Μετά από τρία χρόνια διαπραγμάτευσης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., τελικά η Κομισιόν άναψε το πράσινο φως στις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 ως δημόσιο έργο!
Αφού είχε απορριφθεί, δηλαδή, η ένταξή του στα κοινοτικά προγράμματα ως ασύμφορου, με προβλέψεις για ελάχιστα έσοδα και χωρίς καμμία θετική επίπτωση στην κοινωνία, τώρα προχωρεί με κρατική χρηματοδότηση ως δημόσιο έργο με κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων!
Είναι γεγονός πως τα λόμπι στις Βρυξέλλες έπαιξαν ρόλο, ιδίως η συμμετοχή Ελλήνων σε αυτά.
Και αναμφίβολα χρειάσθηκε μια νέα επιχειρηματολογία από την ελληνική πλευρά προκειμένου να υπαναχωρήσει η αδιαλλαξία της DGcomp.
Έπρεπε, σε απλά λόγια, να βρεθεί μια νέα φόρμουλα από τα λόμπι που με τη συνδρομή Ελλήνων της Κομισιόν να υποστηριχθεί με νέα επιχειρηματολογία στηριγμένη στην ανάπτυξη των περιοχών που διαπερνά ο αυτοκινητόδρομος. Και βρέθηκε η φόρμουλα! Χτίστηκαν τα επιχειρήματα!
Η λύση μέσα από την αλλαγή χάραξης
Η λύση βρέθηκε. Και περνά μέσα από την αλλαγή μελέτης του έργου και την ανατροπή στην χάραξη που από τα ορεινά και δύσβατα της αρχικής διαδρομής κατεβάζει τον αυτοκινητόδρομο στα πεδινά.
Αντί να συνδεθεί με το Μέτσοβο διά μέσου ορεινών περιοχών της Ηπείρου, όπως αρχικά προβλεπόταν, όπου και χρειάζονται ειδικά μηχανήματα, σήραγγες και εξειδικευμένη ακριβή τεχνογνωσία, η αλλαγή χάραξης στέλνει τον Ε65 στα πεδινά και τον συνδέει με την Πτολεμαΐδα.
Η αλλαγή αυτή από μόνη της αρκεί για να εξασφαλίσει ο εργολάβος 100 εκατ. ευρώ στην τσέπη του!
Η σύνδεση με την απολιγνιτοποίηση της Πτολεμαΐδας
Η αλλαγή της χάραξης και η συνεπακόλουθη αλλαγή των μελετών στηρίζονται στο νέο επιχείρημα που προέβαλε η ελληνική πλευρά στις Βρυξέλλες προκειμένου να αποσπάσει τη συγκατάθεσή της. Ο νέος Ε65 εγκρίθηκε από την Ε.Ε. με το βασικό επιχείρημα ότι θα συμβάλει στην ανάπτυξη της περιοχής που θα απολιγνιτοποιηθεί από την ΔΕΗ.
Πρόκειται αναμφίβολα για ένα εξόχως σχεδιασθέν τέχνασμα, περί δήθεν συμβολής στην ανάπτυξη, καθώς συνδέεται με την απολιγνιτοποίηση μιας ολόκληρης περιοχής που στην ουσία και ανάβει το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες αλλά και εξασφαλίζει στον εργολάβο στον οποίο θα ανατεθεί απευθείας πρόσθετο κέρδος τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ από την αλλαγή της χάραξης και των μελετών.
Επίσης πρέπει να σημειωθεί πως ο εργολάβος θα κερδίσει επιπλέον τουλάχιστον άλλα 100 εκατ. ευρώ καθώς το έργο είναι βασισμένο σε τιμές 2010.
Έτσι βάζει ο εργολάβος 200 εκατ. στην τσέπη
Είναι, επομένως, προφανές πως με το τέχνασμα της απολιγνιτοποίησης η ελληνική πλευρά ξεγέλασε τις υπηρεσίες της Κομισιόν, η οποία στο τέλος της ημέρας δεν δέχθηκε να χρηματοδοτήσει το έργο αλλά απλά έδωσε το ΟΚ να προχωρήσει ως δημόσιο με την χρηματοδότηση του κράτους από το ΠΔΕ, δηλαδή να κατασκευασθεί με κρατικό δανεισμό και με λεφτά από το υστέρημα του φορολογούμενου πολίτη.
Πρόκειται για μια διαχρονική και διακομματική προσπάθεια να υλοποιηθεί η κατασκευή ενός έργου ασύμφορου, χωρίς έσοδα, χωρίς κυκλοφοριακά φόρτη, χωρίς κανένα αντίκρισμα στην κοινωνία, παρά μόνο στον εργολάβο ο οποίος από τα 420 εκατ. αρχικού προϋπολογισμού βάζει τα 200 κατευθείαν στην τσέπη χωρίς να συνυπολογισθούν τα επιπλέον 400 για τις συντηρήσεις στα χρόνια που θα επακολουθήσουν.
Να τελειώσουν τα καλαμπούρια
Σε στιγμές τόσο κρίσιμες για τη χώρα και την οικονομία τα καλαμπούρια πρέπει να τελειώσουν. Οι λογικές να ενισχύονται με κρατικά λεφτά οι προνομιακοί εργολάβοι εις βάρος της κοινωνίας και των πολιτών με διακομματική συναίνεση και ευθύνη πρέπει να μείνουν στο παρελθόν.
Είναι αστείο, κωμωδία, να πιστεύει κανείς πως δήθεν αυτό το έργο θα συμβάλει στην ανάπτυξη της περιοχής μετά την απολιγνιτοποίηση της Πτολεμαΐδας από την ΔΕΗ.
Μόνο κατσίκες, πρόβατα και κάποια αγροτικά αυτοκίνητα θα περνάνε…
Νέος διαγωνισμός ή αναδιαπραγμάτευση
Υπό αυτό το πρίσμα, ενώπιον του ελληνικού λαού και των συμφερόντων του φορολογουμένων πολιτών, καλούμε την κυβέρνηση, και ειδικά το υπ. Υποδομών, να μην αναθέσουν απευθείας το έργο στον εργολάβο, χαρίζοντας λεφτά του ελληνικού λαού και χρηματοδοτώντας τον με 850 εκατ., εκ των οποίων τα 200 είναι καπέλο! Αλλά να προκηρύξουν διεθνή διαγωνισμό.
Διαφορετικά να προχωρήσουν άμεσα σε σκληρή αναδιαπραγμάτευση μαζί του ως προς τις τιμές του 2010 οι οποίες εκτινάσσουν τον προϋπολογισμό κατά 100 εκατ. ευρώ, που προφανώς είναι όλο κέρδος για τον προνομιακό συνομιλητή της κυβέρνησης της Ν.Δ. και πριν λίγο καιρό του ΣΥΡΙΖΑ!