Έχει κατακλειστεί το διαδίκτυο από διαφημίσεις άγνωστων εταιρειών, πού υποτίθεται ότι παρέχουν «αξιόπιστες» υπηρεσίες αποταμίευσης ή εύκολης αποκόμισης κερδών.
Το θεσμικό πλαίσιο, όμως, πού θα έπρεπε να ρυθμίζει και να εποπτεύει τέτοιες δραστηριότητες απλά … δεν υφίσταται!
Η Ελληνική Πολιτεία, αντί να έχει νομοθετήσει επαρκές κανονιστικό πλαίσιο για την ασφαλή λειτουργία τέτοιων εταιρειών και μετά να επιτρέψει την δραστηριοποίησή τους, αδιαφορεί για την ολοένα αυξανόμενη επέκταση του δικτύου συναλλαγών στο σκοτεινό χώρο των κρυπτονομισμάτων και … αναμένει νομοθετικές πρωτοβουλίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σήμερα η μόνη Δημόσια Αρχή πού έχει κάποιες αρμοδιότητες ελέγχου στους παρέχοντες υπηρεσίες συναλλαγών σε κρυπτονομίσματα είναι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία ελέγχει μόνο το ενδεχόμενο ξεπλύματος «μαύρου χρήματος», ενώ οι υπόλοιπες δραστηριότητες είναι ουσιαστικά χωρίς ρύθμιση!
Δηλαδή με τον έλεγχο και την αλματώδη εξάπλωση αυτών των, τουλάχιστον περίεργων, δραστηριοτήτων, δεν ασχολείται ούτε το Υπουργείο Οικονομικών, ούτε η ΑΑΔΕ, ούτε η Τράπεζα της Ελλάδος, ούτε καν το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Πιο συγκεκριμένα, σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την «αντιμετώπιση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες» (νόμος 4557/2018 όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4734/2020, που ενσωματώνουν τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες του 2015 και του 2018), η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θεσμοθέτησε δύο μητρώα: ένα για τους παρόχους ανταλλαγής μεταξύ εικονικών και παραστατικών νομισμάτων (δηλαδή κρυπτονομισμάτων με κανονικά νομίσματα) και ένα δεύτερο για τους παρόχους υπηρεσιών θεματοφυλακής ψηφιακών πορτοφολιών.
Στην προθεσμία εγγραφής στα μητρώα μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2021 ανταποκρίθηκαν πέντε εταιρείες, μονοπρόσωπες ΕΠΕ ή ΙΚΕ, τρεις με έδρα την Αθήνα, μία τη Θεσσαλονίκη και μία … το Ταλίν της Εσθονίας.
Το εντελώς ακατανόητο για ευνομούμενη Πολιτεία είναι ότι, ακριβώς επειδή η συγκεκριμένη αγορά είναι θεσμικά αρρύθμιστη, δεν υπάρχει σαφής διαδικασία αδειοδότησης και πιστοποίησης των παρόχων, οι οποίοι προς το παρόν έχουν τη μοναδική υποχρέωση να διαθέτουν ΑΦΜ!
Και πώς γίνονται οι ανταλλαγές κρυπτονομισμάτων με κανονικά νομίσματα στη χώρα μας;
Κυρίως μέσα από πλατφόρμες συναλλαγής, που διατηρούν οι εταιρείες, αλλά και μέσω ATM που ήδη είναι εγκατεστημένα σε απίθανα μέρη, όπως mini markets ιδιοκτησίας αλλοδαπών (κινέζων, πακιστανών, κλπ), κρεοπωλεία, καφενεία, ακόμη και καταστήματα εμπορίας ειδών κυνηγίου!
Η διαδικασία της συναλλαγής είναι απλή: πληρώνεις ευρώ, αγοράζεις κρυπτονόμισμα, με τη μοναδική κρυπτογραφική μορφή του blockchain, αλλά και με δυνατότητα και αντίστροφης αγοραπωλησίας.
Θεωρητικά το θεσμικό κενό αναμένεται να καλύψει ο υπό διαπραγμάτευση νέος Κανονισμός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωκοινοβουλίου για τις αγορές κρυπτοστοιχείων.
Πρόκειται για τη λεγόμενη Οδηγία MiCa (Market in Crypto assets) που φιλοδοξεί να ξεκαθαρίσει την ακριβή έννοια του ψηφιακού νομίσματος και τι υποχρεώσεις θα έχουν οι πάροχοι σχετικών υπηρεσιών.
Στο μεταξύ, ίσως έχει μπει στην αγορά το ψηφιακό ευρώ, όπως φιλοδοξεί η ΕΚΤ, αλλά το διάστημα μέχρι το 2024, οπότε τα 27 κράτη-μέλη θα πρέπει να έχουν υιοθετήσει τους κοινούς κανόνες ρύθμισης, βάσει της προτεινόμενης Οδηγίας, ίσως αποδειχθεί πολύ μεγάλο για την καινούργια, άπληστη αγορά κρυπτονομισμάτων, που επιβάλλει άμεση αυτορρύθμιση από τα κράτη – μέλη και δημιουργεί ανησυχίες για έκρηξη μεγάλης φούσκας.
Ελ Σαλβαδόρ: Έρχεται νομοσχέδιο για να καταστήσει το bitcoin νόμιμο χρήμα