(upd) Τον θάνατο και του κυβερνήτη του Phantom που συνετρίβη νοτίως της Ανδραβίδας επιβεβαίωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) με ανακοίνωσή του, γράφοντας έτσι τον τραγικό επίλογο.

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.

Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.

Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ

Ανδραβίδα: Πλήθος σεναρίων για την πτώση του Phantom

Μηχανική βλάβη; Λάθος χειρισμός; Βέρτιγκο; Αυτά είναι μόνο κάποια από τα αναρίθμητα σενάρια που μπορεί να οδήγησαν στην απώλεια του ελέγχου και στην πτώση του αεροσκάφους. Το μαχητικό διενεργούσε πτήση «χαμηλής ναυτιλίας», ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Ο Γιώργος Γερούλης, Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία ανέφερε σχετικά: «Οποιοδήποτε απρόοπτο που μπορεί να αποσπάει την προσοχή των πιλότων είναι μοιραίο, καθώς ο χρόνος αντίδρασης είναι ελάχιστος. Ένα μηχανικό πρόβλημα στα πηδάλια θα μπορούσε να κάνει μία ανωμαλία, να δημιουργήσει μία ταλάντευση, έναν ”δελφινισμό” που λέμε, κι έτσι ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που μπορεί να σωθεί κάποιος σε τέτοια ύψη».

Και πρόσθεσε ο αντιπτέραρχος ε.α. σχετικά με τις εκπαιδεύσεις που κάνουν οι πιλότοι: «Κατά την διάρκεια της άσκησης επιβάλλεται μόνο οπτική επαφή μεταξύ των πιλότων και σιγή ασυρμάτου. Ο πύργος ελέγχου δεν ακούει σε τέτοια ύψη, ο μόνος που ακούει είναι ο νούμερο 1. Σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος αυτομάτως όλα ενεργοποιούνται και ανεβαίνουν σε ύψος και το αναφέρουν. Το γεγονός ότι σε αυτή την περίπτωση δεν ανέβηκαν, δείχνει ότι ήταν ένα ακαριαίο το μοιραίο γεγονός».

Σχετικά με τις έρευνες που έχουν βγει άκαρπες για τον κυβερνήτη του αεροσκάφους σημείωσε ο κ. Γερούλης: «Στις διαδικασίες εγκατάλειψης του αεροσκάφους ή πρόσκρουσης, φεύγει χρονικά πρώτα ο πίσω πιλότος και στην συνέχεια ο κυβερνήτης, αυτή η αλληλουχία χρόνου».

Ανδραβίδα: Τι είναι η πτήση «χαμηλής ναυτιλίας»

Υπενθυμίζεται ότι το Phantom κατέπεσε ενώ οι δύο χειριστές πραγματοποιούσαν χαμηλή πτήση. Εκτιμάται ότι χάθηκε ο έλεγχος του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια των κλειστών ελιγμών που πραγματοποιούσε το ζεύγος των δύο Phantom τα οποία είχαν απογειωθεί από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, στο πλαίσιο άσκησης χαμηλής ναυτιλίας, δεν πρέπει να αποκλείεται.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων, πρόκειται για ασκήσεις όπου τα μαχητικά πετάνε σε πολύ χαμηλό ύψος, σχεδόν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Στις χαμηλές πτήσεις, τα μαχητικά εντοπίζονται πολύ αργά από τα ραντάρ ή μπορεί και να μην εντοπιστούν καθόλου καθώς γίνονται σχεδόν αόρατα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να παρακάμψουν την εχθρική αεράμυνα και να φτάσουν στον στόχο τους χωρίς να γίνούν αντιληπτά.

‘Οπως μετέδιδε νωρίτερα το radar.gr:

Στη «μάχη» ρίχνεται από το Πολεμικό Ναυτικό και το υδρογραφικό – ωκεανογραφικό πλοίο «Ναυτίλος», την ώρα που οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μοιραίου Phantom F-4, Στάθη Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, το υδρογραφικό – ωκεανογραφικό πλοίο θα είναι έτοιμο να πλεύσει ανοιχτά του Κατάκολου, καθώς για την ώρα παρουσιάζει βλάβη, η οποία αναμένεται να αποκατασταθεί άμεσα.

Ο «Ναυτίλος» διαθέτει ειδικό σόναρ που μπορεί να πιάσει άτρακτο ή συντρίμμια του Phantom στον βυθό.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΓΕΕΘΑ είναι πιθανό να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη. Μάλιστα, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχουν ήδη προσφερθεί.

Οι ειδικοί θέλουν να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας. Όπως είναι γνωστό, στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί μπορούν να καταλάβουν αν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.

Ωστόσο, είναι σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια αντικείμενα από το αεροσκάφος. Οι ειδικοί, μάλιστα, δεν περιμένουν τίποτα από τον καταγραφέα του Phantom. Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη κι αν τον βρουν, θεωρούν δεδομένο ότι θα έχει καταστραφεί.

Το «μαύρο κουτί» του Phantom

Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους όπως το Phantom δεν έχει καμία σχέση με το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών. Το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση.

Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετά τις πτήσεις ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.

Αστυνομία και Πυροσβεστική θα «χτενίσουν» όλη την περιοχή από το Κατάκολο μέχρι το Καλό Νερό της Κυπαρισσίας. Αναμένεται να ελέγξουν όλη την ακτογραμμή στον Κυπαρισσιακό Κόλπο για εντοπισμό συντριμμιών ή άλλων ευρημάτων.

Για τις έρευνες θα χρησιμοποιηθεί και το ελικόπτερο BK-117 της Πυροσβεστικής.

 

Διαβάστε ακόμη: