Όταν η συλλογική καλλιτεχνική ομάδα teamLab άνοιξε το εμβληματικό της χώρο στο Τόκιο, teamLab Borderless, το 2018, το έκανε με σκοό να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και σκεφτόμαστε τη σύγχρονη τέχνη.

Το αν πέτυχε αυτή τη φιλοδοξία είναι υποκειμενικό, αλλά είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί η εμπορική επιτυχία του Borderless, καθώς σίγουρα άνοιξε τον δρόμο για ένα μεγάλο έργο ανάπλασης.

Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, ο χώρος υποδέχθηκε 2,3 εκατομμύρια επισκέπτες, καθιστώντας τον το μουσείο με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο, αφιερωμένο σε έναν καλλιτέχνη, ομάδα ή συλλογικότητα εκείνη την εποχή.

Ο δεύτερος χώρος του ομίλου στο Τόκιο, το teamLab Planets, είναι πλέον πολύ διάσημος, με την Google να το ονομάζει ως το πέμπτο μουσείο με τις περισσότερες αναζητήσεις στον κόσμο το 2023. Η συλλογή των αυτοαποκαλούμενων «υπερτεχνολόγων», η οποία περιλαμβάνει καλλιτέχνες, προγραμματιστές, μηχανικούς, CG εμψυχωτές, βοτανολόγους, μαθηματικούς και αρχιτέκτονες, έχει επίσης εκθέσει τα έργα του με μεγάλη αναγνώριση σε πόλεις όπως το Πεκίνο, τη Μελβούρνη, τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, τη Σιγκαπούρη και την Ταϊπέι.

 

Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ένας σημαντικός όγκος διαφημιστικής εκστρατείας περιλαμβάνει τη μεγάλη επιστροφή του Borderless, που ανοίγει αυτήν την εβδομάδα σε ένα πολυτελές νέο πολυώροφο κτίριο στην περιοχή Azabudai του Τόκιο. Οι επισκέπτες μπορούν να περιμένουν τα γνωστά, πλέον, γραφικά προβολής, με τις παραστάσεις φωτός και των διασυνδεδεμένων έργων τέχνης που αλληλεπιδρούν και αλλάζουν ανάλογα με τη θέση και τη συμπεριφορά του θεατή.

Ο Takashi Kudo, διευθυντής επικοινωνίας του teamLab, αποτελεί τον «εγκέφαλο» της φιλοσοφικής προσέγγισης της ομάδας. Κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ του CNN, καθόταν σαν μοναχός σε μια αίθουσα με καθρέφτες ανάμεσα σε αστραφτερά φώτα στο μέγεθος του κεφαλιού, σαν να απλωνόταν μπροστά του ένα κοσμικό άπειρο.


«Πριν από είκοσι χρόνια, κανείς δεν μας αποκαλούσε καλλιτέχνες. Οι άνθρωποι θέλουν απαντήσεις, αλλά ο σκοπός της τέχνης είναι να συνεχίσει να δημιουργεί περισσότερα ερωτήματα», είπε ο Takashi Kudo. «Θέλουμε να σκεφτόμαστε — να δημιουργήσουμε — μια κοινωνία ύπαρξης, όχι μια κοινωνία προϊόντων. Αλλά πώς δημιουργείτε μια κοινωνία που οι άνθρωποι να μην επιθυμούν αντικείμενα;».

Η περιπλάνηση στο Borderless μοιάζει περισσότερο με το «shinrin-yoku», την ιαπωνική τέχνη της «κολύμβησης στο δάσος», με την οποία αφήνεις το σώμα σου να αντιδράσει με το περιβάλλον, το οποίο ασυνείδητα θα κατευθύνει τις κινήσεις σου.

Το μουσείο προσπαθεί να εμπλέξει και τις πέντε αισθήσεις. Συνυπάρχουν τα διαδραστικά γραφικά, τα αρώματα και τα χαλαρωτικά ηχοτοπία. Υπάρχει επίσης ένα τεϊοποτείο, με υπέροχο πράσινου yuzu και παγωτό πράσινου τσαγιού που ενεργοποιούν φωτεινές προβολές όταν τοποθετούνται στο τραπέζι.

Διαβάστε ακόμη: