Κοινό Ευρωπαϊκό Ταμείο για την Ενεργειακή Κρίση θα προτείνει η Ελλάδα στην έκτακτη Σύνοδο των υπουργών Ενέργειας, την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου ως αντιπρόταση στην πρόταση για το πλαφόν στο φυσικό αέριο.
Παράλληλα, η φορολόγηση των υπερεσόδων στην αγορά ενέργειας, τόσο στην ηλεκτροπαραγωγή, όσο και στον πετρελαϊκό τομέα, έφερε για πρώτη φορά στο προσκήνιο τη συνολική αντιμετώπιση της φορολόγησης στον ενεργειακό τομέα.
Που θα βρεθούν τα χρήματα για ταμείο
«Το ερώτημα είναι από πού θα βρεθούν τα κονδύλια του Ταμείου, που εισηγείται η Ελλάδα. Η απάντηση είναι πως οι βασικές πηγές εσόδων είναι τρείς:
Α)ο χαμηλότοκος δανεισμός από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων,
Β)τα δικαιώματα ρύπων και
Γ) τα κονδύλια που θα μείνουν αδιάθετα από το Ταμείο Ανάκαμψης» μας αναλύει Έλληνας τεχνοκράτης των Βρυξελλών.
Η δομή και η λειτουργία του Ταμείου θα ακολουθεί τα χαρακτηριστικά του ελληνικού Μηχανισμού Αντιστάθμισης Κινδύνου για μελλοντικές κρίσεις, τη σύσταση του οποίου ανακοίνωσε ο ΥΠΕΝ Κ. Σκρέκας, στα τέλη Αυγούστου.
Ο ελληνικός Μηχανισμός θα τεθεί σε εφαρμογή, με την αναπροσαρμογή των χρεώσεων ΥΚΩ, για να ξεκινήσει να δημιουργείται το απαραίτητο αποθεματικό.
Το αποθεματικό του Ταμείου θα βρίσκεται σε καθεστώς άμεσης αναμονής ώστε να δίνει ρευστότητα τους συμμετέχοντες της αγοράς για hedging, σε περίπτωση καινούργιας και πιο σκληρής ενεργειακής κρίσης. Αυτό θα γίνει με τη χορήγηση δανείων σε προμηθευτές ρεύματος και κυρίως αερίου με σκοπό με αυτό τον τρόπο να προστατευθούν από οικονομικές απώλειες, λόγω των επικείμενων αυξήσεων στο κόστος τους» μας λέει ο Έλληνας τεχνοκράτης της Κομισιόν και συνεχίζει: «ένα τέτοιο Ταμείο θα μπορούσε να αποτρέψει πριν εκδηλωθούν, τις συνέπειες ανάλογων ανοδικών εκρήξεων.
Αυτά θα είναι τα χαρακτηριστικά του ευρωπαϊκού Ταμείου που θα προτείνει η Ελλάδα στη έκτακτη Σύνοδο, ώστε να βρίσκεται σε ετοιμότητα για να διασφαλίσει δανειακά κεφάλαια στους προμηθευτές, για hedging. Διαφοροποίηση όμως θα υπάρξει στις πηγές χρηματοδότησης, καθώς στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει κάτι ανάλογο με τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, ή όπου υπάρχει οι χρεώσεις είναι αισθητά χαμηλότερες.
Συνθήκες λήψης των δανείων θα είναι να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές προς τους πελάτες τους οι προμηθευτές και μάλιστα σε ανταγωνιστικά επίπεδα, με συνέπεια να μην εμποδιστούν αποτελεσματικά οι ανατιμήσεις να ματακυληθούν στη λιανική αγορά. Οι εταιρείες προμήθειας θα εξοφλήσουν το δάνειο από τον Μηχανισμό σταδιακά, σε ένα εύλογο βάθος χρόνου.
«Στόχος μας είναι η θωράκιση των ευρωπαϊκών νοικοκυριών και επιχειρήσεων από ενδεχόμενες νέες μεγάλες ανόδους των ενεργειακών τιμών τα επόμενα χρόνια» μας λέει υψηλόβαθμο στέλεχος του ΥΠΕΝ.
Συνολική φορολογική αντιμετώπιση των υπερεσόδων απο το 2023
Σύμφωνα με δηλώσεις της τσεχικής προεδρίας της Ε.Ε., το Δεκέμβριο οι υπουργοί Οικονομικών θα συζητήσουν στη σύνοδό τους τη συνολική και μονιμότερη φορολόγηση των ενεργειακών υπερεσόδων υπό το πρίσμα και της οδηγίας της Κομισιόν που αναθεωρήθηκε πέρυσι και περιλαμβάνει όσα προβλέπονται για τη φορολόγηση στην ενέργεια.
Όπως δήλωσε η επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, «είναι γεγονός ότι η οδηγία είναι ηλικίας 15 ετών και δεν μας βοηθά να πετύχουμε τους ενεργειακούς και κλιματικούς μας στόχους. Θεωρώ ότι επιτρέπει εξαιρέσεις με ορισμένους τρόπους για τα ορυκτά καύσιμα και καθιστά δύσκολο τον ανταγωνισμό με τις ΑΠΕ. Αυτά είναι θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν».
Επιδίωξη είναι να φτάσει η ΕΕ σε υψηλότερο επίπεδο φορολόγησης για τα ορυκτά καύσιμα και χαμηλότερο για τις ΑΠΕ, ώστε να υπάρχουν κίνητρα για τις επενδύσεις προς την καθαρή ενέργεια.
Αυτό θα γίνει εφικτό μέσω της βαθμολόγησης των διάφορων πηγών ενέργειας με κλιματικά κριτήρια.
Τα συμβατικά καύσιμα θα φορολογούνται στον ύψιστο βαθμό. Ακολουθούν τα πιο καθαρά ορυκτά καύσιμα με 2/3 του επιπέδου αναφοράς, όπως το φυσικό αέριο και το υγραέριο.
Τα ανανεώσιμα αλλά μη προηγμένα βιοκαύσιμα θα φορολογούνται με 1/2 του επιπέδου αναφοράς και τέλος, ο ηλεκτρισμός, τα προηγμένα βιοκαύσιμα και το πράσινο υδρογόνο θα φορολογούνται με το χαμηλότερο βαθμό.
Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάστηκε πριν την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, θεωρείται βέβαιο ότι θα απασχολήσει τους υπουργούς οικονομικών της Ε.Ε. στην προσεχή σύνοδο και δεν αποκλείονται εξελίξεις και αλλαγές που θα αντανακλούν τις παρούσες ανάγκες.