Οι αποθηκευτικοί χώροι ανά την Ελλάδα, είναι κοινή πεποίθηση στην αγορά ότι ούτε επαρκούν, ούτε είναι σωστά σχεδιασμένοι και κατανεμημένοι, ενώ από άποψη κατηγοριοποίησης προϊόντων, που είναι το σύγχρονο ζητούμενο από τους μεγάλους πελάτες, ούτε λόγος να γίνεται.
Σε πρόσφατο κλαδικό συνέδριο, ακούστηκαν από τους άμεσα εμπλεκόμενους πολλά και σημαντικά, έγιναν σοβαρές διαπιστώσεις και ακούστηκαν και κάποιες προτάσεις, που υπό προϋποθέσεις μπορεί να βελτιώσουν την εικόνα του κλάδου logistics.
Το δεδομένο είναι ότι η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση αποθηκευτικών χώρων, δεν μπορεί να καλυφθεί από τις υπάρχουσες δομές και εγκαταστάσεις στον Ασπρόπυργο, στη Μάνδρα και γενικότερα στο Θριάσιο, σε σχέση με την Αττική και το Καλοχώρι και τη Σίνδο στη Θεσσαλονίκη, καθώς και κάποιες μικρότερες αποθήκες διάσπαρτες σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Και το μεγάλο ζητούμενο είναι ότι δεν υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός, που θα θέσει σε κάποια τάξη τη σημερινή αναρχία, καθώς θα πρέπει και οι χώροι να είναι οι κατάλληλοι και κυρίως να έχουν ευθεία σύνδεση με τους μεγάλους οδικούς άξονες (για σιδηροδρομικούς, μόνο για τη Β. Ελλάδα μπορούμε αυτή τη στιγμή να μιλάμε, μετά τα Τέμπη και τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές) τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.
Γιατί, πράγματι σήμερα γίνονται επενδύσεις εκατομμυρίων στον κλάδο, αλλά άναρχα δομημένες, σε ακατάλληλους χώρους και σε περιοχές χωρίς τις απαραίτητες υποδομές.
Υπάρχει και ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης Ανάπτυξης ΕΠ 2022-2040, (το εκπόνησε η ReDePLAN με φορέα υλοποίησης τη διαΝΕΟσις) που έχει κόστος υλοποίησης 1,15 δισ. ευρώ, θα καλύψει 100.500 στρέμματα και μπορεί να συμβάλλει με 13,8 δισ. ευρώ (ποσοστό 7,7%) στο εθνικό ΑΕΠ.
Αλλά το θέμα είναι αν το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και τα συναρμόδια Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μπορούν να το χρησιμοποιήσουν ως οδηγό και να καταλήξουν σε ένα μακρόπνοο σχέδιο, που θα λαμβάνει υπόψη του όλες τις προαναφερόμενες παραμέτρους.
Αλλά και μία που, περιέργως πως, ουδόλως αναφέρθηκε στο προαναφερθέν συνέδριο από κανένα εκ των ομιλητών, που έχουν και άμεση σχέση με το αντικείμενο.
Αυτή την περίοδο, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της στήλης, υπάρχει έντονη ζήτηση, ειδικά από συγκεκριμένες εταιρείες τροφίμων και από το λιανεμπόριο, όχι απλώς για έναν έστω και καλά οργανωμένο αποθηκευτικό χώρο, αλλά για τη δημιουργία εξειδικευμένων ανά προϊόν χώρους.
Όπου δεν θα στοιβάζονται έπιπλα, μηχανήματα, ψυγεία και οτιδήποτε άλλο προϊόν, με τους εκατοντάδες κωδικούς προϊόντων τροφίμων, σε οποιαδήποτε μορφή και συσκευασία τους.
Είναι μία σύγχρονη τάση, που διεθνώς αποτελεί δεδομένη κατάσταση, όχι όμως και στη χώρα μας, όπου ο αχταρμάς, ειδικά σε κάποιες αποθήκες, είναι απίστευτος και οι χρόνοι εξυπηρέτησης βιομηχανιών και αλυσίδων λιανεμπορίου είναι ιδιαίτερα μεγάλοι, εμποδίζοντας την ομαλή τροφοδοσία τους.
Τέλος, όσο για τα…όνειρα των “πράσινων” logistics, ας κάνουμε υπομονή μερικά χρόνια ακόμα…