Από την 1η του 2025, όλα τα Ι.Χ. οχήματα, ανεξαρτήτως του αν βρίσκονται σε κίνηση ή ακινησία, θα πρέπει να διαθέτουν υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη έναντι φυσικών καταστροφών.
Η κυβέρνηση θέτει σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο, το οποίο προβλέπει ότι οχήματα χωρίς αυτή την κάλυψη δεν θα δικαιούνται κρατική αποζημίωση σε περιπτώσεις θεομηνιών, όπως πλημμύρες ή πυρκαγιές. Το μέτρο αφορά περισσότερους από 300.000 ιδιοκτήτες ακινητοποιημένων οχημάτων, οι οποίοι θα υποχρεωθούν να καταβάλουν ετήσιο κόστος ασφάλισης που εκτιμάται μεταξύ της τάξης των 15-20 ευρώ, ανάλογα με την περιοχή και την αξία του οχήματος.
Για τα οχήματα σε ακινησία, η υποχρέωση ασφάλισης ισχύει ακόμα και αν οι πινακίδες τους έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες ΔΟΥ. Αντίθετα, εάν ένα όχημα παραμένει πλήρως ακινητοποιημένο και δεν χρησιμοποιείται καθόλου, ο ιδιοκτήτης του μπορεί να μην το ασφαλίσει, αλλά σε περίπτωση φυσικής καταστροφής δεν θα έχει δικαίωμα αποζημίωσης από το κράτος. Επιπλέον, σε περίπτωση προσωρινής κίνησης ενός οχήματος με ειδικές πινακίδες, η ασφαλιστική κάλυψη έναντι αστικής ευθύνης για το συγκεκριμένο διάστημα είναι υποχρεωτική.
Το νέο πλαίσιο ασφάλισης θέτει αυστηρότερους κανόνες και για τα οχήματα που βρίσκονται σε κανονική κυκλοφορία. Ολες οι ασφαλιστικές συμβάσεις που συνάπτονται ή ανανεώνονται από το 2025 θα πρέπει να περιλαμβάνουν κάλυψη για φυσικές καταστροφές, εκτός από την κλασική αστική ευθύνη. Το κόστος της κάλυψης θα υπολογίζεται με βάση τον βαθμό κινδύνου της περιοχής όπου είναι δηλωμένο το όχημα, με τις περιοχές που πλήττονται συχνά από φυσικές καταστροφές να έχουν υψηλότερες ασφαλιστικές χρεώσεις.
Η ΑΑΔΕ μάλιστα θέτει σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα αυτόματων διασταυρώσεων στοιχείων για την ανίχνευση παραβάσεων που σχετίζονται με ανασφάλιστα οχήματα, απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας και μη έγκαιρη διενέργεια ΚΤΕΟ.
Οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται μέσω ψηφιακής βάσης δεδομένων που συγκεντρώνει στοιχεία από δημόσιες υπηρεσίες και παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων. Παράλληλα, θα στηθούν μπλόκα σε διόδια, εθνικές οδούς και λιμάνια, με τη χρήση ειδικών εφαρμογών για τη σάρωση πινακίδων. Οι παραβάτες αντιμετωπίζουν πρόστιμα που ξεκινούν από 250 ευρώ και μπορούν να φτάσουν έως και 30.000 ευρώ, ανάλογα με τη φύση της παράβασης και την επαναληψιμότητά της. Για ανασφάλιστα οχήματα, τα πρόστιμα κυμαίνονται από 250 έως 1.000 ευρώ, ενώ για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας επιβάλλεται πρόστιμο ισόποσο με τα οφειλόμενα τέλη.
Τα ακίνητα
Παρόμοιες ρυθμίσεις υποχρεωτικής ασφάλισης ισχύουν και για τα ακίνητα, με τους ιδιοκτήτες κατοικιών αντικειμενικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ να είναι υποχρεωμένοι να ασφαλίσουν την περιουσία τους έναντι φυσικών καταστροφών έως την 1η Ιουνίου του 2025.
Σε διαφορετική περίπτωση, δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από το κράτος σε περιπτώσεις θεομηνιών, όπως σεισμοί, πλημμύρες ή πυρκαγιές. Για ακίνητα χαμηλότερης αξίας, η κυβέρνηση παρέχει κίνητρα αυξάνοντας την έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ από το 10% στο 20% για όσους ιδιοκτήτες ασφαλίσουν τα ακίνητά τους. Η έκπτωση θα ισχύσει από το 2025 για τους ήδη ασφαλισμένους και από το 2026 για όσους ασφαλίσουν την περιουσία τους για πρώτη φορά.
Για τις επιχειρήσεις, η υποχρεωτική ασφάλιση επεκτείνεται σε όσες έχουν ετήσιο τζίρο άνω των 500.000 ευρώ, χαμηλώνοντας το όριο από τα 2 εκατ. ευρώ που ίσχυε μέχρι σήμερα. Οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να ασφαλίζουν τουλάχιστον το 70% της αξίας των υλικών ζημιών που μπορεί να προκύψουν από φυσικές καταστροφές. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης θα επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ, που θα διπλασιάζεται αν δεν υπάρξει έγκαιρη διόρθωση.
Πάντως η μείωση 10% στον ΕΝΦΙΑ, η οποία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2024 σε κατοικίες ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, πλημμύρα, σεισμό), δεν είχε σημαντικό αντίκτυπο στην αύξηση της ασφάλισης ακινήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), το ποσοστό ασφάλισης των κατοικιών στις 31 Μαρτίου του 2024 ήταν μόλις 18,3%, ελαφρώς αυξημένο από το 18,2% του Δεκεμβρίου του 2023.
Η έρευνα της ΕΑΕΕ, η οποία βασίστηκε σε 1.166.065 ασφαλιστήρια συμβόλαια, αποκαλύπτει ότι μόνο το 55,8% των ασφαλισμένων κατοικιών ήταν προστατευμένο από καιρικά φαινόμενα και σεισμό. Τα ενυπόθηκα δάνεια παίζουν καθοριστικό ρόλο, με το 60,9% των ασφαλισμένων κατοικιών να συνδέεται με ενυπόθηκο ενδιαφέρον.
Η Αττική κυριαρχεί στον αριθμό ασφαλισμένων κατοικιών, με 455.646 συμβόλαια, που αντιστοιχεί στο 45,8% του συνόλου. Ωστόσο, τα ποσοστά στην Περιφέρεια Θεσσαλίας παραμένουν χαμηλά, με μόλις το 14,7% των κατοικιών να είναι ασφαλισμένο, παρόλο που η περιοχή έχει πληγεί σοβαρά από φυσικές καταστροφές.
Από την άλλη, η καθολική ασφάλιση κτιρίων εκτιμάται ότι μπορεί να ρίξει το κόστος για τους ιδιοκτήτες και να δώσει περιθώρια κινήσεων στο κράτος να κατευθύνει πολύτιμους πόρους σε κρίσιμες υποδομές. Με τα σημερινά δεδομένα, για την ασφάλιση ενός διαμερίσματος 100 τ.μ. ασφαλιζόμενης (δηλαδή κατασκευαστικής) αξίας 130.000 ευρώ, το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται γύρω στα 125 ευρώ. Σημειωτέον ότι με τη σύναψη ενός στεγαστικού δανείου υπάρχει η υποχρέωση του δανειολήπτη προς την τράπεζα να ασφαλίσει την κατοικία που αγόρασε με ασφάλεια σπιτιού βάσει των καλύψεων που ζητά η εκάστοτε τράπεζα.
Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), στην Ελλάδα η ασφάλιση έναντι ζημιών αντιστοιχεί στο 1,4% του ΑΕΠ, ούτε το μισό από το 3,1% που είναι ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι Ελληνες δεν ασφαλίζουν τις κατοικίες τους, ακόμα κι αν ανήκουμε στη νότια ζώνη της Ευρώπης, που θεωρείται υψηλού κινδύνου. Ενδεικτικά, σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου τα ποσοστά είναι 3,1% στην Ισπανία, 2,7% στην Πορτογαλία και 2,4% στην Ιταλία.
Διαβάστε ακόμη
- Σε ποιες περιοχές οι οδηγοί πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με αντιολισθητικές αλυσίδες
- «Σπίτι μου 2» – «Ανακαινίζω ενεργειακά»: Πότε θα καταβληθούν οι επιδοτήσεις – Τα ποσά
- Μασκ: Βερολίνο και Λονδίνο ανησυχούν για τις παρεμβάσεις του υπέρ της ακροδεξιάς
- Βάσω Καζαντζίδη για το «Υπάρχω»: Ο Χρήστος Μάστορας δικαιώθηκε