Ο εν λόγω αγωγός, ο οποίος είχε στηθεί προ ετών, ως η ανταγωνιστική απάντηση στις σοβιετικές υποδομές, θα μπορούσε να βοηθήσει την Κροατία στην αντιμετώπιση της ευρωπαϊκής ενεργειακής κρίσης, σημείωσαν οι FT σε σημερινό άρθρο (17/10).

Το Ζάγκρεμπ επεξεργάζεται σχέδια με στόχο τον διπλασιασμό της χωρητικότητας του πετρελαιαγωγού Adriaτη λειτουργία του οποίου έχει αναλάβει η κροατική εταιρεία Janaf. Μία τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε «σωσίβιο» για κράτη όπως η Ουγγαρία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Σερβία και η Βοσνία – Ερζεγοβίνη, που διαθέτουν τερματικούς σταθμούς και διυλιστήρια που συνδέονται με τον αγωγό, ειδικά σε μία περίοδο, κατά την οποία η Ευρώπη συνολικά προσπαθεί να απεξαρτηθεί από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες, με «φόντο» τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Αλλά και πέρα από τον πετρελαιαγωγό Adria, η Κροατία, που έχει ακτές στην Αδριατική, προωθεί επί του παρόντος μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές αιολικής και ηλιακής ενέργειας, καθώς και στο δίκτυο εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Η Κροατία έχει μία καλή ευκαιρία να καταστεί ενεργειακή “πύλη” για ορισμένες γειτονικές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης στην τρέχουσα ενεργειακή, γεωπολιτική κατάσταση», τόνισε ο Ιγκόρ Ντέκανιτς, καθηγητής στη σχολή γεωλογίας του Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ.

Η Κροατία είχε αρχίσει να διαφοροποιεί τις ενεργειακές της πηγές πολύ πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία την 24η Φεβρουαρίου, εισάγοντας αυξανόμενες ποσότητες πετρελαίου από το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν. Στο ίδιο πλαίσιο, είχε μειώσει τις ροές πετρελαίου από τη Ρωσία στο 1/4 των συνολικών εισαγωγών, το 2020, ήτοι στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2003.

Τώρα, η Κροατία πρόκειται να επωφεληθεί, προμηθεύοντας με ενέργεια τις γειτονικές της χώρες, που αναγκάζονται να διαφοροποιήσουν τις εισαγωγές ενέργειας και εισπράττοντας αυξημένα τέλη μεταφόρτωσης πετρελαίου και LNG, επεσήμαναν οι FT.

Διαβάστε ακόμη: