Με βλέμμα στραμμένο στο μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο όμιλος Attica ανακοινώνει ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Στόχος: ο εκσυγχρονισμός του στόλου, η αναβάθμιση της εμπειρίας των επιβατών και η ενίσχυση της σύνδεσης των νησιών – με ιδιαίτερη έμφαση στις «δύσκολες» γραμμές, τα ταχύπλοα, τις νέες τεχνολογίες και την πράσινη μετάβαση. Σε πρώτη φάση θα επενδυθούν 700 εκατ. ευρώ σε νέα πλοία έως το 2030.

Ο όμιλος Attica, που αποτελεί τη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή δύναμη της χώρας και εργοδότη περίπου 2.500 Ελλήνων ναυτικών, σκοπεύει να επενδύσει 700 εκατ. ευρώ στην ανανέωση και ενίσχυση του στόλου του μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η αρχή έγινε με συμφωνίες για νέα πλοία τύπου ro-pax στην Αδριατική, ωστόσο το βάρος πλέον μετατοπίζεται στο Αιγαίο.

Στα πλάνα περιλαμβάνεται η προσθήκη δύο έως τριών ταχύπλοων τύπου Aero για τον Αργοσαρωνικό, αλλά και η κατασκευή δύο μεγάλων ταχυπλόων τύπου Highspeed με αυξημένη δυνατότητα μεταφοράς οχημάτων, ικανοποιώντας τη σύγχρονη απαίτηση για γρήγορα και ποιοτικά ταξίδια.

Νέες συνδέσεις με ταχύπλοα

Η Attica έχει ήδη ανακοινώσει την προσθήκη δύο ταχύπλοων που θα καλύπτουν τρεις νέες γραμμές από και προς τις Κυκλάδες. Ωστόσο, οι αποφάσεις για τα Highspeed πλοία εξαρτώνται από την πρόοδο στην τεχνολογία των νέων καυσίμων – ένα κρίσιμο ζήτημα στη μετάβαση προς την πράσινη ακτοπλοΐα.

Παράλληλα, στα πλάνα είναι και η ναυπήγηση ενός νέου συμβατικού πλοίου 145 μέτρων, στο στυλ του “Δήλος”, με μεγαλύτερη χωρητικότητα για φορτηγά – αναγκαία για την καθημερινή τροφοδοσία των νησιών.

Ναυπήγηση στην Ελλάδα για τις άγονες

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές του σχεδίου είναι η πρόθεση για ναυπήγηση ενός πλοίου 100 μέτρων για άγονες γραμμές, στα ναυπηγεία της ONEX στην Ελευσίνα. Για να γίνει όμως αυτό πραγματικότητα, η Attica ζητά μεγαλύτερη διάρκεια στις δημόσιες συμβάσεις, ώστε να καταστεί βιώσιμη μια τέτοια επένδυση.

Επενδύσεις και στα λιμάνια

Ο όμιλος έχει προτείνει την παραχώρηση νησιωτικών λιμένων με στόχο την αναβάθμιση των υποδομών για τους επιβάτες. «Στα περισσότερα λιμάνια οι επιβάτες περιμένουν σαν κρατούμενοι πίσω από κάγκελα», αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της εταιρείας. Το μήνυμα προς την Πολιτεία είναι σαφές: «Αποφασίστε το, και εμείς θα επενδύσουμε».

Πράσινα καύσιμα και αυξημένα κόστη

Η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, όπως η ζώνη ελέγχου θείου στη Μεσόγειο και το ETS (Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών), ανεβάζει το λειτουργικό κόστος για τις εταιρείες. Φέτος, χάρη σε παρέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας, αποφεύχθηκε αύξηση των ναύλων, ενώ η μείωση κατά 50% των ακτοπλοϊκών τελών στα λιμάνια ήταν κρίσιμη για τη συγκράτηση τιμών.

Ωστόσο, με τις τιμές του πετρελαίου να κινούνται ανοδικά, δεν αποκλείεται να υπάρξουν αυξήσεις στα εισιτήρια. Μια ενδιάμεση λύση που προτείνεται είναι η αξιοποίηση των εσόδων του ETS για την επιδότηση των βιοκαυσίμων, τα οποία παραμένουν έως και τρεις φορές ακριβότερα από τα συμβατικά καύσιμα.

Όσον αφορά την επιβατική κίνηση, παρατηρείται πτώση της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μειωμένης ζήτησης προς τη Σαντορίνη και της γεωπολιτικής αστάθειας. Αντίθετα, η κίνηση οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου 2%.

Στο χρηματοοικονομικό σκέλος, το προγραμματισμένο placement για τον Ιούνιο μετατίθεται για το 2026. Παρότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, η διοίκηση θεωρεί πως η τρέχουσα συγκυρία δεν είναι η κατάλληλη για είσοδο στην αγορά με αύξηση κεφαλαίου.

Διαβάστε ακόμη: