Για ολική επαναφορά σε όλα τα επίπεδα, από την επιβατική κίνηση, τις πληρότητες και τα έσοδα, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων, τον στόλο και τις επενδύσεις έκανε λόγο χθες η διοίκηση της AEGEAN στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της εταιρείας δίνοντας μία πρώτη εικόνα για το πώς κινείται το 2023.

«Είναι προφανές ότι όχι μόνο η περυσινή χρονιά αλλά και φέτος θα είναι μία χρονιά- ρεκόρ όσον αφορά τα έσοδα και την κερδοφορία με σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα», ανέφερε χθες ο πρόεδρος του ομίλου κ. Ευτύχης Βασιλάκης. «Είναι σημαντικό ότι αυτή η άνοδος αφορά την επιβατική κίνηση, το δίκτυο της εταιρείας, τη διάχυση του μεταφορικού έργου με μικρότερους νησιωτικούς προορισμούς. Επίσης είναι σημαντικό ότι η εταιρεία έχει πάνω από 200 εργαζομένους περισσότερους έναντι του 2019 κι ότι έχουμε καταφέρει με υποτροφίες σε πιλότους και μηχανικούς να ενισχύσουμε το δυναμικό της πέραν των νέων επενδύσεων με το πρώτο Κέντρο Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και το πρώτο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων».

Προς επίρρωση των παραπάνω τα ποιοτικά στοιχεία του γ’ τριμήνου του 2023 ανά πτήση και κυρίως τα έσοδα ανά πτήση εκτιμάται επίσης ότι θα κινηθούν περίπου στα επίπεδα του επίσης εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022.

Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Γερογιάννης ανέφερε ότι «με βάση τη μέχρι σήμερα εικόνα που έχουμε -και εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν ανασταλτικοί μη προβλέψιμοι παράγοντες- θεωρούμε ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022 φτάνοντας σε νέα ιστορικά υψηλά. Για το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022 στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Εξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού πρώτου εξάμηνου, να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς».

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η διάχυση του μεταφορικού έργου της εταιρείας αλλά και του τουριστικού προϊόντος (μέσω αερομεταφοράς) εξελίσσεται ιδιαίτερα θετικά και για τα μικρότερα νησιά της χώρας. Ενδεικτικά, ο αριθμός των επιβατών του ομίλου κατά το διάστημα 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος, η Σκύρος, η Κάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας έχει αυξηθεί μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022.

Συνολικά για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ο όμιλος αναμένει ότι θα έχει «το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας του», σύμφωνα με τη διοίκηση και η βελτίωση στο αποτέλεσμα του δεύτερου τριμήνου σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναμένεται να είναι ποσοτικά τουλάχιστον αντίστοιχη με τη βελτίωση που υπήρξε στο πρώτο τρίμηνο του έτους.

To 2022 ξεκίνησε και η νέα επένδυση για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα σε συνεργασία με την CAE, την γνωστή εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης. «Η κατεύθυνση αυτή δημιουργεί νέα δυναμική προστιθεμένης αξίας, εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας στην AEGEAN, αλλά και ευρύτερα στον κλάδο αερομεταφορών της χώρας. Παράλληλα θα είναι ένα από τα πρώτα κέντρα που σχεδιάζεται για να πέτυχει στην ωρίμανση του, δύο χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του, μηδενικό αποτύπωμα CO2 αφού το σύνολο των αναγκών του θα καλύπτεται από ανανεώσιμες πήγες ενέργειας (φωτοβολταϊκά οροφής και περιβάλλοντος χώρου)», όπως ανέφερε ο κ. Γερογιάννης.

Αποπληρωμές δανείων

Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε και στην ανανέωση του στόλου από τη μεγάλη παραγγελία των 46 αεροσκαφών από την Airbus και τις αποπληρωμές των δανείων, αξιοποιώντας και τις ιδιαίτερα θετικές ταμειακές ροές.

Σημειώνεται εδώ ότι ήδη από το Μάρτιο του ‘23, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει την αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε στη διάρκεια της πανδημίας, ενώ τον Ιούνιο παρέλαβε αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, αποπληρώνοντας ταυτόχρονα ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για 1 A321 neo. Έτσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στο τέλος του 2019. «Είναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα χαρτοφυλάκιο αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων. Συνολικά το 2023 έχουμε παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα» σχολίασε ο κ. Γερογιάννης.

Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε ότι η αύξηση του χαρτοφυλακίου των αεροσκαφών ελεύθερα βαρών ή μισθώσεων «βοηθά ώστε να ελέγχουμε το κόστος της αύξησης του χρήματος και των επιτοκίων. Μιλάμε και καθολική επαναφορά με κορωνίδα σε όλα αυτά την απόφαση να μπούμε και στη διαδικασία της συντήρησης αεροσκαφών γιατί έχουμε έλλειμμα σε αυτό το κομμάτι, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για την ίδια την εταιρεία και τη χώρα». Επισημαίνεται εδώ σε σχέση με την ανανέωση του στόλου, ότι ήδη η εταιρεία καλύπτει το 50% της συνολικής δραστηριότητάς της σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη με τα νέα αεροσκάφη, επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη.

Όσον αφορά τα νούμερα, ήδη, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022). Εξίσου σημαντική είναι και η βελτίωση των συντελεστών πληρότητας που έφτασαν το 82% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 74% το 2022, φέρνοντας και σημαντικά υψηλοτέρα έσοδα ανά πτήση.
Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε, (πέραν της σύγκρισης με την αδύναμη αφετηρία του 2022) η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια (και 27 μαζί με charter) στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνότητας σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας. Είναι χαρακτηριστικό της κάλυψης του δικτύου ότι η εταιρεία πετάει πλέον σε 11 προορισμούς στην Γαλλία, 13 στην Γερμάνια, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο ενώ και στο δίκτυο της μέσης Ανατολής πετάει πλέον σε 10 προορισμούς.

Τα warrants

Σε σχέση με τα warrants και τα δικαιώματα που απορρέουν για το ελληνικό Δημόσιο, σε συνέχεια της συμφωνίας για την ενίσχυση συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστη η εταιρεία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και της απαγόρευσης πτήσεων την άνοιξη του 2020 (σ.σ με την επιπλέον προϋπόθεση της αύξησης κεφαλαίου και από τους μετόχους κατά 60 εκατ. ευρώ) ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι η σχετική περίοδος για την άσκηση των δικαιωμάτων ήδη «τρέχει» από τις  3/7/2023 έως τις 3/7/2026.

«Είναι καθαρά επιλογή του Δημοσίου αν θα ασκηθεί αυτό το δικαίωμα και όταν γίνει η κοινοποίηση τότε έχει η εταιρεία 60 ημέρες να απαντήσει αν θα δεχθεί τη συμμετοχή του Δημοσίου ή θα εξαγοράσει αυτό το δικαίωμα πληρώνοντας τη διαφορά μεταξύ της τρέχουσας τιμής της μετοχής και της τιμής όπου έγινε η αύξηση. Έχουμε πει και στο παρελθόν ότι η εταιρεία έχει διασφαλίσει τα διαθέσιμα και διαθέτει την κεφαλαιακή επάρκεια να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση χωρίς δάνεια. Προηγουμένως θα πρέπει να ληφθεί η σχετική απόφαση εξαγοράς των δικαιωμάτων από τη γενική συνέλευση, η οποία πρέπει να δώσει την έγκρισή της. Το Δημόσιο είναι αυτό που θα αποφασίσει το πότε εντός της τριετίας θα ασκήσει αυτά τα δικαιώματα, εμείς από την πλευρά μας δεν παύουμε να είμαστε πολύ περήφανοι για το ότι αυτά τα warrants έχουν πλέον μεγάλη αξία, πλέον της συνολικής συνεισφοράς του ομίλου με 400 εκατ. ευρώ σε ελληνικές υποδομές και έσοδα στο Δημόσιο».

«Τα πράγματα πάνε καλά, φυσικά υπάρχουν δυσκολίες και πάντα υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες όμως η πορεία είναι θετική και η ανταγωνιστική μας θέση έχει σίγουρα βελτιωθεί σε σχέση με αυτό που είχαμε πριν από την πανδημία. Η πορεία στο άμεσο μέλλον θα είναι θετική, το πόσο θα εξαρτηθεί από διάφορες παραμέτρους», κατέληξε ο κ. Βασιλάκης.

Διαβάστε περισσότερα