Ο Μάριο Ντράγκι γίνεται και πάλι πρωτοσέλιδο, και η τελευταία αποστολή που έχει αναλάβει, να βολιδοσκοπήσει δηλαδή τους επικεφαλής κορυφαίων εταιρειών, ενισχύει τα σενάρια που τον θέλουν να έχει «βάλει στο μάτι» ακόμη μία κορυφαία θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χαμηλό προφίλ

Τους τελευταίους μήνες ο Mr. «Whatever it takes» τους πέρασε κυρίως στο εξοχικό του στην Ούμπρια, στην «πράσινη καρδιά» της Ιταλίας, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Σήμερα το απόγευμα όμως ο πρώην πρωθυπουργός και επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα συναντηθεί με στελέχη εταιρειών στο Μιλάνο. Οι συναντήσεις εντάσσονταο στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, κατόπιν αιτήματος της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Η ξαφνική επιστροφή στο προσκήνιο για τον Ντράγκι, ο οποίος δεσμεύτηκε να κάνει «ό,τι χρειαστεί» για να σώσει το ευρώ το 2012, έχει πυροδοτήσει φήμες ότι θα μπορούσε να στοχεύει στη θέση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Ο Σαρλ Μισέλ, ο εν ενεργεία πρόεδρος, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να εγκαταλείψει το αξίωμά του για να διεκδικήσει την ψήφο των πολιτών στις Ευρωεκλογές.

Το διακύβευμα του οδικού χάρτη ανταγωνιστικότητας του Ντράγκι είναι μια οικονομική και γεωπολιτική πρόκληση, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να ανταγωνιστεί χώρες όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ.

Η Ένωση αναθεώρησε τους κανόνες του για τις κρατικές ενισχύσεις για να αντιμετωπίσει τις μαζικές ενισχύσεις που παρέχουν οι ΗΠΑ και η Κίνα, ιδίως στις πράσινες τεχνολογίες. Η ΕΕ έχει ξεκινήσει έρευνα σχετικά με τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα και έχει συρθεί σε μία διαμάχη για τις επιδοτήσεις που ξεκίνησε από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και συγκεκριμένα, από τον νόμο του Τζο Μπάιντεν για την καθαρή τεχνολογία.

Η συνάντηση στο Μιλάνο

Στο Μιλάνο, ο Ντράγκι έχει προγραμματίσει να συναντηθεί με διευθυντικά στελέχη που ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Στρογγυλή Τράπεζα Βιομηχανιών, μια ομάδα που περιλαμβάνει περίπου 60 μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες. Οι συζητήσεις του θα γίνουν με αντιπροσώπους της Vodafone, της Syensqo, της Titan Cement και της Siemens.

Αργότερα μέσα στην εβδομάδα θα έχει επαφές με τη φον ντερ Λάιεν και άλλα μέλη της Κομισιόν στις Βρυξέλλες. Αναμένεται να παραδώσει την έκθεσή του μετά τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, ενδεχομένως τον Ιούλιο, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές του Bloomberg.

Όταν η φον ντερ Λάιεν κάλεσε τον Ντράγκι πέρυσι για να συντάξει μια έκθεση για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, τόνισε την «επιτακτική ανάγκη για την οικονομία και την εθνική ασφάλεια προκειμένου να διατηρηθεί το ευρωπαϊκό πλεονέκτημα σε κρίσιμες και αναδυόμενες τεχνολογίες».

Η αναζήτηση του διαδόχου του Μισέλ, η οποία περιλαμβάνει και το «παζάρι» μεταξύ των μεγαλύτερων κομμάτων της ΕΕ, μπορεί να είναι πολύ… πολιτική για τον Ντράγκι, ο οποίος δεν έχει κομματικά ερείσματα. Ωστόσο, το πλούσιο βιογραφικό απετελεί διαβατήριο για μία υποψηφιότητα. Ως πρωθυπουργός της Ιταλίας από το 2021 έως το 2022 έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στην αποκατάσταση των οικονομικών μετά την πανδημία.

Ο Ντράγκι δεν ενδιαφέρεται επί του παρόντος για καμία κορυφαία θέση στην ΕΕ, σύμφωνα με αξιωματούχο που βρίσκεται κοντά στον πρώην Κεντρικό Τραπεζίτη.

Εάν ο Μισέλ εκλεγεί τον Ιούνιο, θα μπορούσε να παραιτηθεί απί τη θέση του τον Ιούλιο, πριν από τη λήξη της θητείας του τον Νοέμβριο. Εάν δεν υπάρξει συμφωνία για την αντικατάστασή του, τον ρόλο θα μπορούσε να αναλάβει προσωρινά ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν, η χώρα του οποίου θα ασκήσει στη συνέχεια την εξάμηνη προεδρία της ΕΕ.

Παράλληλα με τη μετάβαση της ΕΕ σε μια καθαρή μηδενική οικονομία, η ΕΕ εισήγαγε χαλαρότερους κανόνες για την κρατική χρηματοδότηση, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις σε ολόκληρη την ήπειρο ευκολότερη πρόσβαση σε κρατικές επιδοτήσεις.

Τα τελευταία χρόνια, η ΕΕ έχει επίσης προχωρήσει στην παρεμπόδιση μεγάλων βιομηχανικών συγχωνεύσεων, οι οποίες φοβάται ότι θα μπορούσαν να στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό στην εσωτερική της αγορά, παρά το γεγονός ότι έχουν τη δυνατότητα να επιτρέψουν στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν σε παγκόσμιο επίπεδο τις ΗΠΑ και την Κίνα. Η επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ Margrethe Vestager μπλόκαρε το σχέδιο της Siemens και της SA να συγχωνευθούν δημιουργώντας έναν παγκόσμιο παίχτη στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους το 2019, προς μεγάλη απογοήτευση των γερμανικών και γαλλικών κυβερνήσεων.

Διαβάστε ακόμη: