Μία περίεργη υπόθεση έρχεται στο φως της δημοσιότητας στην σκιά των απανωτών προβλημάτων που ταλανίζουν αεροσκάφη της Boeing. Όπως δημοσιεύει το BBC, ένας πρώην υπάλληλος της εταιρείας, γνωστός για τις ανησυχίες του σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής και ασφαλείας, βρέθηκε νεκρός στις ΗΠΑ.
Πρόκειται για τον Τζον Μπαρνέτ ο οποίος εργαζόταν για την Boeing επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017. Τις ημέρες πριν από τον θάνατό του, είχε παράσχει στοιχεία ως πληροφοριοδότης σε αγωγή κατά της εταιρείας.Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε το θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα με την Boeing να δηλώνει ότι με θλίψη πληροφορήθηκε τον θάνατο του 62χρονου. Η εταιρεία δήλωσε επίσης πως Μπαρνέτ πέθανε από «αυτοτραυματισμό» στις 9 Μαρτίου και ότι η Αστυνομία διεξάγει έρευνα.

62χρονος από το 2010, εργαζόταν ως υπεύθυνος ποιότητας στο εργοστάσιο του Βόρειου Τσάρλεστον που κατασκεύαζε το 787 Dreamliner, ένα υπερσύγχρονο αεροσκάφος που χρησιμοποιείται κυρίως σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων.

barnett-boeing-5
Ο Τζον Μπαρνέτ

Οι αποκαλύψεις του για τα κενά ασφαλείας στην κατασκευή

Το 2019, δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι υπό πίεση τοποθετούσαν σκόπιμα υποβαθμισμένα εξαρτήματα στα αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής. Είπε επίσης ότι είχε αποκαλύψει σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, τα οποία θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι μία στις τέσσερις μάσκες αναπνοής δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Είπε επίσης ότι αμέσως μετά την έναρξη της εργασίας του στη Νότια Καρολίνα είχε αρχίσει να ανησυχεί ότι η πίεση για την κατασκευή νέων αεροσκαφών σήμαινε ότι η διαδικασία συναρμολόγησης ήταν βιαστική και η ασφάλεια είχε τεθεί σε κίνδυνο, κάτι που η εταιρεία αρνήθηκε.

Αργότερα δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι δεν είχαν ακολουθήσει τις διαδικασίες που αποσκοπούσαν στην παρακολούθηση των εξαρτημάτων μέσα από το εργοστάσιο, επιτρέποντας την εξαφάνιση ελαττωματικών εξαρτημάτων. Είπε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, υποβαθμισμένα εξαρτήματα είχαν αφαιρεθεί ακόμη και από κάδους απορριμμάτων και είχαν τοποθετηθεί σε αεροπλάνα που κατασκευάζονταν για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.

Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι δοκιμές στα συστήματα οξυγόνου έκτακτης ανάγκης που επρόκειτο να τοποθετηθούν στο 787 έδειξαν ποσοστό αποτυχίας 25%, πράγμα που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα θα μπορούσε να αποτύχει να αναπτυχθεί σε μια πραγματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ο Μπαρνέτ δήλωσε ότι είχε προειδοποιήσει τους διευθυντές για τις ανησυχίες του, αλλά δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο.

Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του. Ωστόσο, μια αναθεώρηση του 2017 από τη ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), επιβεβαίωσε ορισμένες από τις ανησυχίες του. Διαπίστωσε ότι η θέση τουλάχιστον 53 «μη συμμορφούμενων» εξαρτημάτων στο εργοστάσιο ήταν άγνωστη και ότι θεωρούνταν χαμένα. Η Boeing διατάχθηκε να λάβει διορθωτικά μέτρα.

Όσον αφορά το θέμα των φιαλών οξυγόνου, η εταιρεία δήλωσε ότι το 2017 είχε «εντοπίσει ορισμένες φιάλες οξυγόνου που είχε παραλάβει από τον προμηθευτή και οι οποίες δεν αναπτύσσονταν σωστά». Αρνήθηκε όμως ότι κάποια από αυτές είχε πράγματι τοποθετηθεί σε αεροσκάφη.

Μετά τη συνταξιοδότησή του, ξεκίνησε μια μακρόχρονη νομική διαδικασία κατά της εταιρείας. Την κατηγόρησε ότι δυσφήμισε τον χαρακτήρα του και παρεμπόδισε την καριέρα του εξαιτίας των ζητημάτων που επισήμανε – κατηγορίες που απέρριψε η Boeing. Κατά τη στιγμή του θανάτου του, ο κ. Barnett βρισκόταν στο Τσάρλεστον για νομικές συνεντεύξεις που σχετίζονταν με την υπόθεση αυτή.

Την περασμένη εβδομάδα, έδωσε επίσημη κατάθεση στην οποία ερωτήθηκε από τους δικηγόρους της Boeing, πριν εξεταστεί από τον ίδιο του τον δικηγόρο. Ήταν προγραμματισμένο να υποβληθεί σε περαιτέρω ανάκριση το Σάββατο. Όταν δεν εμφανίστηκε, έγιναν έρευνες στο ξενοδοχείο του.

Στη συνέχεια βρέθηκε νεκρός στο φορτηγό του στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου. Μιλώντας στο BBC, ο δικηγόρος του χαρακτήρισε τον θάνατό του «τραγικό».

Σε ανακοίνωσή του η Boeing ανέφερε: «Είμαστε θλιμμένοι από το θάνατο του Μπαρνέτ και οι σκέψεις μας είναι με την οικογένεια και τους φίλους του».

Ο θάνατός του έρχεται σε μια εποχή που τα πρότυπα παραγωγής τόσο της Boeing όσο και του βασικού προμηθευτή της Spirit Aerosystems βρίσκονται υπό έντονο έλεγχο.