Την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους», εξέφρασε ο ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου για τα μέτρα που αφορούν τον σιδηρόδρομο.
«Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.
Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.
Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντεξης Τύπου.
«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.
Ο κ. Γεραπετριτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.
Ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, τόνισε πως αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.
Λειτουργούσε κανονικά το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα
Σύμφωνα με τον Γ. Γεραπετρίτη, το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισης λειτουργούσε αδιαλείπτως, και το μοιραίο βράδυ έπρεπε να είχε γίνει χάραξη πορείας στον πίνακα, που δεν έγινε και εξ ορισμού θα είχε αποτρέψει. Δεν συντελέστηκε η αυτόματη αλλαγή του κλειδιού και θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας και για 5,5 χιλιόμετρα θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο γιατί θα φαινόταν η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στη λανθασμένη γραμμή. Δεν υπήρξε και αντίδραση εκ μέρους της ίδιας της αμαξοστοιχίας.
«Όλα αυτά, δεν τα λέω για να τονίσω το ανθρώπινο λάθος. Υπήρξαν πλημέλλειες. Ασχετα όμως, αν είχαμε σύστημα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Υπάρχει πέρα από το ανθρώπινο λάθος και το ζήτημα της ολοκλήρωσης των απαιτούμενων έργων που θα είχε αποτρέψει το συμβάν», τόνισε.
Επανεκκίνηση μόνο με ασφάλεια
Για το θέμα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ο υπυργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ανέφερε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όπως εξήγησε, θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο.
Ταυτόχρονα, όμως, διευκρίνισε, και έως ότου ολοκληρωθεί η τεχνολογική αναβάθμιση, η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. «Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό.
Επικοινωνία Μητσοτάκη με Alstom
Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Για αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.
Όπως μετέδιδε νωρίτερα το radar.gr
Μια εβδομάδα μετά την τραγωδία στα Τέμπη και η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει απαντήσεις για όσα έγιναν και δεν έγιναν εκείνο το μοιραίο βράδυ, αλλά και να επαναλειτουργήσουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές με επιπλέον δικλείδες ασφαλείας.
Αυτή είναι και η στόχευση της σημερινής συνέντευξης Τύπου του υπουργού Επικρατείας και Υποδομών Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος θα αναφερθεί σε όσα θα έπρεπε να έχουν γίνει το βράδυ της περασμένης Τρίτης, θα τοποθετηθεί για την υλοποίηση της επίμαχης σύμβασης 717 αναφορικά με την τηλεδιοίκησης και τη φωτοσήμανση, ενώ θα ανακοινώσει και ορισμένες άμεσες παρεμβάσεις, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η τηλεδιοίκηση σε όλο το μήκος του δικτύου.
Ο κ. Γεραπετρίτης χθες επιθεώρησε τον σταθμό τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, ενώ μετά την επιστροφή του είχε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών και για περίπου δύο ώρες με συνεργάτες του και τους υφυπουργούς, ενώ μετά τις 18:30 βρέθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου για να προετοιμαστεί ενόψει της σημερινής συνέντευξης Τύπου με συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη.
Ως προς τις άμεσες παρεμβάσεις, στο τραπέζι της συζήτησης έπεσαν όλες τις προηγούμενες μέρες δύο ενδεχόμενα: η διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ σε ένα μέρος της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη για τουλάχιστον 2 εβδομάδες ή η μείωση των δρομολογίων, με παράλληλη αύξηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ που έχει ήδη δρομολογηθεί.
Ένα ακόμα μέτρο για τα τρένα είναι ενδεχομένως η μείωση της ταχύτητας των συρμών, ενώ προς την ενίσχυση των ασφαλιστικών δικλείδων «ψυχολογικά» κρίσιμη θεωρείται η διπλή βάρδια σταθμαρχών, αλλά και η επαναφορά ενός κέντρου ελέγχου κίνησης που υπήρχε και παλαιότερα. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης φέρεται να επεξεργάζεται και ένα σώμα εσωτερικού ελέγχου στον ΟΣΕ.
Ευρύτερα, η κυβέρνηση μελετά επικαιροποιημένα πρωτόκολλα για την επιβίβαση εν γενεί στα μέσα μεταφοράς, ενώ προτεραιότητα είναι η ονομαστικοποίηση όλων των εισιτηρίων. Ακόμα, αναμένεται και τεχνική βοήθεια από την Ευρώπη, κάτι που θα συζητήσει σήμερα σε επαφές που θα έχει με τον απεσταλμένο της Κομισιόν κ. Σμιτ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κ. Ντόπελμπαουερ o κ. Γεραπετρίτης, κατόπιν της επικοινωνίας του πρωθυπουργού με την πρόεδρο της Κομισιόν κ. Φον Ντερ Λάιεν.
Όλα τα παραπάνω μέτρα, βεβαίως, είναι στην πραγματικότητα προσωρινά μέχρι την εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο αυτό να έχει ολοκληρωθεί, χωρίς άλλες παρατάσεις από την ανάδοχο εταιρία, ως το τέλος του καλοκαιριού.