Επενδύσεις έως 60 δισ. μέχρι το 2050 για offshore αιολικά προβλέπει μελέτη του ΙΟΒΕ με την ‘εθνική’ προστιθέμενη αξία στο 55%!
Στο πιο φιλόδοξο σενάριο, οι επενδύσεις ήδη για το 2030 προβλέπεται να αγγίξουν τα 7,7 δισ. και να εκτιναχθούν σωρευτικά στα 60 δισ. μέχρι το 2050.
Η μελέτη κάνει προβλέψεις για τρεις διαφορετικές υποθέσεις εργασίας -το «φιλόδοξο σενάριο», το «κεντρικό σενάριο» και το «σενάριο υστέρησης»- με τα αναπτυξιακά οφέλη να διαφοροποιούνται αισθητά, ανάλογα με το ποιο θα επικρατήσει.
Από τις παραμέτρους που καθορίζουν κάθε σενάριο, σχεδόν όλες εξαρτώνται από τη βούληση της χώρας μας (και της εγχώριας παραγωγικής βάσης) να αδράξει την ευκαιρία που προσφέρει ο νέος αυτός «πράσινος» κλάδος.
Η μόνη εξωγενής παράμετρος είναι το κόστος της τεχνολογίας, όπου στο αισιόδοξο σενάριο λαμβάνεται η υπόθεση πως τελικά θα αποδειχθεί 10% από τις προβλέψεις του IRENA, στο κεντρικό σενάριο ότι θα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του Οργανισμού και στο σενάριο υστέρησης πως θα κινηθεί 10% υψηλότερα από τις εκτιμήσεις.
Όλες οι υπόλοιπες παράμετροι είναι στη διακριτική ευχέρεια της χώρας μας, ξεκινώντας από την «απόδοση» εκπλήρωσης των εθνικών στόχων.
Κάτι που στο φιλόδοξο σενάριο θα σήμαινε 20% μεγαλύτερη εγκατεστημένη ισχύ από τους στόχους του ΕΣΕΚ, στο κεντρικό σενάριο υλοποίηση των στόχων του Εθνικού Σχεδίου, και στο σενάριο υστέρησης 20% μικρότερες επιδόσεις από το ΕΣΕΚ.
Η αντιπαραβολή «πραγματικότητα vs. ΕΣΕΚ» έχει αντίκρισμα και στο ενεργειακό μίγμα, όπου στο φιλόδοξο σενάριο η Ελλάδα γίνεται εξαγωγέας «πράσινης» ενέργειας, ενώ στο σενάριο υστέρησης συνεχίζει να χρειάζεται εισαγωγές για να καλύψει τις ανάγκες της. Διαφοροποίηση έχουν οι τρεις υποθέσεις εργασίας και ως προς την προστιθέμενη αξία, η οποία υποτίθεται υψηλή, μέτρια και χαμηλή, αντίστοιχα.
Η εμπλοκή ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών στον κλάδο, από την άλλη πλευρά, θα επηρέαζε και τη συμμετοχή εγχώριων εταιρειών σε έργα εκτός συνόρων – ξεκινώντας από το 8% της εγκατεστημένης ισχύος σε όμορα κράτη στη φιλόδοξο σενάριο, υποθέτοντας συμμετοχή στο 4% στο κεντρικό, αλλά και καμία ανάμιξη στο σενάριο υστέρησης.
Το ιδανικό «μίγμα» των παραμέτρων θα απογείωνε τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη των υπεράκτιων αιολικών στην Ελλάδα.
Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το φιλόδοξο σενάριο, η εγχώρια προστιθέμενη αξία θα αγγίξει το 55%.
Ως αποτέλεσμα, η επενδυτική δαπάνη των 60 δισ. μέχρι τα μισά του αιώνα θα «μεταφραστεί» σε 1,9 δισ. ευρώ ετήσια συνεισφορά στο ΑΕΠ για την περίοδο 2024-2050, και σε 44.000 υποστηριζόμενες θέσεις εργασίας κατʼ έτος.
Η εθνική προστιθέμενη αξία
Το 55% του εγχώριου οικονομικού περιεχόμενου, στο σύνολο της επενδυτικής δαπάνης των 60 δισ. θα προέλθει από την κατασκευή των στοιχείων υποδομής των υπεράκτιων αιολικών πλην των ανεμογεννητριών (37%).
Ειδικότερα από την ανάπτυξη εξεδρών για τα πλωτά offshore πάρκα. Το αμέσως μεγαλύτερο «ειδικό βάρος» στην εθνική οικονομία θα έχει η εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία των έργων (10%), ενώ μικρότερο μερίδιο αναλογεί στην κατασκευή ανεμογεννητριών (5%) και στην ανάπτυξη και διαχείριση (3%) των έργων.
Στο κεντρικό σενάριο, οι επενδύσεις έως το 2050 «προσγειώνονται» σωρευτικά στα 55,2 δισ. ευρώ και η εγχώρια προστιθέμενη δαπάνη στο 45% – μειώνοντας μεν το αναπτυξιακό «αποτύπωμα» από την ανάπτυξη του κλάδου, το οποίο ωστόσο κάθε άλλο παρά είναι αμελητέο.
Επομένως, η ετήσια συνεισφορά στο ΑΕΠ διαμορφώνεται στα 1,4 δισ. και οι υποστηριζόμενες θέσεις εργασίας στις 32.300 κάθε χρόνο.
Στο σενάριο υστέρησης, όπως είναι φυσικό, η χώρα μας θα δρέψει τα μικρότερα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη – με τις σωρευτικές επενδύσεις να διαμορφώνονται στα 48,6 δισ. ευρώ, όμως το εγχώριο οικονομικό περιεχόμενο να περιορίζεται στο 25%. Στο ίδιο μήκος κύματος, η ετήσια συνεισφορά στο ΑΕΠ θα είναι λίγο πάνω από τα 600 εκατ. ευρώ και οι υποστηριζόμενες θέσεις εργασίας κοντά στις 32.300 κάθε χρόνο.
Τη μελέτη διενήργησε ο ΙΟΒΕ για λογαριασμό της ΕΔΕΥΕΠ – το οποίο μάλιστα μπορεί να γίνει ακόμη μεγαλύτερο στην περίπτωση που η χώρα μας αξιοποιήσει την αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να παράσχει ο νέος αυτός κλάδος. Είναι ενδεικτικό ότι
Τα σενάρια προέρχονται από μελέτη που πραγματοποίηση ο ΙΟΒΕ για λογαριασμό της ΕΔΕΥΕΠ, τα βασικά συμπεράσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χθες στην ανακοίνωση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, από τον κ. Γιώργο Μανιάτη, Επικεφαλής Τμήματος Κλαδικών Μελετών ΙΟΒΕ.
Η αποφασιστική καμπή σε περίπου 10 μήνες από τώρα
Σε 10 μήνες από τώρα τοποθετείται η καμπή για την ωρίμανση της προγράμματος ανάπτυξης των «offshore» αιολικών στις ελληνικές θάλασσες με την δημοσίευση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.
Τα ενδιάμεσα βήματα προβλέπουν την δημόσια διαβούλευση για την ΣΜΠΕ στη διάρκεια του Νοεμβρίου, την έγκριση του Εθνικού Προγράμματος με ΚΥΑ τον ερχόμενο Δεκέμβριο, τον διαγωνισμό για τεχνικές μελέτες και ΣΜΠΕ σε επίπεδο ΠΟΑΥΑΠ τον Ιανουάριο του 2024, την υποβολή της έκαστης τεχνικής μελέτης και ΣΜΠΕ το καλοκαίρι του 2024, ώστε οι προσπάθειες να καταλήξουν περί τον Οκτώβριο με Νοέμβριο του 2024 στην υπογραφή των Προεδρικών Διαταγμάτων.
Σημειώνεται ότι η υπογραφή των ΠΔ συνεπάγεται την ετοιμότητα προκήρυξης των διαγωνισμών για την διάθεση των περιοχών στους επενδυτές προκειμένου να προχωρήσουν στην υλοποίηση των επενδύσεων τους.
Όπως σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ Αριστοφάνης Στεφάτος, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών, η πρόθεση της ΕΔΕΥΕΠ και κατόπιν ενσωμάτωσης συνολικότερων βέλτιστων πρακτικών της οικείας βιομηχανίας, είναι να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Εθνικού Προγράμματος μετά από 3 χρόνια, όταν και συλλεχθούν τα πρώτα δεδομένα πεδίου για επαλήθευση και αναφορά και έκτοτε αναθεώρηση και επικαιροποίηση του σχεδίου κάθε πέντε χρόνια.
Η πρόταση της ΕΔΕΥΕΠ για την ανάπτυξη καινοτόμων πλωτών πιλοτικών έργων Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας, βρίσκεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του Υπουργείου, χωρίς ακόμη να έχουν υπάρξει οριστικές αποφάσεις.
Στο θέμα αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, υπογραμμίζοντας ότι το ΥΠΕΝ μπορεί να συμβάλει στην όλη προσπάθεια, επιταχύνοντας την διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, καθώς και αναλαμβάνοντας πολιτική πρωτοβουλία για να καλυφθεί το «funding gap» που έχουν τέτοια έργα, μέσω της χρηματοδότησής τους από κοινοτικούς πόρους.
Ο κ. Αιβαλιώτης έκανε λόγο για την περίπτωση το Ταμείο Απανθρακοποίησης των νησιών να χρηματοδοτήσει 1-2 πιλοτικά πλωτά αιολικά, ωστόσο μένει ένα τέτοιο ενδεχόμενο να γίνει αποδεκτό από την Κομισιόν.
Η ωρίμανση της τεχνολογίας, απαιτεί την ενίσχυση των έργων καθώς διαφορετικά δεν μπορούν να προχωρήσουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προώθηση των πιλοτικών έργων στόχο έχει να αποτελέσει το «κίνητρο» ώστε να υπάρξουν βήματα ανάπτυξης συνολικά στην εφοδιαστική αλυσίδα, πράγμα που θα υπηρετήσει και θα στηρίξει μελλοντικά την δημιουργία τέτοιων έργων στις ελληνικές θάλασσες.
Επιπρόσθετα, η ΕΔΕΥΕΠ προτείνει έξι βασικές ενέργειες που θα επιτρέψουν να «τρέξει» ταχύτερα η διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη την συνθετότητα ανάπτυξης τέτοιων έργων σε συνάρτηση με τον χρόνο που απομένει ως το 2030 για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών, συνολικής ισχύος 1,9 GW, όπως είναι ο στόχος που προβλέπει το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Ο ΑΔΗΜΕ δεσμεύει ηλεκτρικό χώρο για τα θαλασσιά αιολικά πάρκα
Όπως προβλέπεται στο σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση, «μέχρι την έκδοση απόφασης από τον ΑΔΜΗΕ δεσμεύεται από τον Διαχειριστή του Συστήματος, αναγκαίος ηλεκτρικός χώρος για την σύνδεση με τμήματα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) έργων ΥΑΠ, ισχύος τουλάχιστον ίσης με 2000 MW».
Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Συντονισμού και Ανάπτυξης Έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ), καθορίζεται το μέγεθος συνολικής ισχύος έργων ΥΑΠ, για τα οποία πρέπει να δεσμευτεί ηλεκτρικός χώρος και ο επιμερισμός του αναγκαίου αυτού ηλεκτρικού χώρου ανά περιοχή του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τους απαιτούμενους λειτουργικούς περιορισμούς του άρθρου 10 του ν. 4951/2022, ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεση των έργων ΥΑΠ από κάθε θαλάσσια περιοχή που περιγράφεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ.
Τα επιμέρους θέματα είναι τα εξής:
- Κεντρική συλλογή επιτόπιων δεδομένων (multiclient campaign) όπου η ΕΔΕΥΕΠ βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ΑΔΜΗΕ προκειμένου να προχωρήσουν από κοινού στη συλλογή δεδομένων πεδίου που θα παρέχονται σε όλους τους επενδυτές στην αγορά.
- Επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης έργων ΥΑΠ.
- Προώθηση ανάπτυξης εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας.
- Έγκαιρη συνεργασία με την τοπική κοινωνία: Η ΕΔΕΥΕΠ σχεδιάζει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΔΕΥΕΠ υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι η πρότερη εμπειρία της εταιρείας σε δραστηριότητες με ισχυρό περιβαλλοντικό κεφάλαιο και αποτύπωμα, διαμορφώνει μια ορισμένη «τεχνογνωσία» προσέγγισης του ζητήματος για την επικοινωνία των ειδικών θεμάτων που συνεπάγεται η ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών.
- Προώθηση πλωτών πιλοτικών έργων σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες όπου η ΕΔΕΥΕΠ συνηγορεί υπέρ του να υπάρξει μια σχετική πρωτοβουλία, αναμένοντας το Υπουργείο για τις οριστικές αποφάσεις που ωστόσο, στέκεται θετικό σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης.
Το σχέδιο που παρουσιάστηκε προσδιορίζει τις επιλέξιμες Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ (ΠΟΑΥΑΠ) και εκτιμά την ισχύ των έργων που μπορούν να αναπτυχθούν σε αυτές, σε μεσοπρόθεσμο έως το 2030 και μακροπρόθεσμο, μετά το 2030, χρονικό ορίζοντα.
Το σχέδιο Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης ΥΑΠ περιλαμβάνει 25 περιοχές, συνολικής έκτασης 2,712 km2 και εκτιμώμενης ελάχιστης ισχύος 12,4 GW. Η πλειοψηφία των προτεινόμενων θαλάσσιων περιοχών ενδείκνυνται για πλωτής έδρασης τεχνολογία ΥΑΠ.
Το σχέδιο, που έχει ήδη υποβληθεί στη Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προκρίνει μια δεξαμενή επιλογών από δέκα (10) περιοχές για ανάπτυξη έως το 2030-2032, συνολικής ισχύος περίπου 4,9 GW, και αφορούν κυρίως έργα πλωτής έδρασης.
Στις ανωτέρω περιοχές δεν συμπεριλαμβάνεται η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Έβρου-Σαμοθράκης, η οποία ορίζεται ως περιοχή ανάπτυξης πιλοτικών Έργων ΥΑΠ, σύμφωνα με το Ν. 4964/2022.
Διαβάστε ακόμη:
-
Φουρέιρα: «Στην Ελλάδα έμαθα ότι ήταν κακό να είσαι από την Αλβανία»
-
Τα δύο ελληνικά γλυκά που βρίσκονται στα 50 κορυφαία του κόσμου
-
Η Μπρίτνεϊ Σπίαρς προκαλεί και πάλι – Φόρεσε φόρεμα με σκίσιμο μέχρι το στήθος
-
Βγήκαν οι πρώτες τοξικολογικές εξετάσεις του Μάθιου Πέρι – Τι έδειξαν