Για τις 30 Ιανουαρίου 2024 έχει προγραμματιστεί η εκδίκαση της προσφυγής που έχει καταθέσει το σχήμα Vinci – Mytilineos στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά του διαγωνισμού της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης για την Αττική Οδό, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.  Ως γνωστόν, στον διαγωνισμό που προώθησε το ΤΑΙΠΕΔ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής – πλειοδότης με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ, με την ένωση Vinci – Mytilineos να ανακηρύσσεται επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής με επίσης μεγάλη προσφορά ύψους 3,106 δισ. ευρώ, οριακά εκτός του εύρους του 5% (διαφορά με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), που δεν οδήγησε τη διαδικασία σε νέο γύρο βελτιωτικών προσφορών.

Τα χρονοδιαγράμματα

Αυτό που προκύπτει, βάσει του παραπάνω χρονοδιαγράμματος, είναι πως η υπόθεση θα συζητηθεί στο ΣτΕ σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, με την πλευρά του δημοσίου (προφανώς μέσω ΤΑΙΠΕΔ) έτσι κι αλλιώς να φέρεται πως επιθυμεί διαδικασίες fast track ως προς την εκδίκαση της υπόθεσης, ώστε να υπάρχει, εάν είναι εφικτό, απόφαση ακόμα και εντός της Άνοιξης, λόγω της ιδιαιτερότητας της υπόθεσης.

Προφανώς, θα χρειαστεί εύλογο χρονικό διάστημα ολίγων μηνών για να βγει η απόφαση, να καθαρογραφεί και να ανακοινωθεί, που θα επιφέρει προφανώς καθυστέρηση σε διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα, καθώς θα εκκρεμούν βήματα προς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού (Ελεγκτικό Συνέδριο, Βουλή κ.α.) με την τρέχουσα σύμβαση να λήγει τον Οκτώβριο 2024. Στον προϋπολογισμό για το 2024 που προ ημερών κατατέθηκε αναφέρονταν ότι το οικονομικό κλείσιμο προβλέπεται για το Q4 του 2024, ωστόσο, αφενός υπάρχουν νέα δικαστικά βήματα εμπρός, αφετέρου, μένει να φανεί η ετυμηγορία του ΣτΕ.

Αν τελικά υπάρχουν καθυστερήσεις και δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία έως τον Οκτώβριο 2024, υπάρχει η εναλλακτική το asset να επιστρέψει στο Δημόσιο που ίσως εξετάσει το ενδεχόμενο διενέργειας διαγωνισμού εξπρές για τη λειτουργία του οδικού άξονα μέχρι το κλείσιμο της διαδικασίας, όπως συμβαίνει και τώρα με την Εγνατία Οδό, αν και θεωρητικά υπάρχει εταιρεία λειτουργίας που γνωρίζει το έργο και τις ανάγκες του. Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατο συνέδριο (Υπερταμείου), ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτης, σημείωνε σε σχετικό πάνελ ότι προσδοκούσε να πήγαινε ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο σε 6-7 μήνες, καθώς προηγούνταν η προετοιμασία με τα χρηματοδοτικά έγγραφα κ.λπ., ωστόσο, έβαζε και την παράμετρο της προσφυγής που θα έβαζε σε δοκιμασία το test της ομαλής διαδοχής από έναν παραχωρησιούχο (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ) σε άλλο (στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Ωστόσο, αποτελεί δικαίωμα των Γάλλων της Vinci ή και των εγχώριων συνεργατών τους να προσφύγουν σε ανώτατο δικαστήριο εφόσον θεωρούν ότι υπάρχουν ζητήματα προς διερεύνηση.

Το asset

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.

Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Διαβάστε ακόμη: