Χιούμορ στα όρια της προσβολής, επίδειξη της αθλητικής ρουτίνας, συνεχή σχόλια και διαφωνίες στα social media, ακόμη και πρόσκληση για μάχη στο ρινγκ και για διαγωνισμό άρσης βαρών. Πρόκειται για πραγματικά περιστατικά και συμπεριφορές των τελευταίων ημερών από CEOs του κλάδου της τεχνολογίας, τα οποία και δείχνουν ότι το στερεοτυπικό προφίλ του σοβαρού και «μαζεμένου» επικεφαλής έχει πια αλλάξει.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Elon Musk δήλωσε ότι «ψήνεται» για αγώνα σε κλουβί εναντίον του Mark Zuckerberg, ο οποίος ανέκαθεν θεωρείτο αντίπαλός του. «Στείλε τοποθεσία» απάντησε ο επικεφαλής της Meta. Και παρότι δεν είπαν εάν πράγματι θα συμβεί, οι ακόλουθοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενθουσιάστηκαν με την ιδέα και άρχισαν να βάζουν στοιχήματα. Ακόμα και ο Dana White, πρόεδρος του UFC, δήλωσε ενθουσιασμένος για τη «μεγαλύτερη μάχη στην παγκόσμια ιστορία», ενώ άλλες διασημότητες προσφέρθηκαν να προπονήσουν τον Musk.
Συνολικά, φάνηκε πως η τεχνολογική κοινότητα υποστηρίζει την ιδέα σωματικής μάχης μεταξύ δύο εκ των ισχυρότερων ανδρών στον κόσμο. Και μάλιστα, δεν ήταν μεμονωμένο περιστατικό. Την περασμένη εβδομάδα, ο CEO της Airbnb, Brian Chesky, δήλωσε στο Bloomberg ότι θα προκαλούσε κάθε επικεφαλής της τεχνολογικής κοινότητας σε διαγωνισμό άρσης βαρών. Είπε μάλιστα ότι ανυπομονεί για σωματικές μάχες στον κλάδο της τεχνολογίας.
Το φαινόμενο «Tech Bro»
Όπως σημειώνει το Business Insider, δεν θα περίμενε κανείς τέτοιες συμπεριφορές από μεσήλικες που κρατούν τα ηνία των μεγαλύτερων τεχνολογικών εταιρειών στον κόσμο. Ωστόσο, το φαινόμενο αυτό, το λεγόμενο «tech bro», χτίζεται εδώ και χρόνια στους κόλπους της Silicon Valley.
Ο όρος υπάρχει -και μεταβάλλεται ανάλογα με τις συνθήκες– εδώ και περίπου μία δεκαετία. Το 2021 το Wired επιχείρησε να του δώσει σημασία: «επιθετικά κομφορμιστικός, σκόπιμα εκτός μόδας, υπερήφανα πιστός στους θεσμούς… με ένα σκοτεινό ψήγμα μισογυνισμού, αν και ο κλασικός “bro” είναι περισσότερο γελοίος παρά απειλητικός». Έκτοτε, σύμφωνα με το Merriam-Webster, ο όρος προσεγγίζει όλο και περισσότερο την ευρύτερη σημασία του «bro», που μεταξύ άλλων χαρακτηρίζει κάποιον αθλητικό και ακμαίο άνθρωπο με αυτοπεποίθηση και λατρεία για τα πάρτι.
Η «μεταμόρφωση» των CEOs
Οι εμβληματικές προσωπικότητες της τεχνολογικής βιομηχανίας στο παρελθόν, όπως ο Bill Gates, ο Steve Jobs και ο Larry Page, μπορεί μεν να έδειχαν χαρακτηριστικά αλαζονείας, αλλά πρόσεχαν τα λόγια τους, ενώ σπανίως μιλούσαν για την προσωπική τους ζωή -πόσο μάλλον για τις ασκήσεις που κάνουν στο γυμναστήριο. Εξ ου και χαρακτηριστικό της «μεταμόρφωσης» των CEOs είναι το παράδειγμα του Jeff Bezos, ο οποίος πέρασε και τα δύο στάδια της κουλτούρας στη Silicon Valley. Ο Bezos, που άλλοτε μετρούσε τα λόγια του, πλέον φιγουράρει σε αμέτρητες φωτογραφίες σε γιοτ με τη σύντροφό του. Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση του Zuckerberg, ο οποίος πλέον προβάλλει τα μετάλλιά του στο ζίου ζίτσου, τις προπονήσεις που κάνει με μαχητές του UFC και βγάζει selfies φορώντας γιλέκο με βάρη.
Ωστόσο, σημειώνει το Business Insider, ο Musk φαίνεται πως πρωτοπορεί. Ενώ παλαιότερα οι CEOs προσπαθούσαν να κρατήσουν χαμηλό προφίλ, ο Μusk προέβαλλε ανέκαθεν τον εαυτό του και τις εταιρείες του κάνοντας ακριβώς το αντίθετο, δημιουργώντας παράλληλα και ένα πιστό κοινό υποστηρικτών.
Τελικά, όμως είναι βέβαιο πως τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί να επιφέρουν αρνητικά αποτελέσματα και να οδηγήσουν σε πολύ χειρότερα περιστατικά. Ο Musk για παράδειγμα έχει δεχθεί δεκάδες αγωγές, εκ των οποίων οι δύο υποβλήθηκαν πέρυσι από γυναίκες που εργάζονταν στην Tesla. Οι ενάγουσες υποστήριζαν ότι η συμπεριφορά και τα σχόλιά του μέσω Twitter οδήγησαν εμμέσως σε παρενόχλησή τους εντός της εταιρείας.