελεσματικής λειτουργίας των αιολικών πάρκων.
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ίσως η πιο μεταμορφωτική τεχνολογία που έχει δει ποτέ η ανθρωπότητα», υπογράμμισε πρόσφατα ο Ρούμπι, μιλώντας στο συνέδριο SAP for Energy and Utilities στη Σεβίλλη της Ισπανίας, με οικοδέσποινα την Daniela Haldy-Sellmann, παγκόσμια αντιπρόεδρο και επικεφαλής των βιομηχανιών ενέργειας και υπηρεσιών κοινής ωφελείας στη SAP. «Το περίεργο με αυτό το είδος τεχνολογίας είναι ότι μένουμε έκπληκτοι την πρώτη φορά που τη βλέπουμε, αλλά ξαφνικά γίνεται φυσιολογικό».
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι παντού στον τομέα. Με την αυξανόμενη αποκέντρωση και ψηφιοποίηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται για την αποτελεσματική εξισορρόπηση του δικτύου αναλύοντας δεδομένα από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτών, των παραγωγών και της αποθήκευσης.
Στην ηλεκτροκίνηση, η τεχνητή νοημοσύνη συντονίζει τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και προσαρμόζει τη ζήτηση φόρτισης στα σήματα τιμών και στη διαθεσιμότητα. Ανιχνεύει ανωμαλίες στην παραγωγή, κατανάλωση ή μετάδοση και αναπτύσσει κατάλληλες λύσεις. Και φυσικά, χρησιμοποιείται για τον συντονισμό και την εκτέλεση εργασιών συντήρησης, ελαχιστοποιώντας το κόστος και τις διαταραχές της λειτουργίας του δικτύου.
Η δουλειά του Ρούμπι στην Eurelectric είναι να συμβουλεύει τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων σε περίπου 3.500 εταιρείες στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη μαζί με έναν αριθμό συνδεδεμένων οργανισμών σε άλλες περιοχές. Αυτό περιλαμβάνει την ερμηνεία τεράστιου όγκου κανονισμών για να βοηθήσει τις εταιρείες να συμμορφωθούν καθώς η ΕΕ προωθεί γρήγορα την πράσινη μετάβασή της για μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030.
«Μέχρι το 2030, αναμένουμε να έχουμε περίπου 75 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους. Το να αφήσουμε πίσω την εποχή των παγετώνων των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα απαιτήσει πολύ νέα υποδομή φόρτισης, για να μην αναφέρουμε άλλους παράγοντες όπως η προσθήκη 50 εκατομμυρίων αντλιών θερμότητας στο δίκτυο», τόνισε χαρακτηριστικά ο Ράμπι.
Eξήγησε ότι η αγορά βιώνει ένα νέο «κυνήγι χρυσού» στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς η ΕΕ πλησιάζει στο τέλος μιας πολιτικής θητείας με νέους πολιτικούς και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που αγωνίζονται για τη θέση τους σε μια νέα εποχή, με πολλές και διαφορετικές προκλήσεις. Υπάρχει επίσης το θέμα των εκτιμώμενων επενδύσεων 60 έως 70 δισεκατομμυρίων ευρώ σε δίκτυα διανομής που απαιτούνται μέχρι το 2050.
Σε πέντε χρόνια θα κυκλοφορούν 65 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως
Η Eurelectric καλεί τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς να εξετάσουν την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου ώστε να ενσωματώσει μια τέτοια προσέγγιση με την υιοθέτηση κατάλληλων κινήτρων προς τους διαχειριστές δικτύων διανομής και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι τα υφιστάμενα ρυθμιστικά πλαίσια σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όπως σε Ισπανία, Ρουμανία, Πορτογαλία και Ολλανδία τείνουν στον περιορισμό των επενδύσεων στα δίκτυα διανομής λόγω της αντανάκλασης που αυτά έχουν στις χρεώσεις δικτύου και επομένως στα τιμολόγια ρεύματος.
Αυτή η προσέγγιση εμποδίζει την επαρκή ανάπτυξη του δικτύου, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση συνολικά των τιμών ενέργειας στο μέλλον, καθώς μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη ενσωμάτωση των φθηνότερων πηγών ενέργειας, δηλαδή των ΑΠΕ. Υπό τους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ για την Ενέργεια και το Κλίμα, υπάρχει επιτακτική ανάγκη να περάσουμε από μια παραδοσιακή προσέγγιση σταδιακής ανάπτυξης σε μια προσέγγιση προληπτικής ανάπτυξης του δικτύου.
Μία τέτοια προσέγγιση που θα δίνει βάρος στις προληπτικές επενδύσεις πιθανόν να απαιτήσει μια συνολική αναθεώρηση των πολιτικών για τις χρεώσεις σύνδεσης, προκρίνοντας ένα μικρό τέλος ανά Μεγαβάτ, αντί να τιμολογείται ο πελάτης για το πραγματικό κόστος της σύνδεσης, το οποίο μπορεί να ποικίλει ανάλογα την τοποθεσία και την κατάσταση του υφιστάμενου δικτύου. Σύμφωνα με την Eurelectric, αυτή η προσέγγιση θα εξασφάλιζε ίσους όρους ανταγωνισμού για τους χρήστες του δικτύου ανεξάρτητα από την σύνδεσή τους.
Οι προτάσεις της Eurelectric στηρίζονται στις εκτιμήσεις για το μεγάλο «κύμα» εξηλεκτρισμού που αναμένεται να επέλθει τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι οι προβλέψεις μιλούν για αύξηση της ζήτησης κατά 60% μέχρι το 2030 λόγω του εξηλεκτρισμού στους τομείς της θέρμανσης και των μεταφορών.
Συγκεκριμένα, μέχρι το 2030 αναμένεται να κυκλοφορούν σε παγκόσμιο επίπεδο 65 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερα και να βρίσκονται σε λειτουργία 60 εκατομμύρια αντλίες θερμότητας επιπλέον.
Αποκέντρωση-η σύγχρονη τάση
Η μεγαλύτερη αλλαγή που βλέπει ο κος Ρούμπι στην ενεργειακή μετάβαση είναι η αποκέντρωση. Ενώ θα υπάρχουν ακόμη πολλά κεντρικά στοιχεία ενεργητικού, η Eurelectric εκτιμά ότι περίπου το 70% όλων των νέων δυναμικών παραγωγής θα συνδεθούν σε δίκτυα μέσης και χαμηλής τάσης, δημιουργώντας μια τεράστια αλλαγή δυναμικής.
«Πρέπει να λειτουργούμε διαφορετικά τα δίκτυα. Θα χρειαστεί να ανακατασκευάσουμε την προσφορά για να διασφαλίσουμε ότι η ζήτηση θα ικανοποιηθεί για τις τοπικές εταιρείες. Οι εταιρείες διανομής θα αντιμετωπίσουν πολύ πιο περίπλοκες ροές, πολύ υψηλότερα φορτία και θα έχουν πολλούς πελάτες που δεν είχαν στο παρελθόν», εξήγησε.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλες αυτές οι αλλαγές, ο Ρούμπι θεωρεί επιτακτική την ανάγκη για περισσότερους επιχειρηματίες, λιγότερους ρυθμιστικούς περιορισμούς και ένα αναθεωρημένο χρονικό παράθυρο για επενδύσεις με μεγαλύτερη προβολή, περισσότερη προνοητικότητα και μεγαλύτερη εστίαση στην ψηφιοποίηση από ποτέ.
Για να ανταποκριθεί στο όραμα της Eurelectric – που είναι η δημιουργία μιας βιώσιμης, ανταγωνιστικής βιομηχανίας στην Ευρώπη που παρέχει προσιτή, ασφαλή και καθαρή ηλεκτρική ενέργεια – ο Ρούμπι και η ομάδα του στοχεύουν να εντοπίσουν σχετικά θέματα κρίσιμου επιχειρηματικού ενδιαφέροντος και να ενώσουν τη βιομηχανία γύρω από κοινές απόψεις.
«Μεταφέρουμε τα συμφέροντα των ενδιαφερομένων μας στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες, κάτι που απαιτεί πολλή ηγετική σκέψη, και τους συμβουλεύουμε για όλα τα θέματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη καθώς αναπτύσσουν νομοθεσία. Στη συνέχεια, μεταφέρουμε τις λεπτομέρειες των κανονισμών πίσω στη βιομηχανία, ώστε να μπορούν να προετοιμάσουν σχέδια εκτέλεσης για αυτό που έρχεται», εξήγησε.
Ο κος Ρούμπι δηλώνει ενθουσιασμένος για το γεγονός ότι η αλλαγή συμβαίνει πολύ πιο γρήγορα από τις αρχικές εκτιμήσεις το αναμενόμενο. Το 2024, το 48% του συνόλου της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίες εισέρχονται στο μείγμα με ρυθμό ρεκόρ. Αυτή η επιτάχυνση συμβάλλει στη μείωση των τιμών, μερικές φορές σε μόλις δύο ευρώ ανά μεγαβατώρα. Ένα άλλο συναρπαστικό είναι ότι ένα στα πέντε νέα αυτοκίνητα πέρυσι ήταν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
«Χάρη στη γρήγορη υιοθέτηση αυτών των νέων τεχνολογιών, βλέπουμε μια επιταχυνόμενη μετάβαση σε μια καθαρότερη, πιο πράσινη οικονομία», είπε. «Ζούμε μια ιστορικά έντονη περίοδο. Αλλάζουμε θεμελιωδώς ολόκληρη την οικονομία σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, και το κάνουμε για καλό λόγο, επειδή τα οικοσυστήματα γύρω μας καταρρέουν, ενώ τα ακραία καιρικά φαινόμενα είναι ένα παράδειγμα. Έτσι, ακόμα κι αν υπάρχει κάποια απογοήτευση και σύγχυση, δεν πρέπει να παρασυρθούμε. Τώρα είναι η ώρα να επικεντρωθούμε στην εκτέλεση».
Επιστρέφοντας στο θέμα της τεχνητής νοημοσύνης, ο Ρούμπι υπογραμμίζει ότι ότι περίπου το 90% των παγκόσμιων ψηφιακών δεδομένων δημιουργήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια, με αποτέλεσμα συνολικά τουλάχιστον 123 zettabytes δεδομένων το 2023 – ένα άθροισμα τόσο αστρονομικό που περιλαμβάνει 21 μηδενικά. Οι όγκοι δεδομένων μόνο στον ενεργειακό τομέα είναι συντριπτικοί, ειδικά αν αναλογιστούμε το γεγονός ότι όλες οι εταιρείες δεδομένων αναμένεται να επεξεργαστούν για να λάβουν αποφάσεις που βασίζονται σε δεδομένα.
Ταυτόχρονα, γράφει η αρθρογράφος του Forbes, Judith Magyar, οι εταιρείες θα πρέπει να προσέχουν όταν δραστηριοποιούνται σε έναν νέο κόσμο όσον αφορά το κεφάλαιο και την εργασία. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα κεφαλαιουχικό περιουσιακό στοιχείο, αλλά λειτουργεί ως εργασία, εκτελώντας εργασίες που εκτελούνται από ανθρώπους. «Οι εταιρείες παραδίδουν μεγάλη εξουσία λήψης αποφάσεων στην τεχνητή νοημοσύνη.
Αν χαλάσει, εξακολουθούμε να είμαστε κολλημένοι ως εταιρεία ή ως άτομα στην εκτελεστική διοίκηση με την ευθύνη για τυχόν σφάλματα, επομένως πρέπει να εφαρμόσουμε ηθική στον τρόπο που χρησιμοποιούμε αυτά τα υβριδικά περιουσιακά στοιχεία», κατέληξε ο Ρούμπι.
Όλες οι επενδύσεις για «πράσινα» δίκτυα
Την ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση στην ανάπτυξη των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, ιδίως στο επίπεδο της διανομής, υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, άλλη έκθεση της Eurelectric, κάνοντας λόγο για την μετάβαση σε μια προσέγγιση «προκαταβολικής» ανάπτυξης του δικτύου σε αντίθεση με την προσέγγιση που ισχύει σήμερα και θέλει η στρατηγική ανάπτυξης του δικτύου να ακολουθεί τα αιτήματα και την ζήτηση.
Σύμφωνα με την Eurelectric «μια προκαταρκτική επένδυση είναι αυτή που αντιμετωπίζει προληπτικά τις αναμενόμενες εξελίξεις, κοιτάζοντας πέρα από τις άμεσες ανάγκες παραγωγής ή ζήτησης, αξιολογώντας σε επαρκές επίπεδο βεβαιότητας ότι η νέα παραγωγή και ζήτηση θα υλοποιηθούν, παρά την πιθανή χαμηλή αξιοποίηση βραχυπρόθεσμα».
Με δεδομένη την ταχύτητα εξηλεκτρισμού της ευρωπαϊκής οικονομίας αλλά και παγκοσμίως με ορίζοντα το 2030 και το 2040, η Eurelectric επισημαίνει ότι η ανάπτυξη των δικτύων τόσο σε επίπεδο διανομής όσο και συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει να «τρέξει» πολύ περισσότερο με γνώμονα ωστόσο και τις μελλοντικές ανάγκες που θα προκύψουν.
Σε διαφορετική περίπτωση, η προσέγγιση θα καταλήγει σταθερά να έπεται των αναγκών και των εξελίξεων με αποτέλεσμα αυτό να μεταφράζεται σε καθυστέρηση στην επίτευξη των στόχων για την ενέργεια και το Κλίμα.
Διαβάστε ακόμη:
- «Κλειδώνει» ο Θόδωρος Σκυλακάκης για τη θέση του Επιτρόπου στις Βρυξέλλες
- Έμιλι Ραταϊκόφσκι: Ζεστάθηκε και ποζάρει μόνο με το μπουρνούζι της
- Στα άκρα η κόντρα των διάσημων ράπερ Kendrick Lamar και Drake
- Εφορία: Πώς θα κουρέψετε πρόστιμα έως και 75%