Ο φόρος 33% στα κέρδη των διυλιστηρίων για την χρήση του 2022 και ο τρόπος εφαρμογής του στα καθ’ ημάς, είναι του ουσιαστικό «αγκάθι» στην εφαρμογή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα ενεργειακά. Κατά τα άλλα η Ελλάδα δεν θα μεταβάλλει το σημερινό τρόπο λειτουργίας της αγοράς της με την ανάκτηση υπερεσόδων από τους ηλεκτροπαραγωγούς, παρά τη πολιτική συμφωνία στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας που προβλέπει εξαίρεση από το πλαφόν για τις μονάδες φυσικού αερίου.

Αντιδρούν οι Έλληνες πετρελαιάδες

Όπως είναι γνωστό στην επιβολή εισφοράς αλληλεγγύης από τους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων, με συντελεστή 33% στα πλεονασματικά φορολογητέα κέρδη της χρήσης του 2022, ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ που ανήκει στην οικογένεια Βαρδινογιάννη αλλά και η HELLEN iQ ENERGY πρώην ‘Ελληνικά Πετρέλαια’ που ανήκει σε Δημόσιο και όμιλο Λάτση με τον κ. Σπύρο Λάτση να ασκεί πλέον τον πλήρη διοικητικό έλεγχο διεμήνυσαν πως «το μέτρο αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί κατ’ αυτό τον τρόπο». Οι πρώτοι το έκαναν με διαρροές ενώ οι δεύτεροι δημόσια.

Η διοίκηση των ΕΛΠΕ εξέφρασε ανοικτά τη διαφωνία της με την πρόταση της Κομισιόν.

«Η φορολογία 33% στα κέρδη των διυλιστηρίων είναι λανθασμένη πρόταση της Κομισιόν που δεν έχει ηθική βάση», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας, Σιάμισιης, μιλώντας στο περιθώριο της εκδήλωσης για την αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας και της ονομασίας του ομίλου σε Hellen iQ Energy.

Όπως δήλωσε ο κ. Σιάμισιης, «υπάρχει πρόβλημα με τους καταναλωτές που πληρώνουν ακριβά ρεύμα και φυσικό αέριο αλλά αυτό δεν οφείλεται στο πετρέλαιο. Βεβαίως, είμαστε μια εταιρεία με καλά κέρδη φέτος και ενδεχομένως και του χρόνου και πρέπει να συμβάλουμε και εμείς στην ανακούφιση των πληττόμενων νοικοκυριών. Δεν μπορούμε να μην αφουγκραζόμαστε την κοινωνία. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να συμβάλλουμε με ένα ποσό που θα μας ζητηθεί στην προσπάθεια της κυβέρνησης να επιδοτήσει μέρος της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης».

Ο κ. Σιάμισιης αναφέρθηκε αναλυτικά στους λόγους για τους οποίους θεωρεί λανθασμένη την πρόταση της Κομισιόν: «Πρώτον, είναι 33% συν τον εθνικό φόρο εισοδήματος, οπότε μιλάμε για μια φορολόγηση άνω του 50%.
Δεύτερον, αφορά στα δημοσιευμένα κέρδη, δηλαδή προσμετρά και τα λογιστικά κέρδη από την αποτίμηση των αποθεμάτων. Αποθέματα που με υποχρεώνει το κράτος να διατηρώ. Τρίτον, θέτει ως βάση τη μέση κερδοφορία της περιόδου 2019-2021 και αν υπάρχει αύξηση μεγαλύτερη του 20% σε σχέση με τα κέρδη του 2022 το πλεονάζον ποσό θα φορολογείται με 33%. Όμως, μιλάμε για χρονιές Covid με την κατανάλωση καυσίμων να βρίσκεται στο ναδίρ. Επίσης, τη χρονιά του 2020 λόγω και της αρνητικής αποτίμησης των αποθεμάτων βγάλαμε ζημιές 580 εκατ. ευρώ. Τότε δεν ήρθε κανείς να μας πει αν έχουμε λεφτά να προμηθευτούμε πετρέλαιο ή πως θα καλύψουμε τα δάνειά μας».

Οι κυβερνήσεις στο πλευρό των πετρελαϊκών

Υπενθυμίζουμε πως μόλις ανακοινώθηκε η απόφαση της ΕΕ για φορολόγηση αναπτύχθηκε στη βελγική πρωτεύουσα, μία ολόκληρη στρατιά υψηλόβαθμων τεχνοκρατών, βουλευτών, ευρωβουλευτών, μεγαλοπαραγόντων και πρώην Πρωθυπουργών (!) όχι Ελλήνων πάντως, που ανέπτυξαν έντονη δραστηριότητα έχοντας τα πορτοφόλια τους γεμάτα και έτοιμα για «προσφορές».

Συντονιστές της στρατιάς είναι 4 μεγάλες εταιρίες Δημοσιότητας (αυτό σημαίνει ακριβοπληρωμένο πολιτικό lobbying στην Κομισιόν) που πρέσαραν από παντού για να ανακληθεί η απόφαση. Πρόφαση για την ανάκληση, ήταν η «νεκρή» διετία 2020-2021 και οι ζημιές λόγω πανδημίας και βασικό επιχείρημα πως «ήρθε η ώρα να βγουν τα σπασμένα και τώρα εσείς μας φορολογείτε;».

Εννοείται πως οι πιέσεις έπιασαν τόπο τελικά και η συμβιβαστική πρόταση είναι μάλλον περίπλοκη στην εφαρμογή της.

Σε αυτό το φόντο οι εθνικές κυβερνήσεις της Ευρώπης ετοιμάζονται βάζουν τους δικούς τους όρους για την επιβολή του φόρου, καθώς θεωρούν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιχειρεί να κερδίσει υπερβολικά έδαφος έναντι των κρατών σε ένα πεδίο, την φορολογία, που θεωρείται προνομιακό για τις εθνικές κυβερνήσεις.

Όπως προβλέπει η πρόταση της Επιτροπής, ο νέος φόρος («Ευρωπαϊκή Εισφορά Αλληλεγγύης») θα είναι μια από τις σπανιότατες περιπτώσεις «ευρωπαϊκού φόρου», καθώς όλα θα αποφασισθούν στο επίπεδο της Ε.Ε. και οι εθνικές κυβερνήσεις απλώς θα αναλάβουν να εφαρμόσουν τις αποφάσεις, περιοριζόμενες σε ρόλο… εισπράκτορα.
Υπό την πίεση των μεγάλων πετρελαιάδων έχει διαμορφωθεί άτυπη συμφωνία μεταξύ των εθνικών κυβερνήσεων, που αποτυπώνεται σε τελευταίο σχέδιο αποφάσεων του συμβουλίου υπουργών που κατήρτισε η τσεχική προεδρία, «ώστε να περιοριστούν δραστικά οι αυθαίρετες πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» όπως λέει εκπρόσωπος του πετρελαϊκού λόμπι.

Η έκτακτη δηλαδή φορολογία των υπερκερδών των πετρελαϊκών ομίλων, εκείνων του φυσικού αερίου και συνολικά του κλάδου των ορυκτών καυσίμων θα επιβληθεί μετά το τέλος της τρέχουσας χρήσης, όταν θα έχουν γίνει γνωστά τα οικονομικά αποτελέσματα της φετινής σεζόν, δηλαδή μέσα στο 2023.

Δεν αλλάζει η δομή και η λειτουργία της ελληνικής αγοράς

Η Αθήνα εκτιμά ότι το σημερινό σύστημα ανάκτησης έχει αποφέρει 2,6 δισ. Που έχουν συγκεντρωθεί από Ιούλιο έως σήμερα και ότι οι μονάδες φυσικού αερίου έχουν σημαντικά περιθώρια ανάκτησης υπερεσόδων.

«Η δομή του ελληνικού μοντέλου δεν πρέπει να αλλάξει, καθώς στηρίζεται στο σκεπτικό ότι οι μονάδες αγοράζουν κατά κανόνα αέριο όχι με βάση τον TTF, αλλά σε χαμηλότερες τιμές, ωστόσο οι προσφορές που δίνουν στην προημερήσια αγορά υπολογίζουν κόστος αερίου σε τιμές ΤΤF» μας λέει κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΕΝ.

Θυμίζουμε πως η συμφωνία προβλέπει την επιβολή ανώτατου ορίου στα 180 ευρώ / MWh για τα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας σε όλες τις τεχνολογίες (ΑΠΕ, πυρηνικά, υδροηλεκτρικά χωρίς αποθήκευση, λιγνίτη, βιοκαύσιμα και γεωθερμία) πλην του αερίου. Το υποχρεωτικό ανώτατο όριο στα υπερέσοδα θα ισχύσει έως τις 30 Ιουνίου 2023.

«Εάν η Ελλάδα δεν πετύχει τελικά να πάρει εξαίρεση, δηλαδή το πλαφόν να ισχύσει και για τις μονάδες αερίου, τότε, τότε θα βάλει σε ισχύ το τέλος των 10 ευρώ ανά θερμική MWh για τις ποσότητες αερίου που χρησιμοποιούν οι ηλεκτροπαραγωγοί. Ένα μέτρο που εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρει έσοδα 400 εκατ. ευρώ ετησίως» μας λέει η ίδια πηγή του ΥΠΕΝ.

Πώς θα γίνει η εξοικονόμηση της κατανάλωσης

Στην εξοικονόμηση κατανάλωσης αποφασίστηκε εθελοντικός στόχος μείωσης της κατανάλωσης ρεύματος κατά 10% και ένας υποχρεωτικός για μείωση 5% στις ώρες αιχμής. Το μείγμα με το οποίο άλλες χώρες, θα επιχειρήσουν να κερδίσουν το στοίχημα του 5%, θα περιλαμβάνει τόσο βιομηχανία, όσο και καταναλωτές, στην Ελλάδα αυτό θα κριθεί κυρίως από την ανταπόκριση της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Δηλαδή των 17 επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων τσιμεντοβιομηχανίες, μεταλλουργίες, βιομηχανίες αλουμινίου, προς τις οποίες έχει απευθυνθεί ήδη η κυβέρνηση ζητώντας τους να να περικόπτουν σε καθημερινή βάση το φορτίο τους με αντάλλαγμα αποζημιώσεις.
Η Ελλάδα να έχει μια επιπλέον δυσκολία, αφού εξαιρούνται νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, που αποτελούν και τους μεγαλύτερους καταναλωτές, καθώς δεν διαθέτουν έξυπνους μετρητές.

Αν και το μοντέλο των δημοπρασιών περικοπής φορτίων εφαρμόζεται πανευρωπαϊκά, άρα θα καλούνται να δηλώσουν τι φορτία μπορούν να μειώσουν και για πόσες ώρες, εντούτοις η ανταπόκρισή τους μένει να φανεί, καθώς η μείωση της παραγωγής τους μπορεί να έχει σημαντική επίπτωση στην ανταγωνιστική τους θέση.

«Για να μην πέσει όλο το βάρος στην βιομηχανία, μια σκέψη που έχει τεθεί στο τραπέζι είναι να συμπεριληφθεί στο 5% και η δυνατότητα εξοικονόμησης πανελλαδικά από το δίκτυο χαμηλής τάσης, η οποία θα καταμετρείται από τον ΔΕΔΔΗΕ ανά υποσταθμό», μας λένε από το ΥΠΕΝ.

Οι διαπραγματεύσεις για τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης θα συνεχιστούν την ερχόμενη Παρασκευή 7 Οκτωβρίου στην Σύνοδο Κορυφής των ευρωπαίων ηγετών στην Πράγα, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα θέσει εκ νέου το αίτημα των 15 χωρών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, για πανευρωπαϊκό πλαφόν στο φυσικό αέριο. Πέντε χώρες, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο και Πολωνία, καταθέτουν εντός της εβδομάδας στην Κομισιόν, τεχνική πρόταση για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί το πλαφόν.

Το κίνητρο της πρόσθετης επιδότησης που ισχύει από τον Οκτώβριο εφόσον οι καταναλωτές εξοικονομήσουν ρεύμα, είναι σίγουρα σημαντικό και εκτιμάται ότι υπάρχουν περιθώρια μείωσης στα νοικοκυριά, κυρίως σε Αττική και νότια Ελλάδα, όπου ο χειμώνας είναι συνήθως ήπιος.

Διαβάστε ακόμη: