Γιατί με πράσινα άλογα δε βγαίνει ο χειμώνας… “Χρειαζόμαστε περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο”, παραδέχεται ο Έλον Μασκ
Τα μεγάλα λόγια περί πράσινης μετάβασης θα παραμείνουν λόγια, τουλάχιστον για μερικά χρόνια ακόμα απ’ ότι φαίνεται, αφού μόλις ζόρισαν τα πράγματα ο βρώμικος άνθρακας ανέλαβε και πάλι να σώσει την παρτίδα.
Διότι καλές οι φανφάρες και τα ηθικά πλεονεκτήματα – αλλά αυτά κάνουν μόνο για να ντύνουν με χρυσόσκονη πολιτικούς και βιομήχανους που ουδεμία σχέση έχουν με την οικολογία και την προστασία του πλανήτη μας.
Και η Μητέρα Φύση φρόντισε κατά τραγική ειρωνεία να τους “γδύσει” για άλλη μια φορά, αφού δεν μας (ή “τους”) έκανε τη χάρη να μας ρίξει στα μαλακά με έναν εύκολο χειμώνα (και να ‘ταν μόνο ένας; Ακούγεται ότι έρχονται δέκα δύσκολοι χειμώνες…!)
Ακόμη κι ο Έλον Μασκ, ο πρωτοπόρος της πράσινης ενέργειας παραδέχθηκε χθες πως αν μη τι άλλο ο πλανήτης έχει αυτή τη στιγμή ανάγκη – περισσότερο από ποτέ- από όλες εκείνες τις παρεξηγημένες βρώμικες μορφές πηγές καυσίμων, ξέρετε, το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τον άνθρακα…
Elon Musk: “Αν έχετε ένα πυρηνικό εργοστάσιο, θα ήταν τρέλα να το κλείσετε αυτή τη στιγμή”
«Αυτή τη στιγμή χρειαζόμαστε πραγματικά περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο, όχι λιγότερο», είπε ο Μασκ τη Δευτέρα κατά τη διάρκεια ενός ενεργειακού συνεδρίου στη Νορβηγία, προσθέτοντας ότι δεν ανήκει σε αυτούς που «δαιμονοποιούν» τα ορυκτά καύσιμα. Ταυτόχρονα, «πρέπει να έχουμε μια σαφή πορεία προς ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον».
Οι δηλώσεις του Μασκ έρχονται την ώρα που η Γηραιά Ήπειρος αντιμετωπίζει τη χειρότερη ενεργειακή της κρίση εδώ και δεκαετίες, καθώς η Ρωσία μειώνει τις παραδόσεις φυσικού αερίου στην περιοχή και ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν εξαγγέλλει τη δημιουργία νέων πυρηνικών εργοστασίων.
Ο Μασκ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο άνεμος των ωκεανών έχει «τεράστιες αναξιοποίητες δυνατότητες» και πρόσθεσε ότι είναι υπέρμαχος της πυρηνικής ενέργειας.
«Εάν έχετε ένα καλά σχεδιασμένο πυρηνικό εργοστάσιο, δεν πρέπει να το κλείσετε ειδικά αυτή τη στιγμή», είπε ο CEO της Tesla.
Παράλληλα, Μασκ επανάλαβε τις ανησυχίες του για τα χαμηλά ποσοστά των γεννήσεων. «Ένα από τα λιγότερο προφανή πράγματα που πρέπει να μας ανησυχούν είναι το ποσοστό των γεννήσεων και νομίζω ότι είναι σημαντικό οι άνθρωποι να κάνουν αρκετά μωρά για να στηρίξουν τον πολιτισμό, ώστε να μην λιγοστέψουμε», είπε.
Μπορεί η Ευρώπη να μειώσει το φυσικό αέριο και να χρησιμοποιεί πετρέλαιο;
Μπορεί το πετρέλαιο να ήταν ο “βασιλιάς” των εμπορευμάτων τον τελευταίο μισό και πλέον αιώνα, αλλά η στροφή των Ευρωπαίων σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας έχει προκαλέσει μεγάλες αναταράξεις στα συμβόλαιά του.
Η υψηλή αστάθεια της τιμής του πετρελαίου έχει σοβαρό αντίκτυπο στις επενδυτικές προτιμήσεις, με το open interest του Brent αυτόν τον μήνα να έχει μειωθεί κατά 20% σε σύγκριση με τα επίπεδα του προηγούμενου έτους.
“Το ανοιχτό ενδιαφέρον εξακολουθεί να πέφτει, με ορισμένους (παράγοντες της αγοράς) να μην ενδιαφέρονται να το αγγίξουν λόγω αστάθειας.
Αυτός είναι, κατά την άποψή μου, ο λόγος που οδηγεί σε υψηλότερους όγκους προς τα κάτω”, δήλωσε ο αναλυτής πετρελαίου της UBS, Giovanni Staunovo, προσθέτοντας ότι το έναυσμα για την πτώση ήταν τα αδύναμα κινεζικά στοιχεία.
Ωστόσο, η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας μπορεί να είναι μόνο ένας από τους πτωτικούς καταλύτες που μπορεί να διατηρήσουν τις τιμές του πετρελαίου σταθερές, εάν τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ευρώπης αποτελούν ένδειξη.
«Όχι άλλο κάρβουνο!»: Γιατί η ΕΕ βαφτίζει «πράσινη» την πυρηνική ενέργεια
Λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου, δεκάδες χώρες της Ευρωζώνης δεσμεύτηκαν να περικόψουν σε μεγάλο βαθμό τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία ή να τις σταματήσουν εντελώς μόλις μπορέσουν να το αντέξουν οικονομικά.
Αυτές οι χώρες έλαβαν αρκετά επιθετικά μέτρα για να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους φυσικού αερίου ενόψει της χειμερινής περιόδου, συμπεριλαμβανομένης της επίτευξης πολιτικής συμφωνίας για μείωση της χρήσης φυσικού αερίου κατά 15% μέχρι τον επόμενο χειμώνα.
Και τώρα υπάρχει μια αυξανόμενη αίσθηση ότι η Ευρώπη μπορεί όχι μόνο να επιτύχει τους στόχους της για το φυσικό αέριο αλλά και να τους ξεπεράσει.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις είχαν ανησυχήσει ότι η περικοπή των προμηθειών από τη Ρωσία μέσω του κεντρικού αγωγού φυσικού αερίου της προς τη Γερμανία θα αφήσει πολλές από αυτές με λιγότερο από επαρκείς προμήθειες για τη χειμερινή περίοδο.
Ωστόσο, πολλά ευρωπαϊκά κράτη κατάφεραν να δημιουργήσουν άφθονη αποθήκευση φυσικού αερίου μεταβαίνοντας από αέριο σε άνθρακα για ορισμένους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, περιορίζοντας σταθερά τη ζήτηση φυσικού αερίου και αυξάνοντας τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Σύμφωνα με έκθεση του Observer Research Foundation, οι διακοπές του ενεργειακού εφοδιασμού που προκλήθηκαν από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέβασαν ακόμη περισσότερο τις τιμές LNG αφήνοντας τον άνθρακα ως τη μόνη επιλογή για οικονομικά προσιτή ενέργεια σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των σκληρών αγορών της Δυτικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, που έχουν ρητές πολιτικές για τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα.
Τα μέτρα ενίσχυσης της χρήσης άνθρακα
Στη Γερμανία άρχισαν να επισκευάζονται ανθρακωρυχεία και εργοστάσια παραγωγής ενέργειας που έκλεισαν πριν από 10 χρόνια. Τώρα, η Γερμανία φαίνεται ότι θα καίει τουλάχιστον 100.000 τόνους άνθρακα το μήνα μέχρι το χειμώνα.
Αυτή είναι μια μεγάλη στροφή αν σκεφτεί κανείς ότι ο στόχος της Γερμανίας ήταν να καταργήσει σταδιακά όλη την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από άνθρακα έως το 2038.
Αλλά η Γερμανία δεν είναι η μόνη χώρα.
Η Αυστρία, η Πολωνία, η Ολλανδία και η Ελλάδα προετοιμάζονται επίσης για επανεκκίνηση των εργοστασίων άνθρακα, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας αυξάνονται, αυξάνοντας κατά 24% από μήνα σε μήνα τον Ιούλιο, καθώς οι ηλεκτροπαραγωγοί αύξησαν τις αγορές για να εξασφαλίσουν την αιχμή στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας του καλοκαιριού.
Η Κίνα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό λειτουργικών σταθμών παραγωγής ενέργειας από άνθρακα με 3.037 ενώ η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία στην ΕΕ έχει 63.
Ως αποτέλεσμα, ο θερμικός άνθρακας, που είναι η ποικιλία που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας, έχει σημειώσει αύξηση της τιμής κατά 170% από τα τέλη του 2021 – τα περισσότερα από αυτά τα κέρδη που σημειώθηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι αυξημένες εισαγωγές LNG έχουν επίσης βοηθήσει, με την ΕΕ να εισάγει 21,36 εκατομμύρια τόνους LNG το πρώτο εξάμηνο του 2022, από μόλις 8,21 εκατομμύρια τόνους κατά την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους.
Σε ένα ιστορικό προηγούμενο, η Ευρώπη λαμβάνει τώρα περισσότερο αμερικανικό LNG από το ρωσικό αέριο με αγωγούς.
Το αποτέλεσμα: οι εγχύσεις στην αποθήκευση φυσικού αερίου της Ευρώπης τρέχουν περίπου εννέα εβδομάδες πριν από πέρυσι, ένα εντυπωσιακό επίτευγμα ακόμη και μετά τον σοβαρό περιορισμό των ροών από τη Ρωσία.
Τα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι πάνω από 70% και έχουν ξεπεράσει ακόμη και τον μέσο όρο των 5 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της Gas Infrastructure Europe (GIE).
Μέχρι την 1η Νοεμβρίου, η ΕΕ πιθανότατα θα φτάσει στο 80% της χωρητικότητας αποθήκευσης φυσικού αερίου – ακριβώς στην ώρα για τη μέγιστη ζήτηση για το χειμώνα. Η Γερμανία στοχεύει ακόμη και στο 95% της χωρητικότητας, και ήδη βρίσκεται στο 75%.
Αυτό πρόκειται να περιορίσει τη ζήτηση πετρελαίου, καθώς ορισμένοι φορείς έχουν αρχίσει να αλλάζουν από την παραγωγή φυσικού αερίου στην παραγωγή πετρελαίου λόγω των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου.
«Η ΕΕ έχει ήδη ξεπεράσει τον ενδιάμεσο στόχο πλήρωσης της 1ης Σεπτεμβρίου στις αρχές Ιουλίου και εξακολουθεί να βρίσκεται σε ρυθμό για να επιτύχει τον στόχο της 1ης Νοεμβρίου», δήλωσε στο Reuters ο Jacob Mandel, ανώτερος συνεργάτης για εμπορεύματα στην Aurora Energy Research.
Πράγματι, οι αναλυτές της Standard Chartered λένε ότι το όπλο αερίου του Πούτιν θα αμβλυνθεί ουσιαστικά από τη δημιουργία αποθεμάτων, με την Ευρώπη να περνάει τον χειμώνα «άνετα» χωρίς ρωσικό αέριο.
Περισσότερο από αρκετό διαθέσιμο φυσικό αέριο, δυστυχώς, θα μειώσει τη ζήτηση πετρελαίου ως εναλλακτική λύση.
Έτσι, η Ευρώπη θα πρέπει να πληρώσει ένα βαρύ τίμημα: το κόστος της αναπλήρωσης των αποθεμάτων φυσικού αερίου εκτιμάται σε πάνω από 50 δισεκατομμύρια ευρώ (51 δισεκατομμύρια δολάρια), 10 φορές περισσότερο από τον ιστορικό μέσο όρο για την πλήρωση δεξαμενών ενόψει του χειμώνα.
Διαβάστε ακόμη: