Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Στο πλαίσιο της επετείου 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και 100 από την Μικρασιατική καταστροφή, ο καταξιωμένος εικαστικός, Βαγγέλης Τζερμιάς παρουσίασε στον «Εικαστικό Κύκλο Sianti Gallery» έργα με ιστορική αναφορά.

Η απελευθέρωση του 1821 αλλά και η καταστροφή του 1922 παρουσιάζονται σε μία εικαστική αντιστοίχιση απόλυτα συνυφασμένη με την ελληνική αγωνιστική συνείδηση. Ζωντανεύουν οι μνήμες και τοποθετούνται στο σήμερα. Ο καλλιτέχνης καταγράφει τις ένδοξες στιγμές του 1821 και τις στιγμές της πανωλεθρίας, τις πυρκαγιές, τα χαλάσματα, τον διωγμό, τη φυγή διά θαλάσσης του 1922, ενώ παραπέμπει και με ποικίλες εννοιολογικές αναφορές στην ανθρώπινη οδύνη.

ΝΙΚΗ ΚΑΙ ΗΤΤΑ, ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΚΑΙ ΑΠΩΛΕΙΑ

Η ιστορικός Λουίζα Καραπιδάκη, που επιμελείται και την έκθεση, χαρακτηριστικά σημειώνει μεταξύ άλλων:

«… Ο καλλιτέχνης με το χαρακτηριστικό έντονα εξπρεσιονιστικό γνώρισμα της ζωγραφικής του μανιέρας, τους επιδέξιους εικονογραφικούς συσχετισμούς και την εκρηκτική ενέργεια που εκπέμπουν τα έργα του μας μεταφέρει μ’ έναν αφαιρετικά περιγραφικό τρόπο ιστορικές στιγμές και τον απόηχό τους μέσα στους αιώνες. Διαπραγματεύεται σχεδιαστικά τα δρώμενα και με τους δικούς του αισθητικούς κανόνες, άλλοτε με εμφατικό τρόπο και άλλοτε με συμβολικό, τα αποτυπώνει χρωματικά στον καμβά του.

Στην ενότητα των έργων που αφορούν τα χρόνια της Επανάστασης τον απασχολεί ιδιαίτερα η απόδοση του ηρωικού αισθήματος και να αποτίσει έναν φόρο τιμής στους ήρωες των απελευθερωτικών αγώνων του έθνους. Οι φιγούρες των πρωταγωνιστών περιγράφονται μαχητικές και με τα αναγνωρίσιμα ενδυματολογικά στοιχεία, αλλά χωρίς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προσώπου τους, μην θέλοντας ο καλλιτέχνης να προσδιορίσει συγκεκριμένα πρόσωπα αλλά να αναφερθεί γενικά στη θυσία των μαχόμενων Ελλήνων. Τολμά ακόμα και να αναπαραστήσει ακέφαλα σώματα αγωνιστών για να παραπέμψει εύλογα τόσο στην άυλη διάσταση της αυταπάρνησης και της πίστης, στη μεγάλη ιδέα «καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή», όσο και στον ένοπλο αγώνα των Αρματολών.”

Βαγγέλης Τζερμιάς, χαιρετισμός

Διαβάστε τη συνέχεια στο ArtViews.gr