Εντονος προβληματισμός επικρατεί στη διοίκηση της COSCO μετά την απόφαση της κυβέρνησης να στήσει με αμερικανικά κεφάλαια ένα ανταγωνιστικό λιμάνι.
Η νομοθετική πρωτοβουλία που προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς από τον Τάκη Θεοδωρικάκο, με την οποία η ΟΝΕΧ που διαχειρίζεται το λιμάνι της Ελευσίνας, θα έχει δικαίωμα να επεκτείνει τις δραστηριότητες σε όλους τους τομείς, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η διακίνηση εμπορευμάτων και με την επένδυση-μαμούθ στο Θριάσιο με αμερικανικά κεφάλαια έχει θορυβήσει τους Κινέζους.
Προς το παρών η διοίκηση της COSCO δεν έχει αντιδράσει. Περιμένει την έλευση των αξιωματούχων από το Πεκίνο, οι οποίοι αναμένεται να διαμηνύσουν στην κυβέρνηση ότι οι επενδύσεις στο λιμάνι της Ελευσίνας και στο Θριάσιο είναι ανταγωνιστικές προς τα συμφέροντα της COSCO.
Βέβαια η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να παίξει στρατηγικά με τους Αμερικανούς και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υποκύψει στις πιέσεις των Κινέζων.
Μπορεί όπως προαναφέραμε η διοίκηση της COSCO να μην έχει αντιδράσει ακόμη για το ανταγωνιστικό λιμάνι στην Ελευσίνα που στήνει η κυβέρνηση με τους Αμερικανούς, αλλά το γραφείο Τύπου της κινεζικής πρεσβείας επιτέθηκε κατά της Κίμπερλι Γκιλφόιλ για τη δήλωσή της με την οποία παρότρυνε την κυβέρνηση να πουλήσει το λιμάνι του Πειραιά.
Με μια εκτενή ανακοίνωση, η κινεζική πρεσβεία απευθυνόμενη στην Αμερικανίδα πρέσβη και ταυτόχρονα στέλνοντας μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση, υπογραμμίζει:
Αναλυτικά η απάντηση της κινεζικής πρεσβείας:
«Η νέα Αμερικανίδα Πρέσβειρα στην Ελλάδα, κατά τη συνέντευξή της, εξαπέλυσε αβάσιμες επιθέσεις κατά της επένδυσης και λειτουργίας του Λιμανιού του Πειραιά από κινεζικές επιχειρήσεις. Αυτό συνιστά κακόβουλη συκοφάντηση της φυσιολογικής σινοελληνικής εμπορικής συνεργασίας και σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας. Οι σχετικές δηλώσεις, διαποτισμένες με ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού, αντιβαίνουν στη θεμελιώδη επαγγελματική δεοντολογία ενός διπλωμάτη και αποκαλύπτουν πλήρως τη δόλια πρόθεση των ΗΠΑ να εξυπηρετήσουν τα δικά τους γεωπολιτικά συμφέροντα, εκμεταλλευόμενες το Λιμάνι του Πειραιά αλλά και ακόμη την Ελλάδα. Η Κίνα εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και την κατηγορηματική της αντίθεση.
Η Κίνα και η Ελλάδα είναι φίλοι που στέκονται ο ένας στο πλευρό του άλλου στις δύσκολες στιγμές και συνεργάζονται αποκομίζοντας αμοιβαίο όφελος. Η συνεργασία των δύο χωρών βασίζεται αποκλειστικά στην αμοιβαία στήριξη, χωρίς γεωπολιτικούς υπολογισμούς· δεν στοχεύει τρίτους ούτε επηρεάζεται από τρίτους. Όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε την κρίση χρέους, η Κίνα έτεινε χείρα βοηθείας, επιτρέποντας στο Λιμάνι του Πειραιά να εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και προσφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη στην Ελλάδα. Η επιτυχία της κινεζικής επένδυσης στο Λιμάνι του Πειραιά αποτελεί όχι μόνο υπόδειγμα σινοελληνικής εμπορικής συνεργασίας, αλλά και μαρτυρία της αλληλοστήριξης των δύο λαών στις δυσκολίες. Στο μέλλον, οι κινεζικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις επενδύσεις τους και, μαζί με τον εργατικό και σοφό ελληνικό λαό, θα συμβάλουν στην ακόμη καλύτερη ανάπτυξη του λιμανιού.
Το Λιμάνι του Πειραιά ανήκει για πάντα στον ελληνικό λαό· δεν είναι εργαλείο για την υπονόμευση της περιφερειακής ευημερίας και σταθερότητας, και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πέσει θύμα της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης. Στη σημερινή περίοδο που το Λιμάνι του Πειραιά αναπτύσσεται ραγδαία, η Αμερική, με ιδιοτελείς προθέσεις, υποκινεί την Ελλάδα να τερματίσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και να πουλήσει το λιμάνι — αυτή η πρακτική αποτελεί τυπικό παράδειγμα επιβολής της δικής της σκέψης στους άλλους και αποκαλύπτει μια νοοτροπία που αποπειράται να υπονομεύσει τη σταθερότητα. Αυτά τα τεχνάσματα, τα οποία φανερώνουν το γεγονός ότι η Αμερική κρίνει εξ ιδίων τα αλλότρια, και προφανώς εξυπηρετούν δικές της σκοπιμότητες, είναι καταδικασμένα σε αποτυχία ενώπιον του ελληνικού λαού, φορέα χιλιετιών πολιτισμού και σοφίας. Θα συμβουλεύαμε την Πρέσβειρα να αναλογιστεί σοβαρά τα λόγια και τις πράξεις με τις οποίες είχε προσβάλει τον ελληνικό λαό στο παρελθόν, και να φροντίσει οι ενέργειες της να συνάδουν με την ιδιότητά της και να ωφελούν τον ελληνικό λαό».

ΟΛΘ Α.Ε.: Υπογράφηκε η σύμβαση για την επέκταση του Προβλήτα 6 – Ξεκινά η μεγάλη επένδυση των 195,6 εκατ. ευρώ
Η αμερικανική επέλαση στα λιμάνια Αλεξανδρούπολη, Ελευσίνα, Βόλο επαναφέρει τα σενάρια για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Με τον Ιβάν Σαββίδη να διαμηνύει ότι δεν πουλάει ούτε σε τιμή διπλάσια της χρηματιστηριακής, δεν φαίνονται εξελίξεις στον ΟΛΘ.
Πάντως παρά την κατηγορηματική διαβεβαίωση του Ιβάν Σαββίδη ότι δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση και με οποιοδήποτε τίμημα να προχωρήσει στην πώληση του ΟΛΘ, κάποια ξένα funds επιμένουν και πρόκειται να επανέλθουν με δελεαστικές προτάσεις.
Παρά τις φήμες η έναρξη του μεγαλύτερου έργου αναβάθμισης στην ιστορία του λιμένα Θεσσαλονίκης προχωράει απρόσκοπτα καθώς υπεγράφη η σύμβασης κατασκευής για την επέκταση του Προβλήτα 6, μεταξύ της ΟΛΘ Α.Ε. και της κοινοπραξίας «ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε. (Προβλήτας 6)».
Η συμφωνία, την οποία υπέγραψαν ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. Δρ. Ιωάννης Τσάρας και οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας Ντίνος Μπενρουμπή και Αργυρώ Ψαλτάκου, αφορά επένδυση συνολικού προϋπολογισμού 195,6 εκατ. ευρώ, με χρόνο υλοποίησης 40 μήνες.
Το έργο – Τεχνικά χαρακτηριστικά
Η επέκταση του Προβλήτα 6 περιλαμβάνει:
• Πρόσθετο μήκος 513 μ.
• Πλάτος 306,5 μ.
• Εκβάθυνση διαύλου και περιοχής ελιγμών
• Δυνατότητα υποδοχής πλοίων ULCV έως 24.000 TEU
Με την ολοκλήρωσή του, η συνολική χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων εκτινάσσεται από 650.000 TEU σήμερα σε 1.500.000 TEU, ενισχύοντας σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του λιμένα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το έργο αποτελεί υποχρεωτική επένδυση της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε., ενώ αναμένεται να έχει θετικό πολλαπλασιαστικό αποτύπωμα σε ΑΕΠ, δημόσια έσοδα και απασχόληση, ήδη από τη φάση της κατασκευής.
Η χρηματοδότηση θα καλυφθεί μέσω συνδυασμού ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού, ο οποίος θα οριστικοποιηθεί εντός των επόμενων μηνών.
Διαβάστε ακόμη:
- ΔΕΗ: Με επενδύσεις 10,1 δισ. ευρώ φέρνει ανάπτυξη στη ΝΑ Ευρώπη το 2026-2028
- Euronext: Στο 74,25% το ποσοστό αποδοχής της δημόσιας πρότασης για την ΕΧΑΕ
- «Στον πάγο» ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για έργα απανθρακοποίησης των νησιών
- Metlen: Προσφορές άνω των €2 δισ. για το ομόλογο διάρκειας 5,5 ετών