Τις κινήσεις αντικατάστασης του αργού πετρελαίου που προμηθεύονταν από τη Ρωσία έχουν ήδη δρομολογήσει τα δύο διυλιστήρια της χώρας.
Το στρατηγικό πλάνο των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil προέβλεπε από πέρυσι και πριν τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας το σταδιακό περιορισμό της προμήθειας αργού από τις εταιρείες της Μόσχας. Έτσι, συνολικά η χώρα δείχνει να μην αντιμετωπίζει επιπτώσεις από τις κυρώσεις της Ε.Ε. προς το ρωσικό πετρέλαιο.
Τα διυλιστήρια ξεκίνησαν από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και έως σήμερα έχουν περιορίσει σημαντικά την έκθεση τους απέναντι στις εισαγωγές αργού αντικαθιστώντας τις ποσότητες με αντίστοιχες άλλων ομίλων πετρελαιοπαραγωγών χωρών.
Πιο συγκεκριμένα, η Motor Oil όπως έκανε γνωστό τον περασμένο μήνα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος των διυλιστηρίων Πέτρος Τζαννετάκης κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών έκανε από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 είχε σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου.
Πάντως, ο όμιλος είχε διαχρονικά μικρές εισαγωγές από εταιρείες της χώρας, οι οποίες αντιστοιχούσαν στο 5% με 7% του συνόλου των ποσοτήτων που αγόραζε για τους Αγίους Θεοδώρους.
Από την πλευρά του και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ Ανδρέας Σιάμισιης τον περασμένο Φεβρουάριο είχε ενημερώσει τους αναλυτές πως τα διυλιστήρια δεν έκαναν απευθείας εισαγωγές από τη Ρωσία αλλά από εμπόρους (traders).
Πάντως ο κ. Σιάμισιης στο πλαίσιο της πρόσφατης επιχειρηματικής αποστολής υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σαουδική Αραβία συναντήθηκε με στελέχη της Aramco και σύμφωνα με πληροφορίες συζήτησαν τη δυνατότητα προμήθειας αργού πετρελαίου από την κρατική εταιρεία, με ποσότητες οι οποίες, κατά τις πηγές θα αντικαταστήσουν το ρωσικό αργό.
Πάντως η Ελλάδα, όπως και οι υπόλοιπες χώρες – καταναλωτές πετρελαίου αναμένεται να αντιμετωπίσουν επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος από τις κυρώσεις της Ε.Ε. προς τη Ρωσία με τη σταδιακή απαγόρευση εισαγωγών πετρελαίου. Οι ανατιμήσεις που θα προκληθούν στη διεθνή αγορά δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστη και την ελληνική αγορά αφού οι τιμές διαμορφώνονται χρηματιστηριακά.
Ως προς το θέμα της επάρκειας πηγές των δύο διυλιστηρίων διαβεβαιώνουν για τη διάθεση αναγκαίων ποσοτήτων προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς.