Καθώς η παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων πολυτελών ειδών γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη, η αυθεντικοποίηση έχει καταστεί ο καθοριστικός παράγοντας που διαχωρίζει τις αξιόπιστες πλατφόρμες από τις υπόλοιπες.

Η αγορά μεταπώλησης στη μόδα και τα είδη πολυτελείας αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό 10%, τριπλάσιο σε σχέση με την αγορά πρωτογενούς πώλησης, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 9 Οκτωβρίου από τη Boston Consulting Group (BCG) και την πλατφόρμα Vestiaire Collective.

Η έκθεση προβλέπει ότι η παγκόσμια αγορά μεταπώλησης θα μπορούσε να φτάσει τα 360 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030, από περίπου 210 δισ. δολάρια σήμερα.

Η Εμπιστοσύνη Είναι Καθοριστική
Καθώς περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν επώνυμα πολυτελή είδη από δεύτερο χέρι, η εμπιστοσύνη γίνεται πιο κρίσιμη από ποτέ.

«Καθώς η παραγωγή απομιμήσεων γίνεται όλο και πιο εξελιγμένη, ακόμη και οι ίδιες οι εταιρείες πολυτελείας αδυνατούν κάποιες φορές να εντοπίσουν τα πλαστά και σε κάποιες περιπτώσεις επισκευάζουν απομιμήσεις χωρίς να το γνωρίζουν», δήλωσε ο Jaewha Choi, διευθύνων σύμβουλος της νοτιοκορεατικής πλατφόρμας Bunjang.

Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν ιστορίες τρόμου με ανθρώπους που πλήρωσαν χιλιάδες για πλαστές τσάντες Hermès ή ρολόγια Rolex Oyster Perpetual με ανταλλαγμένα εξαρτήματα. Ορισμένες απομιμήσεις είναι τόσο πειστικές που αποκαλούνται «superfakes», φτιαγμένες μάλιστα από τα ίδια υλικά με τους αυθεντικούς οίκους, π.χ. δέρματα από ίδιους προμηθευτές.

Αυθεντικοποίηση σε Πρώτο Πλάνο
Με την αγορά μεταπώλησης να επεκτείνεται, η αυθεντικοποίηση έχει εξελιχθεί σε καίρια πρόκληση. Παραδοσιακά, η αγορά μεταχειρισμένων λειτουργούσε υπό τη λογική του «αγοραστής πρόσεχε».

Για να αντιμετωπίσουν τα ρεαλιστικά “superfakes”, πολλές πλατφόρμες ρίχνουν πλέον σημαντικούς πόρους στην επικύρωση γνησιότητας.

Η πλατφόρμα Carousell με έδρα τη Σιγκαπούρη άνοιξε φέτος το πρώτο της φυσικό κατάστημα πολυτελών ειδών στο κέντρο της πόλης, προσφέροντας στους πωλητές τη δυνατότητα να αξιολογηθούν τα αντικείμενά τους από ειδικούς πριν καταχωρηθούν.

Η ομάδα αυθεντικοποίησης ελέγχει όχι μόνο τα υλικά μιας τσάντας, αλλά και λεπτομέρειες όπως ραφές και σφραγίδες, εξηγεί η Tresor Tan, διευθύντρια πωλήσεων και marketing της Carousell Luxury.

«Στο τέλος της ημέρας, διακυβεύεται και η δική μας φήμη», σημειώνει. «Και χάρη σε αυτή την εμπιστοσύνη, προσφέρουμε και εγγύηση επιστροφής χρημάτων για την αυθεντικότητα».

Η εταιρεία έχει δημιουργήσει ιδιόκτητη βάση δεδομένων για σχεδόν 500 στυλ προϊόντων, ενώ τα αντικείμενα υψηλότερης αξίας περνούν από πολλαπλούς ελέγχους. Αν υπάρχουν αμφιβολίες για τη γνησιότητα, το προϊόν δεν ανεβαίνει για πώληση.

Η Bunjang, στη Νότια Κορέα, έχει αναπτύξει δικό της σύστημα αυθεντικοποίησης, που συνδυάζει παραδοσιακούς ελέγχους, επιστημονικό εξοπλισμό και τεχνητή νοημοσύνη εκπαιδευμένη σε εκατοντάδες χιλιάδες δεδομένα, σύμφωνα με τον Choi.

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι το σύστημά της έχει 99,9% ακρίβεια στην αναγνώριση γνήσιων προϊόντων και ότι η AI συνεχώς μαθαίνει και εξελίσσεται για να αντιμετωπίζει νέες τεχνικές πλαστογράφησης.

Η Εμπιστοσύνη Οδηγεί τις Πωλήσεις
Και οι δύο εταιρείες – Carousell και Bunjang – δήλωσαν ότι η επικύρωση έχει οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων.

Η Bunjang ανέφερε ότι τα πολυτελή είδη αποτελούν πλέον πάνω από το 25% του ετήσιου κύκλου εργασιών της, που αγγίζει τα 1,1 δισ. δολάρια. Οι συναλλαγές και η συνολική αξία τους αυξήθηκαν κατά 30% το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Η Tan της Carousell δεν αποκάλυψε συγκεκριμένους αριθμούς, αλλά ανέφερε ότι ο τομέας των πολυτελών ειδών έχει «πολύ μεγάλη ζήτηση» και «σημαντική ανάπτυξη».

Αυτή η δυναμική που ξεκίνησε από την online πλατφόρμα της Carousell το 2012, οδήγησε τελικά και στο πρώτο φυσικό κατάστημα.

«Όταν κάποιος αγοράζει και πουλάει ρολόι αξίας $100.000, σίγουρα μας τραβά την προσοχή», είπε η Tan. Οι χρήστες ζητούν την εποπτεία της Carousell σε υψηλής αξίας συναλλαγές.

Το κατάστημα προσφέρει επίσης εγγύηση επιστροφής χρημάτων, παρόλο που οι τιμές μπορεί να μην είναι οι χαμηλότερες. «Μπορεί να είμαστε, ας πούμε, 200 δολάρια πιο ακριβοί από κάποιον άλλον πωλητή, αλλά τελικά ο καταναλωτής θα αναρωτηθεί: «Αξίζει να πληρώσω $200 λιγότερα ή να έχω περισσότερη σιγουριά;».

Η Νέα Γενιά Καταναλωτών Πολυτελείας
Σύμφωνα με την έκθεση της BCG, η προσιτή τιμή είναι ο νούμερο 1 λόγος που οδηγεί τους καταναλωτές στην αγορά μεταχειρισμένων ειδών πολυτελείας – το ανέφερε το 80% των ερωτηθέντων.

Ωστόσο, δεν πρόκειται μόνο για οικονομία. Πολλοί καταναλωτές αναζητούν σπάνιες ή καταργημένες συλλογές, που δεν είναι πλέον διαθέσιμες στα καταστήματα, δήλωσε η Samantha Virk, Chief Marketing Officer και διευθύνουσα σύμβουλος ΗΠΑ της Vestiaire Collective.

«Αυτά τα κίνητρα γίνονται όλο και πιο ισχυρά σε σχέση με προηγούμενες χρονιές», είπε. «Αυτό δείχνει πως η αγορά από δεύτερο χέρι έχει γίνει βασικό κομμάτι του τρόπου που οι άνθρωποι συνδέονται με τη μόδα σήμερα».

Η νεότερη γενιά καταναλωτών, με περιορισμένη αγοραστική δύναμη, προτιμά να αγοράζει, να απολαμβάνει και γρήγορα να μεταπωλεί αντικείμενα, λέει ο Choi της Bunjang.

«Αυτή η εντυπωσιακή ανάπτυξη αντανακλά μια θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι Millennials και η Γενιά Z – η επόμενη γενιά καταναλωτών πολυτελείας – αντιλαμβάνονται και αλληλεπιδρούν με τα πολυτελή αγαθά».

Διαβάστε ακόμη: