Με την Εγνατία να μπαίνει στην τελική ευθεία της μεταβίβασης, την Αττική Οδό να δρομολογεί στρατηγικές παρεμβάσεις και τον ΒΟΑΚ να περιμένει την τελική συμφωνία που θα τον “ξεκλειδώσει”, το 2025 διαμορφώνεται ως χρονιά–σταθμός για τις οδικές παραχωρήσεις.
Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ήδη συγκαταλέγεται στους κορυφαίους διαχειριστές αυτοκινητοδρόμων της Ευρώπης, η επιτυχής ολοκλήρωση αυτών των τριών μετώπων θα ενισχύσει την παρουσία της τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά υποδομών.
Εγνατία: Ο φάκελος παράδοσης και οι σήραγγες κατηγορίας Α
Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ενεργοποιήσει το τελικό στάδιο των διαδικασιών για την υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης–παραλαβής. Έχει ήδη αναταθεί σε εξωτερικό σύμβουλο η πλήρης τεκμηρίωση όλου του αυτοκινητοδρόμου και των κάθετων αξόνων, με αποτύπωση όλων των στοιχείων (από τεχνικά σχέδια μέχρι βίντεο και φωτογραφίες) προκειμένου το υπουργείο να προχωρήσει στην ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών που θα σηματοδοτήσουν την έναρξη παραχώρησης αλλά και την σύνταξη του πρωτοκόλλου παράδοσης-παραλαβής του αυτοκινητόδρομου.
Παράλληλα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καλείται να υλοποιήσει ένα κρίσιμο πακέτο παρεμβάσεων, με αιχμή την αναβάθμιση των σηράγγων από κατηγορία Ε σε κατηγορία Α, ώστε να επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία. Η ανάληψη της ευθύνης αυτής από τον παραχωρησιούχο γίνεται μετά την αδυναμία της Εγνατίας Οδού ΑΕ να υλοποιήσει τα αναγκαία έργα.
Η αναβάθμιση αυτή δεν είναι απλή υπόθεση. Περιλαμβάνει εκτεταμένες εργασίες στον εξοπλισμό ασφαλείας: νέα συστήματα αερισμού, ενισχυμένα δίκτυα πυρασφάλειας, προηγμένο φωτισμό LED, εγκατάσταση αισθητήρων θερμοκρασίας και καπνού, καθώς και αναβάθμιση των επικοινωνιακών και συστημάτων εκκένωσης που θα επιτρέψουν την κυκλοφορία φορτηγών που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά. Όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου, για τις ανάγκες των έργων, θα απαιτηθεί ακόμη και κλείσιμο ενός ρεύματος κυκλοφορίας για εβδομάδες, κάτι που θα χρειαστεί προσεκτικό επιχειρησιακό σχεδιασμό ώστε να περιοριστεί η όχληση στους οδηγούς.
Στόχος είναι οι εργασίες να ολοκληρωθούν ώστε η παραχώρηση να έχει περάσει στον νέο φορέα μέχρι το τέλος του 2025, με τίμημα που υπολογίζεται μεταξύ 1,3 και 1,4 δισ. ευρώ. Των κόστος των εργασιών αυτών δεν έχει προσδιοριστεί ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι θα αφαιρεθεί από το τίμημα.
Αττική Οδός: Διπλή έξοδος στη Μεταμόρφωση
Με στοχευμένα έργα αποσυμφόρησης θα αντιμετωπίσει υπουργείο και παραχωρησιούχος, το «μποτιλιάρισμα» στην Αττική Οδό, τις ώρες αιχμής στο πιο κομβικό σημείο του άξονα που είναι η Μεταμόρφωση. Η παρέμβαση προβλέπει τη δημιουργία δεύτερης εξόδου, η οποία θα απορροφήσει μεγάλο μέρος της κυκλοφορίας που σήμερα επιβαρύνει τον κόμβο. Το έργο αναμένεται να έχει διάρκεια τριών έως τεσσάρων μηνών και θα συνοδευτεί από πρόσθετες βελτιώσεις στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και στη σήμανση.
ΒΟΑΚ: Η συμφωνία που θα ξεκλειδώσει την Κρήτη
Στην Κρήτη, το μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) αποτελεί το επόμενο στοίχημα. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει την μεγάλη σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά–Ηράκλειο, περιμένει την έγκριση της DG COMP και της DG Energy για να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο. Το “κλειδί” πάντως της συμφωνίας είναι η τελική συμφωνία για το μοίρασμα του έργου μεταξύ ΑΚΤOR και ΜΕΤΚΑ, εξέλιξη που έχει και την έγκριση της κυβέρνησης. Στο υπουργείο Υποδομών μιλούν για οριστικοποίηση του πλαισίου το αμέσως προσεχές διάστημα με το Φθινόπωρο να αποτελεί κρίσιμο ορόσημο και για το δικαστικό μέτωπο του έργου που αφορά τις προσφυγές για την αλλαγή της χάραξης. Τους τελευταίους μήνες η πολιτική ηγεσία είναι σε συνεχείς επαφές με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση, το επιστέγασμα της οποίας θα ήταν η απόσυρση των προσφυγών των δήμων Μήνωος Πεδιάδας και Ηρακλείου.
Σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό του έργου, προχωρεί το πρόσθετο τμήμα της προαίρεσης Χανιά–Κίσσαμος, προϋπολογισμού έως 250 εκατ. ευρώ.
Με την ενσωμάτωση και αυτού του τμήματος, το συνολικό κόστος του ΒΟΑΚ θα προσεγγίσει τα 2,5 δισ. ευρώ. Ενδιάμεσα το υπουργείο ξεκινά τις παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στα πρότυπα των έργων που έγινα στο Πάτρα-Πύργος και είχαν ως αποτέλεσμα την μείωση κατά 80% των τροχαίων ατυχημάτων. Από φέτος ξεκινά σειρά παρεμβάσεων σε επτά τμήματα του άξονα, ώστε να βελτιωθεί η εμπειρία των οδηγών ακόμη πριν την ολοκλήρωση της πλήρους αναβάθμισης.
Διαβάστε ακόμη:
- Η στεγαστική κρίση λαμβάνει πλέον εφιαλτικές διαστάσεις – Τα σχέδια της κυβέρνησης
- Αποκλείουν στον ΣΥΡΙΖΑ το ενδεχόμενο διάλυσης και ένταξης του στο κόμμα Τσίπρα
- Προγραμματικός λόγος ή σκανδαλολογία; Διχασμό προκαλεί στη Χαριλάου Τρικούπη η ΔΕΘ
- Δυσαρεστημένοι επιχειρηματίες φόρεσαν την κουκούλα και άνοιξαν δίαυλο επικοινωνίας με την Λάουρα Κοβέσι