Νέο κύμα επίθεσης έχουν εξαπολύσει διεθνείς σπείρες επιτήδειων που επιδιώκουν να ξαφρίσουν τους λογαριασμούς ανυποψίαστων κατόχων καρτών που είναι συνδεδεμένες με καταθετικούς λογαριασμούς.

Στέλνουν εμφανιζόμενοι ως τράπεζες, χιλιάδες  SMS, ενημερώνοντας  ότι «η κάρτα σας είναι προσωρινά μπλοκαρισμένη για λόγους ασφαλείας. Παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας» για να την ξεμπλοκάρουμε. Και στέλνουν σχετικό link που δήθεν παραπέμπει σε ιστοσελίδα τράπεζας.

Οσοι κάνουν το λάθος, μπουν στο  link  και καταχωρίσουν τους κωδικούς και το ΡΙΝ της κάρτας, βρίσκονται μέσα σε ελάχιστα λεπτά χωρίς σεντ στους λογαριασμούς τους.

Ανάλογα μηνύματα έχουν δεχθεί και συνεχίζουν να δέχονται τις τελευταίες μέρες πολλοί κάτοχοι χρεωστικών καρτών σχεδόν όλων των τραπεζών.

Οι σπείρες των  διαδικτυακών απατεώνων αλιεύουν τα θύματα τους με ταχύτητα και είναι κυρίως  αναλφάβητοι σε ηλεκτρονικές συναλλαγές κάτοχοι καρτών.

Από την πλευρά τους οι τράπεζες ενημερώνουν και μέσα από τις ιστοσελίδες τους ότι: Ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών μέσω διαδικτύου και συμβουλεύουν τους πελάτες τους να είναι προσεκτικοί και  να ελέγχουν συχνά τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών, να έχουν ενημερωμένο λογισμικό και πρόγραμμα προστασίας από ιούς.

Τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν ότι το 2020 τα κρούσματα απάτης αυξήθηκαν κατά 76,4% και διαμορφώθηκαν  σε 442.234 από 250.637 το 2019 (το 2018 τα κρούσματα απάτης ήταν  147.317). Ωστόσο  τα περιστατικά απάτης εξακολουθούν να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και  αποτελούν μόλις το 0,04% των συναλλαγών.

Σε επίπεδο αξίας συναλλαγών τα περιστατικά απάτης αυξήθηκαν κατά 18% σε σχέση με το 2019.

Ωστόσο  ο δείκτης της αναλογίας της αξίας των περιστατικών απάτης προς την αξία των συναλλαγών εξακολούθησε να διατηρείται στο χαμηλό επίπεδο του 0,02%, αντιστοιχώντας σε 1 ευρώ αξία απάτης ανά 5,1 χιλ. ευρώ αξία συναλλαγών.

Οι απατεώνες βρήκαν πρόσφορο έδαφος και νέα θύματα καθώς το τελευταίο διάστημα –και λόγω της πανδημίας- αυξήθηκαν κατακόρυφα οι συναλλαγές με πλαστικό χρήμα.

Όμως ηλεκτρονικές συναλλαγές πραγματοποιούν και καταναλωτές κάτοχοι καρτών, που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον τρόπο διενέργειας ασφαλών διαδικτυακών συναλλαγών σε ηλεκτρονικά καταστήματα.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι περισσότερες απάτες εκδηλώνονται στις εξ αποστάσεως (card not present–CNP) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου και αφορούν κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές με επιχειρήσεις του εξωτερικού.

Σημειώνεται πως σε περίπτωση απάτης τη ζημιά την πληρώνουν από την τσέπη τους, σε ποσοστό 29%,  οι κάτοχοι καρτών πληρωμής, ως  συνυπαίτιοι.

Το  μεγαλύτερο μέρος της ζημίας επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών, οι οποίοι το 2020  επωμίστηκαν το 48% της συνολικής ζημίας και το 23% πλήρωσαν οι πάροχοι-εκδότες καρτών πληρωμών.