Μικρή αλλά μόνιμη αύξηση στις καθαρές αποδοχές εκατομμυρίων μισθωτών φέρνει από την 1η Απριλίου 2027 η νέα μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές κατά μισή ποσοστιαία μονάδα. Η διαφορά σε σχέση με προηγούμενες παρεμβάσεις είναι ότι αυτή τη φορά ολόκληρη η μείωση περνά στην πλευρά του εργαζομένου. Οι επιχειρήσεις δεν θα έχουν αντίστοιχη ελάφρυνση, καθώς οι εργοδοτικές εισφορές δεν αλλάζουν.
Για έναν εργαζόμενο με 1.000 ευρώ ασφαλιστέες μικτές αποδοχές, η μείωση των κρατήσεων αντιστοιχεί σε περίπου 5 ευρώ τον μήνα, πριν συνυπολογιστεί η επίδραση της φορολογίας. Όσο αυξάνεται ο μισθός τόσο μεγαλώνει και η ονομαστική διαφορά στις ασφαλιστικές κρατήσεις. Η παρέμβαση θα εφαρμοστεί ταυτόχρονα με τη νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, δημιουργώντας μεγαλύτερο συνολικό όφελος για τους χαμηλόμισθους.
Πώς αλλάζουν οι εισφορές
Από τον Απρίλιο του 2027 το ποσοστό των ασφαλιστικών εισφορών που παρακρατείται από τον εργαζόμενο μειώνεται από 13,37% σε 12,87%. Αντίθετα, οι εργοδοτικές εισφορές παραμένουν στο 21,79%. Το συνολικό ποσοστό εισφορών στον ιδιωτικό τομέα διαμορφώνεται έτσι στο 34,66%, από 35,16%.
Σε βάθος χρόνου η υποχώρηση είναι σημαντική. Το 2019 οι συνολικές εισφορές έφθαναν στο 40,56%, γεγονός που σημαίνει ότι μέχρι το 2027 θα έχουν μειωθεί σωρευτικά κατά 5,9 ποσοστιαίες μονάδες.
Στην πλευρά των εργαζομένων η επιβάρυνση υποχωρεί από 15,75% το 2019 σε 12,87%, ενώ για τους εργοδότες έχει μειωθεί από 24,81% σε 21,79%. Η νέα μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές θα προέλθει από τις κρατήσεις υπέρ της ΔΥΠΑ. Προκειμένου ο Οργανισμός να μη χάσει αντίστοιχους πόρους, η διαφορά θα καλυφθεί μέσω αυξημένης κρατικής επιχορήγησης. Το δημοσιονομικό κόστος υπολογίζεται σε 163 εκατ. ευρώ το 2027 και αυξάνεται στα 218 εκατ. ευρώ το 2028, όταν το μέτρο θα εφαρμόζεται για ολόκληρο το έτος.

Τι κερδίζει ο εργαζόμενος ανάλογα με τον μισθό
Η μείωση κατά 0,5 ποσοστιαία μονάδα μεταφράζεται σε 5 ευρώ λιγότερες ασφαλιστικές κρατήσεις ανά 1.000 ευρώ μικτού ασφαλιστέου μισθού. Έτσι, για μικτές αποδοχές 1.200 ευρώ, η διαφορά στις κρατήσεις είναι περίπου 6 ευρώ τον μήνα. Στα 1.500 ευρώ φθάνει στα 7,5 ευρώ, στα 2.000 ευρώ στα 10 ευρώ και για μικτό μισθό 3.000 ευρώ στα 15 ευρώ.
Τα παραπάνω ποσά δεν σημαίνουν ότι η καθαρή αύξηση που θα εμφανιστεί στον λογαριασμό θα είναι ακριβώς η ίδια. Η μείωση των ασφαλιστικών κρατήσεων επηρεάζει το φορολογητέο εισόδημα και, κατά συνέπεια, μέρος του οφέλους απορροφάται από τον φόρο εισοδήματος.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα εργαζομένου 40 ετών, με ένα παιδί και μικτό μισθό 3.000 ευρώ. Παρότι η μείωση των ασφαλιστικών κρατήσεων αντιστοιχεί σε 15 ευρώ, ο καθαρός μισθός υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά 10 ευρώ, από 2.109 σε 2.119 ευρώ.
Διπλό όφελος για όσους παίρνουν τον κατώτατο
Περισσότερο αισθητή θα είναι η αλλαγή στις εισφορές για τους εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, καθώς θα συνδυαστούν δύο παρεμβάσεις: η αύξηση του κατώτατου και η μείωση των ασφαλιστικών κρατήσεων.
Με βάση το ενδεικτικό κυβερνητικό σενάριο, εάν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί από τα 920 στα 960 ευρώ τον Απρίλιο του 2027 και στη συνέχεια φθάσει στα 1.000 ευρώ τον Ιανουάριο του 2028, ένας εργαζόμενος 23 ετών χωρίς τριετίες θα δει τις καθαρές αποδοχές του να αυξάνονται από 797 ευρώ σήμερα σε περίπου 836 ευρώ τον Απρίλιο του 2027.
Από τον Ιανουάριο του 2028 οι καθαρές αποδοχές του υπολογίζονται σε περίπου 871 ευρώ. Σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τους σχετικούς υπολογισμούς, το πρόσθετο καθαρό εισόδημα φθάνει τα 414 ευρώ μέσα στο 2027 και τα 1.040 ευρώ το 2028, σε σύγκριση με το 2026.
Αντίστοιχα, εργαζόμενος 34 ετών με τρεις τριετίες και χωρίς παιδιά, με σημερινές μικτές αποδοχές 1.196 ευρώ, θα περάσει –με βάση το ίδιο σενάριο– στα 1.248 ευρώ τον Απρίλιο του 2027 και στα 1.300 ευρώ τον Ιανουάριο του 2028. Οι καθαρές αποδοχές του εκτιμάται ότι θα κινηθούν αντίστοιχα από 959 σε 999 ευρώ και στη συνέχεια σε 1.035 ευρώ.

Γιατί δεν κερδίζουν οι επιχειρήσεις από τη νέα μείωση
Για τις επιχειρήσεις, ωστόσο, η εικόνα είναι διαφορετική. Η νέα μείωση στις εισφορές δεν περιορίζει το μη μισθολογικό κόστος τους, καθώς το εργοδοτικό ποσοστό παραμένει αμετάβλητο στο 21,79%.
Η παράμετρος αυτή αποκτά μεγαλύτερη σημασία επειδή η εφαρμογή της μείωσης συμπίπτει χρονικά με νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.
Αυτό σημαίνει ότι ένας εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενους με τον κατώτατο θα επιβαρυνθεί από την αύξηση των μικτών αποδοχών και, κατ’ επέκταση, από την αύξηση του ποσού των εργοδοτικών εισφορών που αντιστοιχεί στον υψηλότερο μισθό, χωρίς να υπάρχει αντιστάθμισμα από τη μείωση του 0,5%.
Διαβάστε ακόμη:
- Αυτή είναι η λίστα με τους 18 influencers που πιάστηκαν στα δίχτυα της Επιτροπής Παιγνίων
- Η κρυφή ατζέντα Ρούμπιο στην Αθήνα: GSI, F-35, βάσεις και νέα εξοπλιστικά
- Το ξενοδοχείο ημιδιαμονής που έγινε σύμβουλος υπουργείων με αναθέσεις 900.000 ευρώ
- Υπόθεση Καμπούρη: Ηλιάδη, Κελεκίδου, Αδαμαντίδης, Χριστοδουλόπουλος εμφανίζονταν ως ασφαλισμένοι